Twinkle100 2025: Ikea en MediaMarkt nieuw in de top-10, e-commerce herstelt voorzichtig
De Nederlandse e-commerce groeit weer gestaag. Na een periode van economische tegenwind steeg de online omzet in 2024 met 6,4 procent naar bijna 29,5 miljard euro. Dat blijkt uit de vandaag gepresenteerde Twinkle100 2025, het jaarlijkse overzicht van de grootste online verkopers van Nederland.
De top van de lijst blijft grotendeels vertrouwd terrein: bol.com voert opnieuw de ranglijst aan, gevolgd door Albert Heijn en Coolblue. Wel zijn er dit jaar twee opvallende nieuwkomers in de top-10. Ikea stijgt van plek 13 naar 8, terwijl MediaMarkt zijn entree maakt op positie 9 (vorig jaar 11). Daardoor vallen Wehkamp en Apple net buiten de top. Verder wisselen Zalando (4) en Amazon (5) van positie.
Een opvallende categorie in de Twinkle100 is de online goudhandel. Door de hoge goudprijs profiteren webshops als Holland Gold (17), Goudwisselkantoor (44) en Goudzaken.nl (215) van een groeiende vraag. Holland Gold verschijnt zelfs voor het eerst in de lijst. Ook buitenlandse spelers rukken verder op: het Chinese Temu stijgt van plek 55 naar 32, AliExpress klimt zes plaatsen naar 37, terwijl Shein iets terrein verliest (47).

Nieuw in deze editie is een UX-score, ontwikkeld in samenwerking met performance-specialist Iron/Out. Die meet de daadwerkelijke gebruikerservaring van webshops op basis van publieke data van Google. Factoren als laadsnelheid, visuele stabiliteit en reactietijd bepalen de score.
De Twinkle100 wordt jaarlijks samengesteld door vakblad Twinkle in samenwerking met het Centre for Market Insights (CMI) van de Hogeschool van Amsterdam. De ranking geldt al sinds 2008 als dé graadmeter voor de staat van de Nederlandse e-commercemarkt.
De volledige Twinkle100 is te bestellen via twinkle100.nl.