De flyposter die niemand durfde te taggen: hoe Neneh Cherry’s persoonlijkheid sterker bleek dan de campagne
Toen Raw Like Sushi, het debuutalbum van Neneh Cherry, in 1989 verscheen, werd gekozen voor een marketingaanpak die inspeelde op de straatcultuur van die tijd. Grote illegale flyposters met veel witruimte moesten graffiti-artiesten verleiden tot tags, die later in advertenties gebruikt zouden worden. Een zekere hit, dachten we.
Maar de praktijk verraste: Neneh’s directe blik en présence dwongen zóveel respect af dat geen enkele tagger het aandurfde de posters te bewerken. De campagne die gebouwd was op interactie viel stil, maar tegelijkertijd werd duidelijk dat de artiest zelf sterker was dan de strategie.
Een merk in beeld
Voor de albumcover waren er twee opties: een dynamische foto in beweging of een portret waarin Neneh de kijker recht aankijkt. Het label koos voor die laatste, in combinatie met een groot, brutaal logo. Daarmee ontstond een krachtige visuele identiteit die in de rest van de campagne werd doorgetrokken.
De singles als visuele reeks
- Kisses on the Wind: het succes van het album gaf ruimte om het merk verder te bouwen. Hier werd Neneh’s gezicht zelf het logo, enkel een portret volstond.
- Manchild: om tempo te houden werd gekozen voor videostills in plaats van nieuwe fotoshoots. Dat leverde een iconisch profielbeeld op, passend bij de inmiddels herkenbare stijl.
- Inner City Mama: met de fotografie van Jean-Baptiste Mondino werd duidelijk dat krachtige portretten, gecombineerd met rauwe typografie en stedelijke energie, genoeg waren om Neneh’s identiteit visueel te dragen
Lessen voor marketeers
De case van Neneh Cherry laat zien dat een merk sterker kan zijn dan de strategie eromheen. Authenticiteit, persoonlijkheid en uitstraling zijn bepalend voor impact. Een zorgvuldig opgebouwde visuele lijn (portret, typografie, herhaling) kan daarbij meer doen dan welke gimmick of campagnehaak ook.
Voor marketeers van nu is dit een reminder: zet je merkverhaal niet alleen neer met creatieve concepten, maar zorg dat de kern, de persoonlijkheid of purpose achter het merk, onmiskenbaar krachtig is.
Credit designs: MichaelNashassociates





