Verpakkingsinnovatie trekt vaak veel aandacht. Zeker als het gaat om iets alledaags als chips. Lay’s introduceerde onlangs een nieuwe kartonnen doos voor hun chips – met als belofte: minder kapotte chips, hersluitbaar en beter voor het milieu. Op de eigen website noemen ze ook nog als voordeel dat de verpakking ‘geluidloos’ is. Albert Heijn volgt nu met een vergelijkbaar concept. Op papier een interessante idee: premium én duurzaam. Maar de reacties – van consumenten en experts – liegen er niet om.
Dertig bezichtigingen, boven de vraagprijs, binnen een week van de markt. Het klinkt als succes. Makelaars zetten het trots op Funda, LinkedIn en in folders. Maar wat betekent het eigenlijk? Voor de koper? Voor de waarde? Voor het vertrouwen? En belangrijker wat kunnen wij als marketeers hiervan leren?
Adverteren bij streamingdiensten als Videoland of Disney+ wordt steeds populairder. Ook internationaal zien we dat steeds meer grote streamers adverteerders een plek geven op hun platform door het aanbieden van een abonnement met advertenties waarvoor de consument dan minder betaalt. Dit noemen we SAVOD (Subscription Advertising Video On Demand). Videoland is hier al in 2020 mee gestart en sinds 2024 bieden ook Disney+, SkyShowtime en HBO Max in Nederland een SAVOD-optie aan.
Merken die buitengewoon presteren blijken de tijdgeest te vangen en veel te investeren in verkenningen van de toekomst. We brengen in deze rubriek een aantal van de meer fundamentele trends in kaart, waarvan de kans klein is dat het een hype blijkt.
Artificial intelligence ‘makes the clock tick’ in 2025. We ervaren een AI-wedloop, ‘AI herschrijft regels en rollen in marketing’ wordt gezegd. Intussen dwarrelt het stof al wat neer en kan worden vastgesteld wat je er intussen echt aan hebt en wat niet, waar deze ontwikkeling toe leidt en welke hiaten je zelf kan invullen. ‘AI verandert het vak, maar niet onze kern’
Een ATL-campagne opzetten is spannend, je doet het immers om op te kunnen vallen en je wilt dat dit zeker slaagt. Als marketeer weet je hoe waardevol het kan zijn voor je merkbereik, maar je kan er zoveel kanten mee op. Kies je voor impact of voor bereik? Ga je voor video, print of buitenreclame of alles tegelijk? En als je die strategie dan eindelijk scherp hebt, hoe krijg je dan iedereen intern mee in je verhaal?
Een serie over ontwerp, visie en het toeval dat alles in gang zet. We delen het hoe en waarom van projecten. In tekst: beknopt. In beeld: uitbundig.
Jongeren zijn veranderlijk, maar niet ongrijpbaar. Ze scrollen nog steeds een beduidend aantal uur per dag op hun smartphone, maar wat ze zien en waar ze dat doen verandert snel. De kijktijd is nog steeds hoog, waar streaming de overhand heeft genomen over lineaire tv. En hoe zit dat met influencers? Die zijn best handig, maar mogen ook wat minder aanwezig zijn volgens de jongeren. We doen zoals elk jaar weer een rondje langs de interessantste trends uit het Jongerenonderzoek van Mediahuis, Wayne Parker Kent en Mediatest.
Strategie draait in essentie om het realiseren van doelen door het planmatig inzetten van middelen.
De kunstwereld is haar prijsgevoel kwijt. Terwijl jonge generaties kunst kopen uit verlangen naar betekenis, esthetiek en identiteit, blijft de sector worstelen met onnavolgbare prijsstrategieën en een verdienmodel dat kunstenaars nauwelijks bestaanszekerheid biedt. Wat vroeger werd geleid door reputatie, carrière en institutionele steun, is vervangen door hype en marktgevoel, met soms desastreuze gevolgen.
Voor het op 22 juli 2025 gepubliceerde Global Consumer Trends-rapport heeft Warc onderzocht welke trends de aankoopbeslissingen van consumenten in de komende twaalf maanden zullen beïnvloeden, over merken en categorieën heen.
Met 89 presentaties, paneldiscussies en demonstraties verspreid over twee dagen, stond deze editie van de ‘Insight Innovation Exchange’ in het teken van de herovering van de menselijke maat in een tijdperk vol AI-gedreven innovatie.