Logo Marketingfacts - Powered by Nima
  • +
Marketingfacts
  • channels
    channels
  • specials
    specials
  • topics
    topics
  • kennisbank
  • stats
  • jobs
  • jaarboek
  • NIMA Academy
    • +

channels

  • Advertising
  • Analytics & data
  • Customer service
  • E-business
  • E-Commerce
  • E-mailmarketing
  • Mobile
  • PR & Branding
  • Search
  • Social media
  • Tech
  • Usability & Design
  • Video

topics

  • B2B
  • Big data
  • Contentmarketing
  • Facebookmarketing
  • Marketing automation
  • Privacy
  • Psychologie
  • Storytelling
  • Wearables
  • Webcare
  •  
  •  
  •  

specials

  • De marketing to-do list 2018
  • Customer-centric design
  • Van data naar inzicht
  • Programmatic marketing
  • Non-profitmarketing
  • Conversational interfaces
  • Webcare & monitoring
  • Contentmarketing
  • Influencer marketing
  • Datamanagementplatformen
  • Mobile
  • Customer journey
  • Toekomst van betalen
  • Online Video
  • Marketing automation
  •  
  •  
  •  
  • Inloggen
  • Aanmelden

De Beïnvloedingsprincipes Van Cialdini

gerelateerde topics

  • psychologie
  • persuasion
  • cialdini
  • typografie

de beïnvloedingsprincipes van cialdini experts

  • Martin van Kranenburg
    Aantal blogs: 6
  • Mischa Coster
    Aantal blogs: 5
  • Laurens Boex
    Aantal blogs: 2

vacatures

  • Digital Marketeer & Recruiter

    Digital Marketeer & Recruiter

  • Content Specialist

    Content Specialist

  • Accountmanager nalatenschappen

    Accountmanager nalatenschappen

  • Klik hier voor alle vacatures

volg Marketingfacts

@marketingfacts volgen
  • Cialdini’s nieuwe boek Pre-Suasion: timing, priming en aandacht

    Cialdini’s nieuwe boek Pre-Suasion: timing, priming en aandacht

    Afgelopen week heb ik de eer gehad om het nieuwe boek van Robert Cialdini, Pre-suasion, te reviewen. Het boek komt vandaag uit in de VS en 26 september in Nederland. Het is Cialdini’s eerste solo-werk sinds de publicatie van Influence, de internationale bestseller op het gebied van de psychologie van beïnvloeding en overtuiging. Pre-suasion beschrijft de manier waarop je mensen direct voorafgaand aan een boodschap ontvankelijk kunt maken voor die boodschap. Het boek bestaat uit 3 delen: ‘Aandacht richten’, ‘De rol van associaties’ en ‘Pre-suasion optimaliseren’. In dit artikel zal ik een korte beschrijving geven van een aantal concepten en technieken uit het boek.

    Lees verder »
    • Mischa Coster, mediapsycholoog-adviseur-spreker-au (Grey Matters)
    • 6 september 2016
    • Usability & design
      • 41145
      • 3
  • Cialdini: hoe kleine interventies grote impact kunnen hebben

    Cialdini: hoe kleine interventies grote impact kunnen hebben

    Brainstormen in een ruimte met een hoog plafond. Het gebruik van iemands voornaam in plaats van diens volledige naam. Het beschrijven van negatieve eigenschappen van mensen die van de sociale norm afwijken. Mensen een belofte laten uitspreken in plaats van ‘ja’ laten zeggen. Het zijn voorbeelden van kleine, vaak kosteloze interventies die grote impact kunnen hebben. In het nieuwe boek van Cialdini, Martin en Goldstein beschrijven zij meer dan 50 van dit soort - wetenschappelijk bewezen - kleine interventies die op verschillende manieren helpen bij het activeren van psychologische mechanismen. Ze worden dan ook ‘small BIG’s’ genoemd. Ik interviewde dr. Robert Cialdini vorige week over het boek, over de aanleiding, over hoe marketeers deze principes gebruiken en over zijn aanstaande optreden in Nederland.

    Lees verder »
    • Mischa Coster, mediapsycholoog-adviseur-spreker-au (Grey Matters)
    • 9 september 2014
    • Usability & design
      • 37394
      • 0
  • Waarom we technologie over- en de kracht van woorden onderschatten

    Waarom we technologie over- en de kracht van woorden onderschatten

    Veel experts gaan ervan uit dat Amazon's social recommender system hun killer app is. Maar wat precies maakt deze aanbevelingstechnologie een killer? Wat - feitelijk - is het geheim van Amazon? Natuurlijk haal je enige voorspellende waarde uit het bijhouden van heel veel verschillende variabelen. Dat haal je altijd. Maar wat het precies nou zo effectief maakt, is waarschijnlijk Amazon's best bewaarde geheim. Sterker nog, ik vermoed dat dit niet alleen een geheim is voor mensen búiten Amazon. Als je me zou vragen wat de meest beïnvloedende factor is van Amazon, zou ik zeggen dat het woorden zijn.

    Lees verder »
    • Arjan Haring (Jheronimus Academy of Data Science)
    • 23 oktober 2013
    • E-commerce
      • 14632
      • 0
  • Leuke mensen krijgen meer gedaan

    Leuke mensen krijgen meer gedaan

    Vaak hebben we een compliment in gedachten, maar spreken deze niet uit. Maar wist je dat één compliment het verschil kan maken in het succes van jouw carrière? Hoe Cialdini het zo mooi zegt: “The smallest changes can produce the biggest outcome.” Donderdag 26 september bezocht ik het seminar ‘De psychologie van het overtuigen’. De grootste en de meest geciteerde wetenschapper op het gebied van beïnvloeden, Robert Cialdini, was het gezicht van dit seminar. Tussen de lezingen van Cialdini door waren er nog zes zeer interessante sprekers aan het woord. Om niet voorbij te gaan aan die inhoud, geef ik een kijkje in de keuken bij de andere sprekers van deze dag.

    Lees verder »
    • Lisa van Haastregt (Endouble)
    • 4 oktober 2013
    • Usability & design
      • 33365
      • 7
  • “Als een expert het zegt, moet het wel waar zijn”

    “Als een expert het zegt, moet het wel waar zijn”

    Ken je dat gevoel? Als je iets niet (meer) kunt krijgen, dan wil je het juist extra graag. “It’s the availability of the thing that makes people crazy!”, aldus Cialdini. Schaarste blijkt nog steeds een effectief middel om in te zetten in de marketing. Donderdag 26 september bezocht ik het seminar ‘De psychologie van het overtuigen’. Uiteraard stonden op deze dag de zes vormen van sociale beïnvloeding centraal: consistentie, wederkerigheid, sociaal bewijs, sympathie, autoriteit en schaarste. Een dag bomvol met inspirerende sprekers. Met als belangrijkste natuurlijk de meest geciteerde wetenschapper op het gebied van beïnvloeden: Robert Cialdini. In dit artikel geef ik een korte samenvatting van de belangrijkste punten van zijn presentatie.

    Lees verder »
    • Lisa van Haastregt (Endouble)
    • 2 oktober 2013
    • Usability & design
      • 15448
      • 2
  • Video: interview met Robert Cialdini over online verkoop en marketing

    Video: interview met Robert Cialdini over online verkoop en marketing

    Professor Robert Cialdini werd wereldberoemd met zijn bestseller Invloed. Maar: die schreef hij toen het internet nog niet bestond. Dus hoe overtuig je tegenwoordig online je klanten? En: zijn ze na al die jaren eigenlijk niet immuun geworden voor Cialdini's beïnvloedingswapens? Ik vroeg het hem in een exclusief interview, backstage tijdens het seminar De psychologie van het overtuigen. Lees wat hij vertelde, of bekijk de video van het hele interview. Hij geeft verrassende voorbeelden van extreem persuasieve websites.

    Lees verder »
    • Aartjan van Erkel (Schrijvenvoorinternet.nl)
    • 30 september 2013
    • Usability & design E-commerce
      • 17222
      • 3
  • Cialdini: wat is de optimale timing van beïnvloedingsstrategieën?

    Cialdini: wat is de optimale timing van beïnvloedingsstrategieën?

    Gisteren vond het jaarlijkse congres "De Psychologie van het Overtuigen" van DenkProducties plaats, met uiteraard dr. Robert Cialdini als hoofdspreker. Aangezien hier op Marketingfacts al een verslag komt over het congres en Aartjan van Erkel een geweldig video-interview met 'Dr. Bob' heeft gehouden dat hier ook zal verschijnen, ga ik het enkel over het einde van het congres hebben. Want dat bevatte een primeurtje ...

    Lees verder »
    • Mischa Coster, mediapsycholoog-adviseur-spreker-au (Grey Matters)
    • 27 september 2013
    • Advertising
      • 20574
      • 2
  • De psychologie van het overtuigen: design = beïnvloeding

    De psychologie van het overtuigen: design = beïnvloeding

    Inmiddels is duidelijk hoe de beïnvloedingsprincipes van Cialdini je website kunnen versterken; in een eerdere serie kwam collegablogger Martin van Kranenburg daar uitvoerig op terug. Maar hoe pas je deze ‘persuasion tactics’ toe in interface-ontwerp? In deze post wil ik ingaan op het visuele aspect van de psychologie van het overtuigen. Hoe kunnen designelementen als typografie, kleur, vorm en fotografie die principes versterken?

    Lees verder »
    • Laurens Boex (Rodesk)
    • 25 juni 2013
    • Usability & design
      • 42685
      • 17
  • De psychologie van het overtuigen: wederkerigheid

    De psychologie van het overtuigen: wederkerigheid

    Doe iets voor een ander en de ontvanger voelt zich verplicht iets terug te doen. Het gaat om geven en nemen. Voor wat, hoort wat. Het principe van wederkerigheid draait om de onderlinge verplichting om een gift te beantwoorden met een tegengift. Het moet wel betekenisvol, onverwacht en persoonlijk zijn. Het is één van de 6 beïnvloedings-'wapens' van Cialdini. Deze overtuigingstechnieken zijn ook praktisch toepasbaar voor websites, waarmee je in korte tijd je conversie aanzienlijk kunt verhogen.

    Lees verder »
    • Martin van Kranenburg (Online beïnvloeden )
    • 25 maart 2013
    • Usability & design
      • 109180
      • 3
  • De psychologie van het overtuigen: sympathie

    De psychologie van het overtuigen: sympathie

    Hoe sympathiek is jouw merk? Praten mensen graag over je? Bezoekers zeggen het liefst 'ja' tegen personen en bedrijven die ze kennen en graag mogen. Het principe van sympathie is één van de zes factoren van Cialdini, die bezoekers stap voor stap verleiden om sneller 'ja' te zeggen. Sympathie komt voort uit gelijkenissen, complimenten en gezamenlijke inspanningen of ervaringen die je met elkaar hebt. Het gaat om aardig gevonden te worden, ofwel de 'gunfactor'.

    Lees verder »
    • Martin van Kranenburg (Online beïnvloeden )
    • 6 februari 2013
    • Usability & design
      • 61809
      • 8
  • De psychologie van het overtuigen: commitment en consistentie

    De psychologie van het overtuigen: commitment en consistentie

    Het door Robert Cialdini geformuleerde principe van commitment en consistentie is een belangrijk beïnvloedingswapen om bezoekers stap-voor-stap te verleiden tot conversie. Als bezoekers zich eenmaal hebben laten verleiden tot een kleine stap en een binding met je hebben (commitment), zijn ze eerder bereid om “ja” te zeggen. Ze willen consistent gedrag vertonen. Als je A zegt, moet je ook B zeggen.

    Lees verder »
    • Martin van Kranenburg (Online beïnvloeden )
    • 18 december 2012
    • Usability & design
      • 87902
      • 5
  • De psychologie van het overtuigen: schaarste

    De psychologie van het overtuigen: schaarste

    "Op=op". "Nog maar twee plaatsen beschikbaar!" Het creëren van schaarste is een krachtig beïnvloedingswapen om de twijfelende bezoeker op je website over de streep te trekken. Als een product zeldzaam is of zeldzaam wordt, dan wordt het in de beleving meer waard. Door de schaarste van je product of dienst te benadrukken, heb je de aandacht en kan je inspelen op de angst van het verlies.

    Lees verder »
    • Martin van Kranenburg (Online beïnvloeden )
    • 13 november 2012
    • Usability & design
      • 86780
      • 8
  • De psychologie van het overtuigen: autoriteit

    De psychologie van het overtuigen: autoriteit
    • Martin van Kranenburg (Online beïnvloeden )
    • 25 oktober 2012
    • Usability & design
      • 64153
      • 2

    Als hij het zegt, “zal het wel waar zijn.” Autoriteit is een van de zes beïnvloedingsprincipes van Cialdini die je kan inzetten om meer bezoekers “ja” te laten zeggen. Het helpt bezoekers om een deel van hun onzekerheid weg te nemen. Het geeft ze het vertrouwen dat ze op de goede weg zijn om de juiste keuze te maken. Klanten overtuigen is het wegnemen van onzekerheden.

    Lees verder »
  • De psychologie van het overtuigen: sociale bewijskracht

    De psychologie van het overtuigen: sociale bewijskracht
    • Martin van Kranenburg (Online beïnvloeden )
    • 3 oktober 2012
    • Usability & design
      • 118251
      • 7

    Wat moet je als marketeer als jouw website optimaal vindbaar is? Uitblinkt in gebruikersgemak? Hoe kan je dan nog de conversie verhogen? Met die gedachte in mijn hoofd ging ik vorige week naar het seminar De psychologie van het overtuigen met Robert Cialdini. Want wie wil er nou niet de principes leren waardoor je meer bezoekers “ja” kan laten zeggen, laten doen wat jij wilt!

    Lees verder »
  • Robert Cialdini: “Online marketeers waarderen mijn principes van overtuiging steeds meer”

    Robert Cialdini: “Online marketeers waarderen mijn principes van overtuiging steeds meer”
    • Bram Koster (Evolve)
    • 4 september 2012
    • Usability & design
      • 55789
      • 36

    Dr. Robert Cialdini is allang geen onbekende meer in de wereld van online marketing. In 2001 publiceerde hij zijn zes universele principes van beïnvloeding. De laatste jaren lijkt de aandacht voor zijn werk echter alleen maar toe te nemen onder marketeers. In het kader van zijn optreden tijdens De psychologie van het overtuigen op 27 september a.s. mocht ik hem interviewen.

    Lees verder »
  • ouder »

Onderdelen

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • M! Statistieken
  • M! Opleidingen
  • M! Jaarboek

Over ons

  • Colofon
  • Blogger worden
  • Nieuws melden
  • Adverteren
  • Partners
  • Privacy & cookies
  • Disclaimer

Volg ons

RSS

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • Alle feeds

Nieuwsbrief

Partners

  • Mangrove
  • Copernica
  • Gracious Studios
  • Exonet
  • Upstream

copyright © 2002 - 2017 Marketingfacts. Creative Commons 3.0 License. | Developed by Mangrove