Zonder doelstellingen is jouw contentstrategie zinloos

14 maart 2022, 10:00

Genootschap van Contentstrategen – Editie #6: Doelstellingen met Aart Lensink en Freek Janssen

Doelstellingen. Laten we eerlijk zijn; zonder doel is je contentstrategie zinloos. En een strategie zonder doel is als een dartpijltje zonder bord. Daarom staat de zesde editie van CS – het Genootschap van Contentstrategen, morgenavond om 20.00 via de stream, in het teken van doelstellingen. Marketingfacts is vanaf deze editie met plezier en trots mediapartner van dit mooie initiatief, waar we inhoudelijk al een keer aan bijdroegen.

>>> Ok ik weet nu al genoeg, dit is te gek en ik wil er gewoon bij zijn dinsdagavond 15 maart om 20.00!

Genootschap van Contentstrategen

Waarom?

Het vak van contentstrateeg kan eenzaam zijn. De meeste bedrijven hebben niet meerdere strategen in dienst. Daarom is er sinds een krap jaar CS: het genootschap waar contentstrategen onderling kennis en ervaringen uitwisselen. Waar je je ideeën kunt toetsen en je problemen kunt aankaarten. Daarvoor zijn er voor nu online bijeenkomsten, een LinkedIn groep en wie weet ooit weer van die avonden met live contact en een borrel. Of twee.

Elke editie nodigt de programmaraad twee sprekers uit. In de case vertelt een contentstrateeg over zijn haar of zijn campagne. In de talk vertelt een contentstrateeg over een aanpak die voor haar of hem goed heeft gewerkt.

Voor wie is dit?

Primair voor contentstrategen dus. Daarmee bedoelt het genootschap iedereen die (a) zich professioneel bezighoudt met storytelling / bedrijfsjournalistiek en (b) invloed heeft op hoe content bijdraagt aan de doelstellingen van de organisatie. Zeg maar iedereen die zichzelf de officieuze hoofdredacteur zou kunnen noemen van haar of zijn organisatie.

Marketingfacts als mediapartner van genootschap CS

Bij Marketingfacts hebben we kennisdeling voor en door marketeers hoog in het vaandel staan en is het onze missie om marketeers te helpen. 1 + 1 = 2 dus, de paus is nog steeds katholiek. We delen vanaf deze editie verslagen, aankondigingen en op termijn ook interviews en presentaties.

Genootschap van Contentstrategen – Editie #6: Doelstellingen

De zesde editie, morgenavond op dinsdag 15 maart 20.00. Je kan je hier inschrijven! Hieronder een indruk van het programma en een korte teaser van wat de sprekers jou komen brengen.

Spreker 1: Aart Lensink

Blijven contentstrategen hangen in dezelfde doelstellingen?

Ruim een decennium contentmarketing. Waar staan we? Lensink vertelt over het verschuiven van de balans. Waar contentmarketing vooral bijdroeg aan de performance-marketing-kant van het vak, verschuift content nu naar branding en communicatie.

Content is, net als reclame, enorm gevoelig voor de tijdgeest. Voelen contentstrategen de tijdgeest wel goed aan? Of blijven ze hangen in grijsgedraaide purposes?

Hoe bouw je merken met content? Hoe integreer je reclame en content? En mag dat eigenlijk wel van de puristen?

Spreker 2 – Freek Janssen

Als je content geen product hoeft te verkopen, kun je dan toch je toegevoegde waarde laten zien?

Contentstrategie wil eigenlijk alleen maar zeggen dat je content gericht inzet om een bepaald doel te bereiken. Welk doel dat moet zijn, dat is vaak al een lastige discussie; laat staan hoe je inzichtelijk kunt maken hoe die content ook daadwerkelijk bijdraagt aan het resultaat.

Als het gaat om marketing die sales ondersteunt, dan is daar nog wel een mouw aan te passen; met content kun je de doelgroep bekend maken met een commerciële propositie, om mensen vervolgens de (meetbare) salesfunnel in te sturen.

Maar wat nou als je content niet in de eerste plaats een product hoeft te verkopen, maar een positieve bijdrage moet leveren aan de reputatie? Janssen komt vertellen hoe ze dat bij Philips doen. Kort gezegd: doorlopend onderzoek doen naar reputatie en daar een contentstrategie op baseren die telkens kan worden bijgestuurd.

Bij zijn is meemaken

Je kan je hier kosteloos aanmelden en inschrijven voor deze editie. We houden je dan automatisch op de hoogte van de komende edities via e-mail.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!