Zoekmachines leveren de beste trafiek

25 november 2002, 08:09

(het blijft leuk met die Belgen)

Volgens Vandenhooft van 6MYK kost SEP weinig voor goede trafiek: “Wij bieden een set-up vanaf 100.000 frank voor vijf sleutelwoorden in drie talen. Het onderhoud per kwartaal kost 50.000 frank. Meestal kiest men zo’n 25 kernwoorden, voor een dertigtal zoekindexen. Dat kost dan ??n ? twee miljoen frank per jaar, naargelang de formule. Bij de auto- en motosite www.vroom.be noteren we per dag 250 ? 350 bezoekers via zoekindexen, wat neerkomt op zo’n 5 ? 10 frank per bezoeker. Dat zijn geen duizenden extra bezoekers per dag, maar het is wel de goedkoopste en beste trafiek. Die bezoekers hebben immers de hoogste conversieratio, hun bezoek wordt sneller omgezet in een aankoop.”

Voor de concurrentie

Bij de financi?le instelling Aegon streeft men op termijn naar dertig procent van de trafiek naar hun site via zoekindexen. Vorig jaar investeerde Aegon nog stevig in bannercampagnes, maar dat staat niet meer op het programma. Wim Verfaillie, e-manager business analyst voor Aegon, legt uit: “Met de prijzen en click-through rates (CTR) van toen gaven banners mooie resultaten. Ondertussen ligt de CTR tot tien keer lager, maar is niet het geval voor de prijs. Banners zijn voor ons te duur nu. Een alternatief is SEP. Onze concurrenten investeren er nog niet in. Bovendien heeft dat het bijkomend voordeel dat het continu trafiek oplevert.”

Volgens Verfaillie kan een bedrijf al een SEP-pakket aankopen vanaf 500.000 frank. De Clerck van eXpanded Media legt uit dat het meer kan zijn: “Probleem is dat men niet beseft dat dit een heel nauwgezet proc?d? is. Je zou al bij de keuze van de bedrijfsnaam of domeinnaam aan SEP moeten denken. Nu denkt men eraan als het te laat is. En een site aanpassen, de inhoud laten herschrijven, kost veel geld.” Aegon zit in dat geval, volgens Verfaillie: “We gaan nog een stap verder. De hele site wordt opnieuw bekeken en geoptimaliseerd voor zoekindexen. We hebben een site met verschillende programmeertalen en frames, enzoverder. Dat is door zoekindexen moeilijk te detecteren. Alle nieuwe onderdelen van de site worden ook geschreven vanuit het standpunt van SEP.”

Aegon koos vooral internationale zoekindexen. Verfaillie: “In Belgi? heb je geen echte zoekindexen. Ze zijn een kopie van de internationale. Planet Internet of MSN gebruiken bijvoorbeeld de robot van LookSmart. Als je op de internationale index registreert, kom je dus ook daar terecht.” Vandenhooft van 6MYK kiest voor een combinatie van internationale en nationale zoekindexen. “De Belg surft op beide. Op Yahoo, Google en AltaVista, maar ook op AdValvas of portalen zoals Skynet en Planet Internet.”

Toch nog banners

Aanverwant producten van SEP zijn keyword targeted bannering en gesponsorde links. Een banner of link afgestemd op een zoekwoord heeft uiteraard meer kans op doorklikken. Als u onlangs bij AdValvas het zoekwoord “beurs” intikte, kreeg u een banner van makelaarsdienst Cortal Street te zien. C?dric De Bleye, managing partner van de regie Beweb, die AdValvas en Planet Internet in portefeuille heeft, vertelt dat dit de duurste banners zijn. “Een gewone banner kost 1.100 frank per 1.000 impressie. Zo’n targeted banner kost 4.679 frank. Maar de CTR van die banners ligt ook vijf maal hoger dan normaal.” Hi-Media, de regie die de reclame op Skynet verkoopt, biedt “referenci?ring” aan, een combinatie van een gerichte banner en een vermelding net boven de lijst met zoekresultaten. Voor een campagne van drie ma

Hi-Media, de regie die de reclame op Skynet verkoopt, biedt “referenci?ring” aan, een combinatie van een gerichte banner en een vermelding net boven de lijst met zoekresultaten. Voor een campagne van drie maanden kost dat 100.000 frank voor vijf sleutelwoorden plus vertalingen. Xavier De Busscher, marketing manager bij Hi-Media, vertelt dat het eerder beschouwd moet worden als een plusje in een algemene campagne. “Er komen wel veel aanvragen voor dit product. Maar dit jaar verkochten we slechts drie campagnes.”

Trend

De trend bij internationale zoekindexen is de verkoop van plaatsjes in de lijst van zoekresultaten zelf. Sommigen zetten het bedrag dat de adverteerder biedt er gewoon bij. Bij Goto bijvoorbeeld, www.goto.com, staat onder de link het bedrag dat de adverteerder betaalt als u op de link klikt. Meestal is dat minder dan ??n dollar, maar voor sommige zoektermen, zoals voor “gambling”, kan dat oplopen tot zes dollar of meer. MSN heeft een soortgelijke deal voor het zoekwoord nummer ??n: “seks” (of wat dacht u). Als u dat ingeeft, kunt u kiezen tussen de portaalsite Nightsurf.com of de gewone zoekresultaten.

Jeroen De Clerck van eXpanded Media ziet toekomst in SEP. “Het is een mooi product, met een bestaande vraag. De toepassing ervan zal zeker toenemen. Er is ook een consolidatie bezig tussen de zoekindexen. Ook de business erin, zoals betalen voor opname in een zoekindex, zal groeien. Maar het blijft balanceren. Een lijst met irrelevante resultaten met veel spam in zal geen bezoekers blijven trekken. Kwaliteit komt bovendrijven.”

Source:

http://www.zoekmachine-optimalisatie.be/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!