Zoekmachinemarkt consolideert verder met overname eSpotting

20 juni 2003, 04:01

Het Amerikaanse FindWhat.com, actief met het plaatsen van reclame bij zoekmachines, neemt voor 135 miljoen euro de Engelse branchegenoot eSpotting over. De overname is bedoeld om de concurrentie met Overture en Google het hoofd te kunnen bieden.

De overname van het Engelse eSpotting (voor 27 miljoen euro in contanten en 108 miljoen euro in aandelen) weerspiegelt de consolidatie in de markt voor zoekmachines. Eerder dit jaar ging het Amerikaanse marketingbedrijf Overture al op overnamepad en kocht portal AltaVista en het Noorse Fast Search & Transfer. Yahoo verzekerde zich van de zoektechnologie van Inktomi, nadat het zoeken tot kernactiviteit bestempelde.

De markt voor ‘paid listings’, de reclame die geplaatst wordt bij zoekresultaten, ontwikkelt zich voortvarend. In maart van dit jaar zei analist Piper Jaffray van US Bancorp te verwachten dat de omzet aan ‘paid listings’ in 2007 rond de zeven miljard dollar zal liggen, en in het afgelopen kwartaal zag Yahoo een groot deel van de inkomsten en winststijging ontstaan door het plaatsen van reclame bij de zoekresultaten. Yahoo werkt hiervoor samen met Overture, dat dit jaar de activiteiten ook uitbreidt naar Europa. Zo is er inmiddels een vestiging in Nederland gekomen, die geleid wordt door Ruud Smeets (ex-Newconomy en KPMG). De grootste concurrent van Overture is Google, dat deze maand ook officieel een kantoor in Nederland opent, de Benelux-vestiging wordt geleid door Marc Duindam, ex-Ilse Media Groep.

In de concurrentiestrijd tussen Google en Overture kwam eSpotting in het nauw. In maart doken al geruchten op dat Yahoo interesse zou hebben in een overname van eSpotting, een bericht dat door het Engelse bedrijf werd ontkend. ESpotting gold tot voor kort als belangrijkste aanbieder van ‘paid listings’ in Europa, het is actief in tien Europese landen. Het lijkt waarschijnlijk dat Google die positie heeft overgenomen, maar als niet-beursgenoteerd bedrijf is er weinig bekend over de inkomstenstromen van Google in Europa.

Met de overname van eSpotting krijg FindWhat.com ook een positie op de Europese markt. Het bedrijf werkt in de Verenigde Staten samen met onder meer Lycos.com, HotBot, Search.com, Excite, Webcrawler en Go2Net. FindWhat.com en eSpotting zullen dit jaar een gecombineerde omzet hebben van 142,5 miljoen dollar, met een winst voor belastingen van 24,5 miljoen dollar. Beide bedrijven zeggen dat de samenvoeging in 2004 zal leiden tot een omzetgroei van 30 tot 40 procent en een winstgroei (voor belastingen) van 40 tot 50 procent. Overture verwacht voor geheel 2003 een omzet van rond de 1 miljard dollar, met een winst voor belastingen van tussen de 45 en 55 miljoen dollar.

Bron:

http://www.emerce.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!