Zoekmachine marketing - de cijfers

Zoekmachine marketing - de cijfers

Webdesk heeft de belangrijkste getallen van zoekmachine marketing op een rijtje gezet. Handig!

Marktaandeel zoekmachines in Nederland
- Google 74% (gestegen met 6% ten opzichte van vorig jaar)
- Ilse 14% (gedaald met 3%)
- MSN 2% (gedaald met 1%)
- Altavista 2% en Yahoo! 4% (gestegen met 3%)
(Bron: Nationale Search Engine Monitor Oktober 2004)

Database Google
In totaal zijn er 8 miljoen pagina’s ge?ndexeerd; zoeken op ‘webmarketing’ levert 33.100 gevonden pagina’s. Wereldwijd bedient Google meer dan 83 miljoen unieke bezoekers per maand, die samen goed zijn voor ca. 200 miljoen zoekopdrachten per dag.
(Bron: Google)

Gebruik zoekmachines bij zoekmachinebedrijven
- Bij Google gebruikt iedereen Google (100%)
- Bij MSN gebruikt 19,6% MSN, en 66,3% Google
- Bij Yahoo! gebruikt 68,9% Yahoo! en zoekt nog steeds 29,8% via Google!
(Bron: Vistitorville/BlogNewsChannel)

Mannen en vrouwen
Op wie richten we ons eigenlijk als we actief met zoekmachine marketing bezighouden?
Bij Google is dat grotendeels het mannelijk deel van onze natie (59%), hoger opgeleid (35%) en qua leeftijd vooral jonger dan 24 jaar (22%); 20% valt in de categorie ouderen.
Bij Ilse liggen de cijfers net anders: 65% van de gebruikers is daar vrouwelijk, het hoger opgeleide deel daarvan ligt op 19%, 11% is jonger dan 24 jaar en 28% valt in de categorie ouderen.
(Bron: Nationale Search Engine Monitor Oktober 2004

Gebruik
Het merendeel van de gebruikers, 75%, zoekt via een zoekmachine naar meer informatie over iets dat aangeschaft gaat worden, 49% zoekt op deze manier naar aanbieders. 48% van de zoekopdrachten is bedoeld om meer achtergrondinformatie te vinden en 44% om aanbieders te vergelijken. Een ruime 70% van de gebruikers heeft op deze wijze nieuwe aanbieders leren kennen.
(Bron: Nationale Search Engine Monitor Oktober 2004)

Budgetten
Slechts 40% van de Amerikaanse budgetten voor zoekmachine marketing is speciaal daarvoor gecre?erd. De andere 60% van de budgetten was aanvankelijk bedoeld voor webgidsen, e-mailprogramma’s, banner-advertenties, krantenadvertenties en advertenties in glossy magazines. (Bron: SEMPO december 2004)

De adverteerders verwachten in het komende jaar ongeveer 39% meer te besteden aan zoekmachine marketing. Bij kleinere bedrijven ligt dit getal wat lager (32%). Bedrijven met meer dan 500 medewerkers verwachten zelfs een stijging van 43%.
(Bron: SEMPO december 2004)

Markt
Het merendeel van de Amerikaanse adverteerders (52%) verwacht het grootste deel van het zoekmachine marketing-budget zelf te beheren. Gemiddeld verwacht men 28% van de uitgaven aan betaalde campagnes outsourced. Dit scheelt slechts 1 procent met de uitgaven aan zoekmachine optimalisatie (29%).
(Bron: SEMPO december 2004)


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.