Zo, nu eerst een Bavaria!
Het zit Amstel niet mee deze week. Eerst verongelukt een parachutist tijdens de opnames van de nieuwe tv-commerical (bron: IOL ) en dan komt Bavaria met een verassende nieuwe commercial.
Het lijkt er trouwens op dat Bavaria wel heeft begrepen hoe je ook internet kunt inzetten om je commercials onder de aandacht te brengen (zie ook: Vrienden van Amstel).
Update
Commercial is te downloaden via:
Briljante marketingstunt! Ben wel benieuwd of en welke actie Amstel gaat ondernemen tegen de vrienden (en/of Bavaria). Het lijkt me dat er contractuele verplichtingen zijn (oa binnen een bepaalde periode niet mogen werken voor concurrenten van Amstel).
Verder ben ik ook benieuwd wat dit betekent voor de mogelijke plannen van Eyeworks om met de vrienden van Amstel een tv-serie te starten.
Prachtig !!!!! Meeliften op de bekendheid dat gecreeerd is door je concurrent. Dit noem ik slim en lef hebben. Hoop inderdaad dat dit geen contractbreuk is. Als dat niet zo is, is dit voor mij dit jaar tot nu toe de nr.1
@Chantal. Eyeworks gaat niet door. En Edwin, misschien wel de belangrijkste conclusie, Bavaria zal er geen pijpje bier meer door verkopen. Lijkt mij altijd het primaire doel van commercials maar ja, grappig is het wel. Trouwens opgevallen dat er maar twee van de drie meedoen?
AT, eens met jouw stelling dat Bavaria hierdoor wellicht niets extra zal verkopen. Sterker nog…. de gemiddelde consument die wellicht nog helemaal niet weet dat de 3 vrienden bij Amstel zijn opgestapt, raakt wellicht in verwarring.
Kwam overigens net de prijsstunt tegen van Bavaria bij de Edah: 3 kratten (36 pijpjes) voor 6,99. Is het betere werk t.o.v. Heineken, Amstel en Dommelsch (9,30 voor 24 flessen).
Desalniettemin: de stunt blijft ijzersterk en ik begrijp nog steeds niet hoe Amstel een door henzelf gecreerd instituut als de 3 vrienden is geworden, zomaar aan de kant heeft gezet.
BTW Bavaria is ook eigenlijk niet te zuipen! (behalve van de tap en met carnaval, who cares!)
Zeer triest dit, Bavaria heeft zelf nooit een goede reclame spot kunnen neerzetten, en nu proberen ze het zo maar.
De doel groep die zij nu ook proberen te breiken koopt echt geen Bavaria.
Jordan. Mee eens Het gevolg is dat ze in een soort ‘oorlog’ verwikkeld raken met de marktleider. Ook het oude bureau kan nog wel het een en ander tegemoet zien denken wij. Als je verzuimd (blijkbaar) twee van de drie ‘vrienden’ een concurrentiebeding te laten tekenen heb je denk ik wel een probleempje.
@Marco. Ik bestrijd de inventiviteit van Bavaria niet. Over smaak valt ook niet te twisten maar wat ik me als marketeer blijf afvragen; wat is hun voordeel behalve ‘one time fun’. Overigens deel ik je mening over matige interactieve marketing. Heineken denkt hier wel over na, maar aanbieders van dergelijke IM concepten zullen met Europese concepten moeten komen.
[ AS SEEN ON FRANK-LY.NL ]
Ik had hem gezien. Hij is geweldig! Zo simpel! Zo strak aan het concept gehouden, zo’n keiharde mokerslag! Erg goed. Amstel zal balen!
Toch hè! Wel verstandig van Heineken om na zes jaar en de meest bekroonde campagne te zeggen “Zo , het is wel weer eens mooi met die vrienden. Nu werken aan de volgende succesvolle campagne. ” Je moet nu eenmaal een keer stoppen. Dan kan je dat doen op een moment dat het door iedereen als logisch wordt ervaren (als iedereen die vrienden spuug zat is) maar je kan ook als de resultaten tegen vallen bedenken dat rendement toch eigenlijk het bestaansrecht van zo’n campagne is en besluiten te gaan zoeken naar een beter rendement.
Verstandige keuze van Heineken. Slimme zet van Bavaria! Win-win wat mij betreft.
Vandaag het gerucht (?) dat het niet de vrienden van Amstel Bart Oomen en Edward Stelder zouden zijn in de commercial maar stand-ins. Iemand meer duidelijkheid hierover?
@ Marco. Ze zijn het echt de derde wilde hier niet aan meedoen. Lees de adformatiesite.
Bij het zien van mans bakkebaarden twijfelde ik ook of dit niet gewoon een typetje is.
BTW Shirtsponsoring van Vitesse zou ik nu niet echt als positeve reclame beschouwen (weer verloren, dan eerst een bavaria)
Dank voor de update AT. @MiHo, je kunt inderdaad over discussieren of dit als een positieve reclame kan worden beschouwd. Spraakmakend was het destijds zeker wel.
Zo, en nu eerst een amstel!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!