Zo, nu eerst een Bavaria!

Zo, nu eerst een Bavaria!

Het zit Amstel niet mee deze week. Eerst verongelukt een parachutist tijdens de opnames van de nieuwe tv-commerical (bron: IOL ) en dan komt Bavaria met een verassende nieuwe commercial.

Amstel vrienden nemen een Bavaria!

Het lijkt er trouwens op dat Bavaria wel heeft begrepen hoe je ook internet kunt inzetten om je commercials onder de aandacht te brengen (zie ook: Vrienden van Amstel).

Update

Commercial is te downloaden via:
http://www.adformatie.nl/images/11266.mpg


Delen



Er zijn 17 reacties op dit artikel

  • Briljante marketingstunt! Ben wel benieuwd of en welke actie Amstel gaat ondernemen tegen de vrienden (en/of Bavaria). Het lijkt me dat er contractuele verplichtingen zijn (oa binnen een bepaalde periode niet mogen werken voor concurrenten van Amstel).

    Verder ben ik ook benieuwd wat dit betekent voor de mogelijke plannen van Eyeworks om met de vrienden van Amstel een tv-serie te starten.

    geplaatst op
  • Prachtig !!!!! Meeliften op de bekendheid dat gecreeerd is door je concurrent. Dit noem ik slim en lef hebben. Hoop inderdaad dat dit geen contractbreuk is. Als dat niet zo is, is dit voor mij dit jaar tot nu toe de nr.1

    geplaatst op
  • @Chantal. Eyeworks gaat niet door. En Edwin, misschien wel de belangrijkste conclusie, Bavaria zal er geen pijpje bier meer door verkopen. Lijkt mij altijd het primaire doel van commercials maar ja, grappig is het wel. Trouwens opgevallen dat er maar twee van de drie meedoen?

    geplaatst op
  • Voor zover ik het heb kunnen zien, hebben alleen Bart Oomen en Edward Stelder aan de Bavaria-commercial meegewerkt. Je ziet wel drie personen maar van de derde zie je alleen een arm waardoor de suggestie wordt gewekt dat de drie vrienden compleet zouden zijn (niet dus).

    Ik neem trouwens aan dat de vrienden (twee in dit geval), Bavaria en het reclamebureau van Bavaria, ie Schaeffer, Wunsch & Has (S-W-H), goed hebben nagedacht over de mogelijke consequenties van deze commercial.

    De vrienden hadden volgens mij geen contract met Amstel maar met het reclamebureau PMSvW/Y&R. Toen Amstel PMSvW/Y&R dumpte voor het bureau Doom & Dickson, dumpte PMSvW/Y&R de drie vrienden. Groot gelijk dat ze op zoek gingen naar een ander bureau!

    We zullen het maandag allemaal wel lezen in de "echte" media...

    geplaatst op
  • AT, eens met jouw stelling dat Bavaria hierdoor wellicht niets extra zal verkopen. Sterker nog.... de gemiddelde consument die wellicht nog helemaal niet weet dat de 3 vrienden bij Amstel zijn opgestapt, raakt wellicht in verwarring.
    Kwam overigens net de prijsstunt tegen van Bavaria bij de Edah: 3 kratten (36 pijpjes) voor 6,99. Is het betere werk t.o.v. Heineken, Amstel en Dommelsch (9,30 voor 24 flessen).

    Desalniettemin: de stunt blijft ijzersterk en ik begrijp nog steeds niet hoe Amstel een door henzelf gecreerd instituut als de 3 vrienden is geworden, zomaar aan de kant heeft gezet.

    geplaatst op
  • @ edwin. misschien dat dit iets verduidelijkt.

    http://www.venturo.web-log.nl/index.log?ID=214636

    geplaatst op
  • BTW Bavaria is ook eigenlijk niet te zuipen! (behalve van de tap en met carnaval, who cares!)

    geplaatst op
  • Zeer triest dit, Bavaria heeft zelf nooit een goede reclame spot kunnen neerzetten, en nu proberen ze het zo maar.
    De doel groep die zij nu ook proberen te breiken koopt echt geen Bavaria.

    geplaatst op
  • Jordan. Mee eens Het gevolg is dat ze in een soort 'oorlog' verwikkeld raken met de marktleider. Ook het oude bureau kan nog wel het een en ander tegemoet zien denken wij. Als je verzuimd (blijkbaar) twee van de drie 'vrienden' een concurrentiebeding te laten tekenen heb je denk ik wel een probleempje.

    geplaatst op
  • Jordan, ben het niet met je eens dat Bavaria nooit een goede spot heeft kunnen neerzetten. De pay-off "Zo, nu eerst een Bavaria" is bij de meesten wel bekend. Om eerlijk te zijn is deze pay-off veel sterker dan bijv. "Biertje" van Heineken omdat hier ook de merknaam in is opgenomen.

    Als je kijkt naar de Bavaria commercials van de afgelopen jaren dan hebben ze toch een aantal spraakmakende spots neergezet. Zie voor een overzicht de website cambrinus.nl.

    Bavaria heeft daarbij vaker de grens opgezocht van de mogelijkheden en is daarvoor ook regelmatig door de Reclame Code Commissie op de vingers getikt. Denk aan de tv-commercial met weerkundige Piet Paulusma die op een onstuimige manier een grote hoeveelheid bier in z’n winkelwagentje laadt, de "introbril" voor studententen met bon voor een gratis Bavaria biertje en de sportsponsoring van Vitesse.

    Wat ik vooral goed vindt van Bavaria is dat ze experimenteren met de mogelijkheden van interactieve marketing. Wie kent nog de briljante herintroductie van de dienstplicht op internet in 1998? Ik heb me toen wekenlang afgevraagd wie er achter zou zitten totdat ik me moest melden in de kazerne in Lieshout.

    Nee van mij alleen maar lof voor de gedurfde commercials van Bavaria. Of ze daar op korte termijn meer bier door verkopen vraag ik mij af. Dat ze daarmee een naam opbouwen en op de lange termijn nog steeds zullen bestaan naast de grote jongens zoals Heineken en Grolsch, daarvan ben ik absoluut overtuigd.

    geplaatst op
  • @Marco. Ik bestrijd de inventiviteit van Bavaria niet. Over smaak valt ook niet te twisten maar wat ik me als marketeer blijf afvragen; wat is hun voordeel behalve 'one time fun'. Overigens deel ik je mening over matige interactieve marketing. Heineken denkt hier wel over na, maar aanbieders van dergelijke IM concepten zullen met Europese concepten moeten komen.

    geplaatst op
  • [ AS SEEN ON FRANK-LY.NL ]
    Ik had hem gezien. Hij is geweldig! Zo simpel! Zo strak aan het concept gehouden, zo'n keiharde mokerslag! Erg goed. Amstel zal balen!

    Toch hè! Wel verstandig van Heineken om na zes jaar en de meest bekroonde campagne te zeggen "Zo , het is wel weer eens mooi met die vrienden. Nu werken aan de volgende succesvolle campagne. " Je moet nu eenmaal een keer stoppen. Dan kan je dat doen op een moment dat het door iedereen als logisch wordt ervaren (als iedereen die vrienden spuug zat is) maar je kan ook als de resultaten tegen vallen bedenken dat rendement toch eigenlijk het bestaansrecht van zo'n campagne is en besluiten te gaan zoeken naar een beter rendement.

    Verstandige keuze van Heineken. Slimme zet van Bavaria! Win-win wat mij betreft.

    geplaatst op
  • Vandaag het gerucht (?) dat het niet de vrienden van Amstel Bart Oomen en Edward Stelder zouden zijn in de commercial maar stand-ins. Iemand meer duidelijkheid hierover?

    geplaatst op
  • @ Marco. Ze zijn het echt de derde wilde hier niet aan meedoen. Lees de adformatiesite.

    geplaatst op
  • Bij het zien van mans bakkebaarden twijfelde ik ook of dit niet gewoon een typetje is.
    BTW Shirtsponsoring van Vitesse zou ik nu niet echt als positeve reclame beschouwen (weer verloren, dan eerst een bavaria)

    geplaatst op
  • Dank voor de update AT. @MiHo, je kunt inderdaad over discussieren of dit als een positieve reclame kan worden beschouwd. Spraakmakend was het destijds zeker wel.

    geplaatst op
  • Zo, en nu eerst een amstel!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.