Zo zet je Instagram Stories écht goed in

21 maart 2019, 14:00

De basics op een rijtje

Hoe adverteer je nu echt goed op InstaStories? Instagram wint nog steeds enorm aan populariteit – vooral in de doelgroep tot 39 jaar, zo zegt het jaarlijkse social media onderzoek dat begin 2019 door Newcom Research gepubliceerd werd. Ter vergelijking: het gebruik van Facebook neemt in die groep juist erg af. In totaal heeft Instagram bijna 6 miljoen Nederlandse gebruikers; 2,7 miljoen mensen gebruiken de foto-app dagelijks (26 procent meer dan het jaar ervoor). Zit jouw doelgroep op Instagram en heb je een goed verhaal? Dan is het een goed idee om Instagram Stories in te zetten! En zo doe je dat.

Zit je doelgroep niet op Instagram of past het product of dienstverlening er niet, dan kun je adverteren op Instagram – en daarmee op Stories – beter achterwege laten. De app is oorspronkelijk in het leven geroepen om inspirerende foto’s te delen. Gebruikers zitten niet te wachten op een ‘saai’ B2B aanbod. Bedenk dus goed wat je gaat tonen. Heb je nu al moeite met een foto vinden voor je LinkedIn-post? Dan weet je eigenlijk al genoeg.

#InstaProfile

De organische feed op Instagram verandert continu; je hebt zo’n 5 tot 20 procent zichtbaarheid bij je volgers. De reacties en interacties op posts spelen een grote rol bij de zichtbaarheid. Ook op Instagram is het profiel de basis. Hier beslissen mensen om je wel of niet te volgen. Uiteraard helpt het als je profiel er verzorgd uitziet met leuke posts en verzamelde Stories. Alhoewel het mogelijk is om te adverteren op Instagram zonder account (alleen een Facebook-account is vereist), raden we het niet aan. Zorg voor kwalitatieve foto’s, maak gebruik van de filters en gebruik relevante hashtags. Je kunt zien hoe populair bepaalde hashtags zijn en een eigen hashtag in het leven roepen. In organische posts kun je geen werkende links toevoegen. Zet daarom de belangrijkste link in je biografie.

“In 2019 komen er veel Instagram-functies bij voor bedrijfspagina’s”

Instagram is onderdeel van Facebook en er worden steeds meer functies van Facebook in Instagram geïntroduceerd. Persoonlijke en zakelijke profielen lijken nu nog erg op elkaar, maar in 2019 komen er veel functies bij voor bedrijfspagina’s. Daardoor zal het steeds makkelijker worden om als bedrijf met de app te werken.

#InstagramStories

Nog even de basis over Instagram Stories: Stories zijn korte, staande video’s of foto’s die tijdelijk beschikbaar zijn – na 24 uur verdwijnen ze. Stories worden steeds belangrijker: ze gaan de standaard fotofeed zelfs voorbij in views. Een derde van de verhalen die door gebruikers worden bekeken, zijn afkomstig van een bedrijf. Hier liggen dus kansen.

Een InstaStory duurt maximaal 15 seconden, maar door meerdere achter elkaar te plaatsen kun je een verhaal vertellen. Je hebt verschillende opties om een story te maken:

  • Enkel een tekst typen op een gekleurde achtergrond
  • Een normale foto of video
  • Live video
  • Boomerang (heen- en weer bewegende video)
  • Superzoom (de foto zoomt steeds verder in op een object of persoon)
  • Terugspeelvideo (video wordt omgekeerd afgespeeld)

De foto of video kun je opleuken met een filter, locatietag, mention, hashtag, tijd/temperatuur of gifje. Ook kun je er tekst aan toevoegen. Je kunt aansturen op interactie door een poll te posten of een vraag te stellen waar je volgers op kunnen reageren. De antwoorden zijn niet openbaar, tenzij je ze zelf daarna deelt.

#InstagramAdvertising

Je kunt in de fotofeed adverteren binnen Instagram en in Stories. Aangezien Stories zo populair is, is het goed om daar mee te gaan testen. Je kunt een story aanmaken in de Instagram-app en deze uploaden naar Advertentiebeheer van de Facebook Business Manager. Je kunt de story ook direct aanmaken in de Business Manager. Vervolgens kun je deze toevoegen aan een campagne en targeten zoals je gewend bent in Facebook. Bij plaatsingen stel je dan Instagram Stories in et voilà: je story is gesponsord!

Voordelen van adverteren met Stories

  • Stories zijn beeldvullend en je kijker is dus niet snel afgeleid
  • Stories staan bovenaan de newsfeed, ze zijn het eerste wat gebruikers zien in de app
  • Ongeopende stories worden nogmaals uitgelicht tussen de fotofeed door

Tips voor adverteren met Stories

  • Goed presterende Stories bestonden uit meerdere korte video’s (gemiddeld 2,8 seconden). Als je een wat langer verhaal te vertellen hebt, is het verstandig deze op te breken in kleinere video’s in plaats van één lange.
  • 60 Procent van de Stories worden met het geluid aan beluisterd – voeg dus tekst, melodie of geluidseffecten toe.
  • De ‘end card’ is een belangrijke tool om het merk, product of bericht nog te versterken voor de kijker verder klikt. Hieronder zie je een voorbeeld van het einde van een Airbnb-Story.
  • Gebruik je creativiteit. Met de Stories kun je echt alle kanten op. Gebruik geen bestaande (advertentie)video, maar maak liever iets speciaal voor Instagram.
  • Stories moeten kort maar krachtig zijn: je hebt maar weinig tijd om je kijker te overtuigen actie te ondernemen.

Strategie: See, Think, Do, Care

Je wordt ermee doodgegooid: de customer journey, oftewel het See, Think, Do, Care-model. In welke fase bevindt jouw doelgroep zich op Instagram? Hebben ze de Instagram-app geopend met als doel om iets (van jou) te kopen? Die kans is klein.

“In welke fase bevindt jouw doelgroep zich op Instagram?”

Hoogstwaarschijnlijk bevinden consumenten op Instagram zich in de See- of hooguit Think-fase van de customer journey. In het meest gunstige geval zijn ze in de oriënterende fase: ze willen inspiratie opdoen. Hierbij is het dus belangrijk om bereik te genereren en bekendheid te creëren voor het merk of product. De mensen die interactie hebben met jouw merk kun je verzamelen in een doelgroeplijst en gebruiken voor een volgende fase.

Waar kun je Stories op afrekenen?

Een Stories-campagne zet je aanvankelijk in voor de See- of Think-fase. Als de campagne een tijdje gelopen heeft, kun je de resultaten ervan evalueren. De volgende KPI’s zijn hier geschikt voor:

  • Impressies – totaal aantal keer dat de Story bekeken is
  • Bereik – aantal unieke accounts die je Story hebben gezien
  • Reacties – aantal keer dat mensen een bericht (DM) hebben gestuurd naar aanleiding van je Story
  • Exits – aantal keren dat mensen je Story hebben ‘doorgeswiped’ (een soort bounce percentage)

Zijn mensen al enkele keren in aanraking gekomen met jouw bedrijf? Dan kun je wat meer vertellen en bijvoorbeeld doorlinken naar een inspiratieblog (clicks). Díe lijst zou je in een vervolgcampagne kunnen targeten met wat meer do-gerichte advertenties voor conversies (aankoop, contactaanvraag, et cetera). En zo kun je ook Instagram inzetten als performancekanaal.

Kortom: heeft jouw bedrijf een goed verhaal? Deel deze dan op Instagram Stories en maak optimaal gebruik van de advertentiemogelijkheden.

Isabelle Westra
Recruitment Marketeer bij Caesar Groep

Isabelle werkt als Recruitment Marketeer bij IT-bedrijvenfamilie Caesar Groep, waar zij voor alle labels verantwoordelijk is voor recruitment marketing en employer branding. Isabelle werkte van 2015-2019 bij Digital Marketing Bureau BlooSEM als Digital Marketing Consultant. Daar hield zij zich onder andere bezig met SEA, Affiliate Marketing en LinkedIn Advertising. Zij was ook verantwoordelijk voor de marketing van BlooSEM.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!