Zo speel je in op het coronavirus & 9 andere wetenswaardigheden

De week van Koot

Zo speel je in op het coronavirus & 9 andere wetenswaardigheden

Nederlandse bedrijven financierden jarenlang een klimaatscepticus, de militairen gaan helemaal niet naar Zeeland en Kick Out Zwarte Piet gaat undercover op het carnaval. Hoezo is er een issue met “vertrouwen”? Voor al het overige nieuws is hier is weer de update met het andere nieuws van deze week.

Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot 'wat moet worden besproken'.

Nederlandse bedrijven financierden jarenlang een klimaatscepticus, de militairen gaan helemaal niet naar Zeeland en Kick Out Zwarte Piet gaat undercover op het carnaval. Hoezo is er een issue met “vertrouwen”? Voor al het overige nieuws is hier is weer de update met het andere nieuws van deze week. Mooie zondag!

1. 100 snelst groeiende marktplaatsen 

We beginnen deze week met een analyse van de, volgens a16z, snelst groeiende marktplaatsen. Op basis van consumentenuitgaven via credit- en debetcards en bankoverschrijvingen hebben ze in beeld gebracht welke 100 start-ups en marktplaatsen (platforms) momenteel de grootste groei doormaken. De tien grootste groeiers halen een groei van tussen de drie keer en vijf keer jaar-over-jaar. Lekker leesvoer dus. 

2. Future of Advertising

Je moet de kennis van vandaag loslaten om met een beetje lef in de toekomst te kunnen kijken. Dan gaat het niet om de huidige percepties maar om open te staan voor de mogelijke nieuwe varianten. Peter Diamandis (Singularity University) geeft zijn kijk op de toekomst van ‘advertising’. Het is niet belangrijk of dit nu precies de toekomst is, het is goed te beseffen dat de toekomst anders zal zijn dan de manier waarop we vandaag advertising inzetten. Lees hier zijn visie over het verdwijnen van de social netwerken en de opkomst van de personal assistent.

3. Coronamasker

We zien met name in Azië iedereen rondlopen met een gezichtsmasker als preventie tegen het coronavirus. Maar dan is er natuurlijk wel een nadeel dat gezichtsherkenning voor je smartphone niet meer werkt. Ik ben dan altijd weer vrolijk verbaasd dat er mensen zijn die hierop inspelen. Er is nu het persoonlijke gezichtsmasker dat speciaal voor jou gemaakt wordt en waarmee de facial recognition gewoon werkt. Gewoon een klein voorraadje aanleggen? 

4. Games

Games en communicatie lijken steeds meer vrienden te worden. Deze week twee interessante verhalen om die ontwikkeling te duiden. De BBC heeft naast de indrukwekkende serie Blue Planet II een game ontwikkeld die spelers de mogelijkheid geeft om op basis van het materiaal van Blue Planet zelf op onderzoek uit te gaan. Beyond Blue is een mooi voorbeeld om de klimaatverandering via games onder de aandacht te brengen van deze doelgroep. Een tweede voorbeeld is het internationale Rode Kruis dat via Fortnite laat zien dat je in een game niet alleen mensen kunt doden maar ook kunt helpen om te overleven.

5. Playstation 5

Ergens in het najaar van 2020 is er de introductie van de Playstation 5. Inmiddels is bekend geworden dat naar alle waarschijnlijkheid een voice assistent onderdeel gaat worden van de Playstation 5. Oftwel, met je stem kun je tijdens de game een beroep doen op je voice assistent (voor advies) maar kun je deze assistent ook opdrachten geven om bijvoorbeeld in de game kleine aankopen te doen. Wat als deze jonge doelgroep spelenderwijs opgroeit met het gemak van een voice assistent? Zou dat consequenties hebben voor het vakgebied?

6. Conversational Transformation

Een van de beste verhalen van de laatste tijd is dit verhaal van Erika Hall. Het zet je weer even terug op aarde door niet het (technologische) middel centraal te stellen maar de basis van communicatie. De conversatie tussen mensen in zowel het verhaal, de context en de relevantie. “A good conversation is an exchange that begins with a fundamental level of agreement and proceeds towards a shared outcome”. De checklist voor succes! 

7. XS2Radio

Een interessant nieuw Nederlands initiatief. De Hilversumse tech-startup XS2RADIO lanceert een platform om nieuwsuitgevers de mogelijkheid te geven om hun content ook beschikbaar te maken in audio via een eigen radiostation. Door de tekst om te zetten in speech, in een context van aanvullende audiocontent die lijkt op de radio zoals we die nu kennen, hebben uitgevers de mogelijkheid hun bereik te vergroten ook op momenten dat lezen niet de beste manier om informatie te kunnen bekijken. (Tip: Elger van der Wel).

8. VR/AR

Het blijft steeds maar weer de vraag. Breekt het nu door of toch niet? Al jaren hoor je de geluiden van een op handen zijnde doorbraak voor virtual reality of augmented reality. Denk maar aan de Magic Leap belofte van enkele jaren geleden die met een mixed reality-benadering de wereld zouden gaan veranderen. Maar toch. Bijgaand verhaal van Recode werpt toch weer een interessant lichtje op deze zaak. Volgens de insiders staat de echte doorbaak voor de deur. Onderbouwd door het aantal patenten en de vraag naar software engineers. 

9. Rent-a-Pred

Volgens de kenners is de toekomst van marketingcommunicatie persoonlijke marketingcommunicatie. Adidas laat met de campagne ‘Rent-a-Pred’ zien dat WhatsApp als kanaal prima kan werken. Persoonlijker gaat het niet worden. Het hele idee achter Rent-a-Pred is dat veel voetbalteams geconfronteerd worden met een last minute afzeggen van een teamspeler. Mocht dit probleem zich voordoen dan was het sturen van een WhatsApp-bericht misschien wel een van de beste oplossingen ever. 

10. B2B-videocontent

Vidyard heeft een handig overzicht gemaakt van de het gebruik van video als content voor B2B-sector. Het is natuurlijk een Amerikaans onderzoek en derhalve wellicht niet helemaal één-op-één van toepassing in Nederland, er staan toch een aantal interessante learnings in die wellicht kunnen helpen om wat meer inzicht te krijgen in het gebruik van video. Zaken als platform (87 procent desktop), de favoriete dag (donderdag), het meest gebruikte type (webinar) en distributie (website) kunnen je toch helpen als je bezig bent met de inzet van dit middel. De highlights staan in dit verhaal van Convince&Convert en het hele rapport is hier te vinden. 

 

Volgende week slaan we even over. Tot over twee weken!


Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.