Je bekijkt een artikel van Beeckestijn
partner

Zo kom je in vijf stappen tot een digital marketing roadmap

Waarmee ga jij aan de slag in 2023?

1 november 2022, 06:00 5160 x gelezen

De eerste zak pepernoten van het jaar is op en je hebt je Halloween outfit misschien al weer uitgezocht. We zitten middenin het najaar, voor veel organisaties een moment om uitgebreid stil te staan bij de plannen voor volgend jaar. Het maken van een digital marketing roadmap helpt je om sturing te geven aan de belangrijkste aandachtsgebieden voor 2023.

Ontwikkel je eigen digital marketing roadmap

Budgetten en resources zijn gelimiteerd. Het is daarom belangrijk om de juiste keuzes te maken, leiderschap te tonen en focus te hebben. Een digital marketing roadmap helpt je hierbij. Wat zijn de belangrijkste aandachtsgebieden en hoe zet je je schaarse tijd en budget zo goed mogelijk in? Hoe laat je de marketingdoelen aansluiten op de organisatiedoelen? Deze vragen en meer worden duidelijk als jij je eigen digital marketing roadmap ontwikkelt.

De 5 stappen van de digital marketing roadmap

  • Stap 1. Doelstelling bepalen: De start van jouw roadmap begint bij het uitwerken van de businesswaarde van de gehele digital marketing. Wat ga je bereiken met het uitvoeren van de roadmap? Dit is een vertaling van de organisatie- en klantdoelen. Denk aan een groei in omzet of een hogere klanttevredenheid.
  • Stap 2. Analyse & key insights: De basis van de roadmap zijn de juiste inzichten. Besef dat digitale marketing meer is dan het invullen van kanalen. Dat doet je concurrent ook. Neem in je roadmap dus ook een analyse rondom merk en positionering mee. Stel jezelf in deze fase ook vragen als: Wat zijn belangrijke ontwikkelingen in de markt? Wat is je huidige conversie optimalisatie? En in hoeverre kan je meegaan in de digitale versnelling?
  • Stap 3. Gap analyse: Als je de analyse hebt gedaan, kun je per onderdeel aangeven wat de huidige status is en hoe belangrijk dit onderdeel is voor het behalen van de bredere organisatiedoelstellingen. De onderdelen die een lage huidige status hebben, maar belangrijk zijn, zijn je grootste prioriteiten.
  • Stap 4. Prioritering & samenhang roadmap: Als je je organisatiedoelen en prioriteiten scherp hebt, is het tijd voor het opstellen van de digital marketing roadmap. Focus je hierbij op de executie en het concreet maken van je tactics. Dit kan per maand, per week of per sprint. Op zoek naar een voorbeeld hoe z’n roadmap eruit ziet? Download het whitepaper van Beeckestijn Business School en ga zelf aan de slag met de bijgevoegde templates.
  • Stap 5. Samenvatting & business case: Als marketeer wil je accountable zijn voor wat je doet. Grote kans dat je je roadmap intern moet ‘verkopen’. Dat doe je aan mensen die waarschijnlijk minder diep in de materie zitten dan jij zelf. Het is dus belangrijk om je roadmap samen te vatten in 1 of 2 kernachtige zinnen.

Zelf aan de slag met jouw digital marketing roadmap?

Download het vernieuwde whitepaper met bijbehorende templates van Beeckestijn Business School. Voor elke van de vijf stappen staat in de templates uitgewerkt hoe je die kan invullen. De templates en het whitepaper geven je inspiratie en richting voor het opstellen van jouw eigen roadmap.

Make impact 

Werk verandert continu en dat vraagt om de juiste kennis en skills. Beeckestijn Business School helpt hiermee. Met compacte en praktische programma’s binnen digital, marketing, cx, data en communicatie door 100% vakexperts. Op zoek naar gratis kennis en inspiratie? Woon een online clinic bij of download een van de whitepapers. #kennisdelen

Download het vernieuwde whitepaper

Werk verandert continu en dat vraagt om de juiste kennis en skills. Beeckestijn Business School helpt hiermee. Met compacte en praktische programma’s binnen digital, marketing, cx, data en communicatie door 100% vakexperts. Op zoek naar nieuwe kennis en inspiratie? Woon een online clinic bij, download een van de whitepapers of volg een opleiding of training. #kennisdelen 

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!