Zo haal je in 2018 nog meer uit Instagram

Zo haal je in 2018 nog meer uit Instagram

Instagram is nog altijd trending. Niet alleen het aantal gebruikers stijgt nog elke dag, ook het aantal bedrijven dat Instagram inschakelt als marketingmiddel is aan het groeien. Als je wil opvallen tussen alle advertenties moet je dus origineel zijn en alle trends en ontwikkelingen bijhouden. Maar hoe blijf je bij en wat zijn de trends en ontwikkelingen waar je aan mee moet doen? Hoe kun je in 2018 alles uit je Instagram-account halen? In dit artikel lees je over 7 trends en ontwikkelingen die je moet weten op het gebied van Instagrammarketing in 2018.

1. Augmented reality komt eraan

De komst van augmented reality (AR) biedt marketeers ontzettend veel kansen. Ineens is het bijvoorbeeld mogelijk om je producten virtueel in de woonkamer van je doelgroep te plaatsen. Ook bij Instagram is deze trend niet onopgemerkt gebleven. In het voorjaar van 2017 is Instagram al begonnen met het gebruiken van AR door middel van de bekende gezichtfilters.

Gebruikers konden vanaf dat moment via de selfie-cam maskers opzetten en oortjes of kroontjes gebruiken. Dit is nog maar het begin, in 2018 komen er nog véél meer nieuwe features aan. Bereid je hier dus alvast op voor door plannen te maken over hoe jouw bedrijf hier het beste op in kan spelen en of het voor jouw bedrijf interessant is om hierin te investeren.

Bron

2. Instagram Story is booming!

Een andere upcoming feature is de Instagram Story. Bij Instagram Story kun je op twee manieren je publiek bereiken. Je kan ervoor kiezen om zelf een marketingcampagne op te zetten en de content zelf te maken en te plaatsen op strategisch gekozen momenten, maar je kan ook een advertentiecampagne opzetten. Deze wordt dan gesponsord weergegeven tussen de verhalen van de reguliere accounts.

Deze sponsored ads duren maximaal 15 seconden. Wil je dat je doelgroep je ads volledig bekijkt? Zorg er dan natuurlijk voor dat je Story enorm catchy is. De call to action moet goed uitgedacht worden zodat gebruikers daadwerkelijk geënthousiasmeerd en gemotiveerd worden om naar boven te swipen. Deze nieuwe manier van marketing, ook wel ephemeral marketing genoemd, is zeker iets wat je mee moet nemen in je marketingplannen voor 2018.

Daarnaast is Instagram Stories dus ook enorm leuk om niet gesponsorde content te leveren. Ook wanneer je groep volgers nog niet zo groot is, is het leuk om ze mee te nemen in het dagelijkse proces. Gebleken is namelijk dat gebruikers het heel interessant vinden om mee te kijken in het bedrijf of op kantoor. Wie werken er, hoe ziet het kantoor er qua design uit of zijn er toevallig nog nieuwe producten of samples binnengekomen? Neem je publiek mee en creëer met dit moment een community rondom je bedrijf of merk van mensen met een hoge loyaliteit.

3. Leer generation Z kennen

Na heel veel gelezen te hebben over generation X, ook wel de millennials genoemd, is het nu tijd om meer informatie te verzamelen over generation Z. Deze groep, ook wel centennials genoemd, vormt in 2020 40 procent van de consumentenmarkt. Om goede campagnes en ads op te zetten is het dus enorm belangrijk om je nu al te verdiepen in deze groep. Het monitoren moet nu eigenlijk al beginnen. Welke influencers volgen ze, wat zijn de interesses, op welke tijden zijn ze het meest actief en hoe kun je ze bewegen om te liken en reageren? Marketeers plaatsen Generation Z vaak nog in hetzelfde hokje als Generation X; een grote misvatting. Lees meer over Generatie Z in de blogpost van Diederick Ubels.

4. Een gepersonaliseerde (shopping) ervaring door AI

Een veelbesproken onderwerp in de digitale wereld is artificial intelligence (AI). Niet alleen in de techwereld duiken er steeds meer bots op, ook in social medialand praten we (soms zonder dat we dat door hebben) steeds vaker tegen een chatbot. Ze helpen je bijvoorbeeld bij de klantenservice of geven advies over wat je kunt eten als avondeten.

Als we kijken naar social media is Facebook op dit gebied een echte koploper. Maandelijks wordt op Facebook al gebruik gemaakt van zo’n 12.000 actieve bots. Ze maken het makkelijk om 24/7 service te bieden. Omdat we in december 2017 al gelezen hebben dat Instagram ook met een aparte chatapp wil komen, is het heel waarschijnlijk dat er ook op Instagram gebruik gemaakt zal worden van AI. De app zit voorlopig nog in de testfase en is gelanceerd in een zestal geselecteerde landen. Wanneer de app de testfase doorkomt, is het handig om alvast ideeën klaar te hebben over hoe jij hier gebruik van kan maken. 

5. Meer en meer native advertising via Instagram

De beste advertentie is er een die samensmelt met het platform waarop je adverteert, in dit geval dus Instagram. In onderstaande voorbeelden zie je twee native advertenties. Als er geen 'meer bekijken' of 'shoppen' bij stond, zou je denken dat het gewoon foto’s van een Instagramgebruiker zijn. Native advertising zal op social media alleen maar groter en groter worden.

Uit onderzoek is zelfs gebleken dat native advertising in 2020 met 156 procent gegroeid zal zijn. Dit is dus hét moment om daarop in te spelen en voorop te blijven lopen met de meest originele, maar vooral passende advertenties. Native advertising wordt voornamelijk ingezet om de betrokkenheid van de consument te maximaliseren. Dit werkt extra goed gezien de gelijkenis van de omgeving. De advertentie moet precies aansluiten bij de interesses van de gebruiker.  

Om consumenten meer vertrouwen en duidelijkheid te geven heeft Instagram pas een nieuwe feature gelanceerd die het voor influencers mogelijk maakt om aan te geven welke posts gesponsord zijn en welke niet. Op deze manier is het voor gebruikers volkomen helder. In dit artikel van SWOCC lees je waarom het gunstig is dat de consument weet dat hij of zij beïnvloed wordt

6. Livestream om de drempel te verlagen

Naast dat je meer gebruik gaat maken van Instagram Story is het ook zeker het overwegen waard om Instagram Live mee te nemen. Door live te gaan heb je direct contact met je volgers. Je kan zien hoeveel mensen je op dat moment bekijken en direct de interactie aangaan. Gebruik de live functie als je belangrijke dingen aan wilt kondigen of als er interessante dingen gebeuren op kantoor of in de winkel. Je kunt je volgers vooraf nieuwsgierig maken door je live momentje aan te kondigen of vooraf aan je volgers te vragen om na te denken over vragen die ze graag willen stellen.

7. Neem user generated content mee in de opbouw van je content

Mooie foto’s worden over het algemeen gemaakt door mensen met passie voor het onderwerp. Nu kun je er natuurlijk voor kiezen om zelf all-in te gaan en veel tijd te besteden aan de mooiste beelden, maar je kan ook gebruik maken van je volgers. Je volgers volgen jouw account omdat ze affiniteit hebben met het product, omdat ze jouw gekozen manier van Instagrammen aantrekkelijk vinden. Door simpelweg te vragen naar content kun je enorm veel mooie beelden ontvangen met jouw product in de hoofdrol.

Een grote speler op het gebied van user generated content is @Rozenkelim. Zij verkopen vintage kleden en vragen via Instagram om foto’s te maken van het kleed wanneer gebruikers een aankoop gedaan hebben. Rozenkelim heeft op deze manier een heel brede doelgroep weten te bereiken. Deze vintage kleden worden nu niet alleen geassocieerd met een vintage inrichting maar dankzij de foto's laten gebruikers zien dat deze kleden ook gaaf staan in een moderne setting. Een ander voordeel van user generated is dus dat gebruikers elkaar gaan inspireren met foto’s.

Nu hoor ik jullie al denken: hoe verzamel ik deze content? Waarom zouden mijn volgers dit met mij willen delen? Eigenlijk is dit heel simpel. Volgers volgen jouw account omdat ze dit zelf wilden. Ze voelen een connectie en willen graag meer zien van jouw account of dienst. Daarnaast is Instagram een interactief platform. Bijna alle Instagram-gebruikers hebben affiniteit met fotografie (professioneel dan wel amateuristisch). Door simpelweg een #…PicOfTheDay te organiseren voelen volgers zich geroepen om hieraan mee te doen. Niet zo veel volgers of weinig interactie? Overweeg dan om gebruik te maken van een passende influencer. Zij hebben vaak een heel loyale volgersdatabase en geven jouw merk of bedrijf snel meer bereik. Benieuwd hoe dit precies werkt? Lees dan deze blogpost over influencer marketing.

Tot slot

Als laatste is het natuurlijk ook ontzettend belangrijk om 2017 te evalueren. Wat werkte goed voor het bedrijf en wat sloeg helemaal niet aan? Hebben onze volgers specifieke wensen en/of behoeften waar we via Instagram op in kunnen spelen of zijn er dingen waar we eigenlijk het beste mee kunnen stoppen? Schrijf alles op en probeer vanuit daar weer verder te werken aan de plannen voor 2018. Op die manier blijf je dicht bij je volgers en zal Instagram je kunnen helpen om meer bereik te creëren voor jouw bedrijf of merk. 


Delen

0
5


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Bedankt Karen! Zeer informatief en duidelijke uitleg.

    Wij gaan ons er alvast op voorbereiden :)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.