Telefonische conversies: een grijs gebied voor de online marketeer. Online conversies en de kanalen waarvan ze afkomstig zijn, kunnen marketeers precies meten. Bij het ‘offline kanaal’ telefonie ligt dat anders. Telefonische conversies meten en beoordelen wordt al een (te) lange tijd over het hoofd gezien. Waarom zijn telefonische conversies belangrijk? Het onderzoek dat wij hebben uitgevoerd geeft tastbare antwoorden op die vraag.
Deze gastbijdrage is geschreven door Jorik Haksteen, projectmanager en verantwoordelijk voor productontwikkeling bij AdCalls
De kracht van telefonische oproepen
Telefonie is een krachtig conversiekanaal. Er komen zelfs meer leads binnen via oproepen dan via klikken. Ons onderzoek onthult dat 68 procent van alle leads binnenkomt via de telefoon. Slechts 32 procent komt binnen via klikken. Ook is de kwaliteit van telefonische leads hoog. 61 procent van alle bedrijven schatten telefonische leads hoger in dan andere bronnen van leads. Interessant is dat veel van deze telefonische leads voortkomen uit click-to-call.
Zonder informatie, geen optimalisatie
Veel marketeers laten waardevolle informatie schieten door telefonische conversies niet te meten. Zonder deze informatie tasten online marketeers in het donker tijdens de optimalisatie. Uit ons onderzoek blijkt dat 60 procent van alle marketeers telefonische conversies niet naar het marketingkanaal traceert. 54procent van de marketeers ontvangt geen credits voor telefonische conversies en 45 procent stuurt niet aan op telefonische call-to-actions door het gebrek aan informatie over telefonische oproepen.
Schijn licht op de ‘missing link’ in conversie-optimalisatie
Dankzij call tracking zijn telefonische conversies te meten met dezelfde precisie als online conversies. 76 procent van de marketeers geeft aan meer conversies te willen meten door gebruik te maken van call tracking. Door gebruik te maken van de informatie die call tracking geeft, is telefonische conversie optimalisatie te realiseren.
