Zeven tips voor jonge zelfstandig professionals

7 januari 2013, 00:36

“Onze kinderen krijgen het slechter dan wij!” Deze zin hoor je steeds vaker rond zoemen, vooral nu het nieuwe regeerakkoord bekend is gemaakt. Oorzaken zijn de dalende economie, bezuinigingen en de grotere concurrentie uit bijna ieder werelddeel, vooral Azië. Onze kinderen krijgen te maken met meer onzekerheden wat betreft hun pensioen, de huizenmarkt, de banenmarkt en andere (sociale) zekerheden, die de Babyboomgeneratie als ‘gewoon’ beschouwde. Een vaste baan zorgde voor een pensioen, een huis en een auto voor de deur. Die baan kon niet voor minder geld door iemand anders uit een ander continent gedaan worden, want we werkten plaats- en tijdgebonden en hadden in het Westen de meeste kennis in huis. Daarnaast was het ontslagrecht nog vooral in het voordeel van de werknemer.

Met de globaliserende kenniseconomie kan iedereen over de hele wereld straks jouw baan krijgen. Je moet voldoen aan een breder eisenpakket om de sterke concurrentie uit de wereld aan te kunnen en meer werken voor minder. Daarnaast is je baan waarschijnlijk niet vast, maar een aaneenschakeling van flexibele opdrachten. Tenminste, als je geluk hebt. Want het vinden van zo’n opdracht wordt steeds moeilijker. De vraag is dan ook: hoe kun je als jonge zelfstandig professional de kans op een nieuwe goedbetaalde opdracht vergroten?

Hier volgen zeven tips:

  1. Kennis – Kennis doe je op de universiteit of hbo, maar je moet je blijven bijscholen om je kennis te verbreden en/of te verdiepen. Ervaring opdoen in het buitenland kan ook helpen om bij te blijven in de wereldeconomie. Kennis maakt je gewild, dus etaleer jouw kennis openlijk. Denk hierbij aan vraagstukken en discussies op jouw vakgebied die online en openbaar gevoerd worden. Forums, Twitter, LinkedIn en andere platformen bieden een ideaal podium om jezelf als specialist neer te zetten.

  2. Relaties – Intensief relaties onderhouden is een voorwaarde om aan nieuwe opdrachten te komen. Dit kan tijdrovend zijn. Gemakkelijk gelijktijdig meerdere relaties met verschillende opdrachtgevers onderhouden kan natuurlijk gemakkelijk via LinkedIn. Daarbij kun je je aansluiten bij een sourcing hub. Dat is een netwerkknooppunt waar opdrachtgevers en -nemers elektronisch bij elkaar worden gebracht en een passende match wordt gemaakt. Ga naar netwerkborrels en doe mee aan discussies. Behoren social skills niet tot je USP’s, volg hiervoor dan een cursus. Denk aan een cursus overtuigend presenteren, leidinggeven, assertiviteit, slecht nieuwsgesprekken et cetera.

  3. Specialismen – Specialisten winnen het op dit moment van generalisten. Zorg dat je minstens twee specialismen hebt die dicht bij elkaar liggen. Bijvoorbeeld ERP en CRM. Door deze strategie toe te passen wordt je minder kwetsbaar, want als er in de ene niche geen opdrachten zijn kun je altijd je andere specialisme naar voren schuiven. Vaak kan dit zonder bijscholing.

  4. Onderhandelen – De tarieven staan door concurrentie onder druk. Veel gelijkgestemden bieden hun diensten onder de gangbare prijs aan en dit zal door de verdere globalisering alleen nog maar toenemen. Het is dan ook belangrijk goed na te denken over jouw tarief. Denk hierbij aan het aanbieden van diensten tegen een inwerktarief. Lees hierover overigens ook de discussie in de LinkedIn groep van HeadFirst:

  5. Durf te kiezen – Voor welke opdrachtgevers wil je wel of juist niet werken? Door welke opdracht ga je je skills verbeteren? Opdrachtgevers kijken naar je ervaringen en als je eenmaal bekend bent, zijn ze geneigd je vaker in te huren. Daarom is het belangrijk ook zelf hierin keuzes te maken.

  6. Zelfkennis – Wat zijn jouw Unique Selling Points (USP’s) en op welke eigenschappen wil je minder de nadruk leggen? Wat is nu precies je specialisme? Bedenk waar je veel en waar je weinig ervaring, kennis en kunde in hebt. Vergeet daarbij niet je soft skills. Er zijn 360 graden tests waarmee je jouw soft skills volledig in kaart kunt brengen. Hiermee creëer je een completer beeld van jezelf en kun je jezelf beter aanbieden aan opdrachtgevers. En bedenk waar je het meeste plezier in hebt. Want als zelfstandig ondernemer zul je jezelf keer op keer moeten verkopen om aan nieuwe opdrachten te komen en dat lukt alleen als je plezier in je werk uitstraalt.

  7. Stel je flexibel op en blijf hongerig – Een flexibele instelling zorgt dat je makkelijk om kunt gaan met veranderingen en tegenslagen. Snel kunnen schakelen en vooruit kijken naar nieuwe uitdagingen zal het kaf van het koren scheiden op de internationale flexibele arbeidsmarkt. Als jij het niet doet, doet iemand uit China of India het wel.

Opgesteld door Headfirst kennisbemiddelaar en platform voor zzp opdrachten.

Expand Online
Commercieel directeur bij Expand Online Rotterdam

Expand Online is een rendementsgericht online marketing bureau uit Rotterdam met een ervaren team van hoogopgeleide online marketeers. De dienstverlening van Expand Online bestaat uit een combinatie van zoekmachine marketing, online adverteren, web analytics en social media adverteren. Expand Online is Google Cerfitied Partner, SEOmoz Pro Member, Google Analytics Accredited Individual. In november 2011 zijn we uitgeroepen tot FD Gouden Gazelle 2011 in de regio Zuid-Holland.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!