Zet Google+ in als online advertentie

Zolang nog niet heel Nederland aan het plussen is geslagen kan men Google+ het beste inzetten als advertentieruimte. Toch?

Zet Google+ in als online advertentie

Jaap Jacobs berichtte eerder in een blog dat we zo langzamerhand toch echt aan Google+ moeten geloven. Zeker omdat "vanaf 2016 meer content wordt geplust (+1), dan dat er op Facebook wordt gedeeld", aldus SearchMetrics. Zover is het echter nog niet. Maar hoe kunnen bedrijven dit ‘onbekende’ sociale platform nu het beste inpassen in hun marketingactiviteiten? Mijn tip: zet het vooralsnog in als advertentie.

Deze gastbijdrage is geschreven door Piet Penninx. Piet Penninx is online marketeer bij ReplaceDirect en is inmiddels gespecialiseerd in SEO en het schrijven van ontzettend hilarische teksten. 

Aangezien verreweg de meeste social media gebruikers zich op Facebook bevinden gaat daar ook de meeste aandacht naar uit. Logisch, zou je zeggen. Toch wordt het de hoogste tijd dat de marketingafdeling ook eens serieus naar Google+ gaat kijken. Waarom? Omdat dit medium steeds vaker gepusht wordt door Google, waardoor het ook steeds vaker opduikt in de zoekresultaten. Voor de gretige marketeers staat in dit artikel beschreven hoe je Google+ in kan zetten als online advertentie.

Bruikbare tips

1. Verified Google+ Account

Momenteel zijn er twee typen pagina’s op Google zichtbaar voor één bedrijf. Enerzijds zijn er pagina’s met een bedrijfsvermeldingen met scores en recensies, anderzijds zijn er lokale Google+ pagina’s met sociale functies. Geverifieerde lokale Google+ pagina’s beschikken over de functies van beide pagina’s. De eerste stap die bedrijven daarom dienen te zetten is het aanmaken een verified Google+ account. Wanneer een bedrijfseigenaar een lokale Google+ pagina verifieert, wordt een eventuele bestaande vermelding voor het bedrijf samengevoegd met de lokale Google+ pagina om één pagina te maken. Hierop wordt dan een vinkje weergegeven die aangeeft dat de pagina is geverifieerd.

Kijk hier voor meer informatie over het verifiëren van een Google+ account.

2. Verander de brandname in het account

Zoals het voorbeeld van Vliegwinkel.nl laat zien wordt het Google+ account met enige regelmaat in de snippet van een advertenties geplaatst. Hierdoor groeit de advertentieruimte waardoor er meer exposure komt. Door de brandname te veranderen in een USP kan er een extra voordeel worden gecommuniceerd, waarmee een merk zich beter kan onderscheiden van de concurrentie.

Het negatieve effect van deze toepassing is dat de extra ruimte die gecreëerd wordt direct naar het Google+ account linkt en niet naar de advertentie. Gelukkig is de tekst discreet neergezet waarmee de kans klein is dat de internetgebruiker ook daadwerkelijk op de Google+ link klikt in plaats van op de advertentie. Het advies is om dit te blijven monitoren zodat er op tijd ingegrepen kan worden. 

3. Zet een link naar de website in het laatst geplaatste bericht

Het is verstandig om een link naar de website te vermelden in het laatst geplaatste Google+ bericht (zie voorbeeld ReplaceDirect.nl). Door een link te plaatsen krijg je direct bezoekers op de gewenste pagina van je website in plaats van naar de social pagina. Probeer je hier wel te houden aan de 155 tekens anders kan de link er vreemd uit gaan zien.  

4. Blijven monitoren

Plaats een variabele link in het laatste bericht om erachter te komen hoeveel bezoekers er via het Google+ account de website bezoeken.   
Wanneer iemand op je “google plus bericht advertentie” klikt zal Google Analytics dit gewoonlijk meten als direct verkeer. Omdat je waarschijnlijk wel wil weten hoeveel bezoekers hier nu uit voor komen is het slim om de gebruikte link te voorzien van url parameters. Bijvoorbeeld: 

http://www.replacedirect.nl/category/102077/boormachine-accus.html?utm_source=googleplus&utm_medium=social&utm_campaign=googleplus-reviews

Social media blijven uiteraard sociale media maar zolang nog niet heel Nederland aan het plussen is geslagen kan men Google+ het beste inzetten als advertentieruimte. Toch?


Delen

0
0


Er zijn 10 reacties op dit artikel

  • Een andere tip die met Google+ te maken heeft en zeker bruikbaar is (ook voor bedrijven/marketing-afdelingen): Google Auteurschap (https://plus.google.com/authorship). Dit helpt bij het trekken van aandacht in de zoekresultaten, zeker wanneer de concurrentie dit niet gebruikt (of slechts een klein deel ervan). Hierdoor komt je Google+ profielfoto namelijk terug in de zoekresultaten bij de door jou gepubliceerde artikelen. Zeker de moeite waard om eens mee te testen, CTR kan hierdoor echt flink verbeteren!

    geplaatst op
  • Nog een tip: laat een virtuele Google 360° tour maken zodat je nog meer opvalt in de zoekresultaten met 'Binnenkijken'.
    Meer info http://www.bedrijfsfotos-nederland.nl of www.active-vision.nl

    geplaatst op
  • Om alle berichten vanuit Google+ met een link naar je website te kunnen filteren (dus ook de links die je niet plaats) kan je met een geavanceerde filter dat verkeer afvangen.

    Veld A -> A extraheren | verwijzing | (.*)plus\.url\.google\.(.*)

    Uitvoeren naar -> Samenstellen | Campagnebron | Google+

    geplaatst op
  • Full disclosure svp redactie, dan blijft het duidelijk. Is dit een advertorial van Google direct of indirect? Ik zie geen auteursnaam?

    geplaatst op
  • @Reinier,

    Volgens mij staat er redelijk duidelijk bovenin het artikel dat het een gastblog is van Piet. Google is hier niet bij betrokken. Ik denk ook niet dat als je het Google vraagt dat ze zouden willen dat je Google+ zo inzet.

    geplaatst op
  • @Danny, je hebt gelijk, komt door generieke signature. Ik begin altijd bij de conclusie ;-)

    Ik denk persoonlijk dat Google blij is (en anders mag zijn) met welke exposure dan ook rondom Google+ hier in NL ;-)

    geplaatst op
  • "zolang nog niet heel Nederland aan het plussen is geslagen kan men Google+ het beste inzetten als advertentieruimte." En waar ligt dan het kantelpunt? Wanneer stop je met het inzetten van G+ als advertentieruimte? Bij welk % Nederlanders?

    geplaatst op
  • Tip 2 'Verander de brandname in het account' gaat volgens mij niet op voor lokale Google+ pagina’s. In de kwaliteitsrichtlijnen van Google Places (wat verbonden is aan lokale G+ pagina's) staat namelijk "Bedrijfsnaam: geef uw bedrijf exact zo weer als het wordt gepresenteerd in de offline wereld. Voeg geen korte marketingbeschrijving toe aan uw bedrijfsnaam."

    Op het moment dat de naam toch een marketingbeschrijving mee krijgt is er een kans dat de vermelding verwijderd wordt.

    Vliegwinkel is in dit voorbeeld geen lokale G+ ondernemerspagina, maar een bedrijfspagina of product/merk, daar weet ik niet zeker van of er richtlijnen voor de naam zijn.

    Bron: https://support.google.com/places/answer/107528?hl=nl

    geplaatst op
  • Nog een tip; Google zet de Google virtuele tour, (Google bedrijfsfoto's) ook aan de rechterkant van de zoekresultaten neer. Nog een onbekend product, dat is jammer want het is zeker de moeite waard. Het valt moeilijk te bewijzen maar het lijkt erop dat Google bedrijven met een Google tour hoger in de index zet. waarschijnlijk omdat de Google tour direct de G+ pagina vult en het dus 'actieve' bedrijven zijn. In ieder geval valt het wel op tussen de lijst met resultaten en een kijkje IN het bedrijf vinden de meeste mensen wel leuk en wekt vertrouwen. Meer informatie op
    info Google virtuele tour

    geplaatst op
  • Goed gebruik van circles is ook belangrijk als page!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.