Yahoo vernieuwt shoppingsite

23 september 2003, 15:55

Onder het motto ‘search, compare, browse’ is Yahoo vandaag gestart met een vernieuwde shoppingsite. Zoektechnologie moet leiden tot hogere omzetten bij de portal.

De shoppingpagina’s van Yahoo trokken in augustus volgens Nielsen/Netratings 15,1 miljoen unieke bezoekers. Daarmee is Yahoo na eBay en Amazon qua bezoek de derde e-commerce website in de VS. Volgens Safa Rashtchy, analist bij U.S. Bancorp Piper Jaffray, leveren die bezoekersaantallen 2 tot 5 miljoen dollar per kwartaal op.

Om de omzet omhoog te krikken, zet Yahoo vooral in op zoektechnologie, zo meldt de Wall Street Journal (betaalde toegang). Door betere zoek- en vergelijktools aan bezoekers te bieden, hoopt Yahoo meer potenti?le kopers bij adverteerders en leveranciers af te leveren. Dat zou moeten leiden tot meer commissie-inkomsten en hogere advertentietarieven.

Nieuw is dat Yahoo ‘paid inclusions’ gaat aanbieden. Dat wil zeggen dat adverteerders betalen voor opname in de zoekresultaten van de shopping-zoekmachine. Het tarief ligt op 15 dollarcent tot een dollar per click. In de zoekresultaten zullen overigens zullen ook onbetaalde items opgenomen worden. De volgorde van de listings wordt bepaald door relevantie, niet door de betaalde prijs. Amazon heeft zich al gemeld voor de paid inclusions. Ook zal er advertentieruimte gekoppeld aan trefwoorden worden aangeboden, die uiteraard door Yahoo’s nieuwste aanwinst Overture wordt verkocht.

Bron:

http://www.emerce.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!