Wouter de Bruijne: “Met ParkBee goedkoop parkeren in bedrijfsgarages”

20 maart 2017, 14:00

Iedereen met een auto kent het probleem: het vinden van een goede, betaalbare parkeerplaats. ParkBee biedt een oplossing. “Wij maken de parkeergarages van bedrijfsgebouwen toegankelijk voor consumenten”, aldus commercial director Wouter de Bruijne. Denk bijvoorbeeld aan kantoorgebouwen. Overdag wordt de garage gebruikt door medewerkers en eventuele bezoekers, maar ‘s avonds staat alles leeg. “Ongeveer 30 procent staat leeg. Het betekent dat ze 8 uur per dag gebruikt worden en 16 uur per dag leeg staan.” ParkBee maakt die ruimte toegankelijk.

“Wij hebben de backendtechnologie ontwikkeld om te zorgen dat we kunnen communiceren met een slagboom. Daarnaast hebben we ook hardware gebouwd die we installeren op locatie. Op die manier kunnen we de slagboom aansturen.” Dat aansturen verloopt via de Parkmobile-app. “Je gaat naar een locatie. Je opent de Parkmobile-app. Je selecteert de locatie en dan krijg je de knop: ‘open slagboom’ en als je daar op drukt dan gaat ie open.” Om er achter te komen of er wel plek is op een locatie, moet vooraf eerst de site van ParkBee worden gecheckt.

“60 tot 70 procent van onze garages kunnen we 24/7 gebruiken”

“Toen we begonnen dachten we dat het vooral om de avonden en weekenden zou gaan, maar we weten inmiddels dat er overdag ook heel veel beschikbaarheid is. Zo’n 60 tot 70 procent van onze garages kunnen we 24/7 gebruiken. We hebben vaste plekken, maar ook dynamische plekken afhankelijk van de beschikbaarheid. De eigenaar van het pand krijgt van ons de mogelijkheid om de plekken te managen. Wij stemmen het goed met de manager af, omdat we willen weten hoeveel plekken we waar beschikbaar hebben.”

ParkBee heeft inmiddels al zo’n 40 locaties in Nederland. “We zijn echt een backendprovider, maar we vinden het belangrijk dat we naar de consument toe ook een frontend gezicht hebben. Dat iedereen weet dat je met ons betaalbaarder kunt parkeren. Er komen nu per maand 5 tot 20 nieuwe locaties bij, dus we groeien sterk. We kunnen mensen keus bieden en leiden naar de plaats waar plek is.”

Parkeren met ParkBee is aanzienlijk goedkoper dan op de gebruikelijke plekken. “Ik sta hier vlakbij voor 2,50 per uur met een maximum van 15 euro voor 24 uur. In het centrum van Amsterdam kost een uur parkeren 4,80 en parkeergarages zijn soms wel 6 of 7 euro per uur. Op de Zuidas, één van de meest dure parkeerplekken van Nederland, betaal je met ParkBee maximaal 22,50 voor 24 uur. De officiële garage daarnaast kost al snel 60, 70 of zelfs 80 euro voor 24 uur. Dus nu is het belangrijk dat mensen weten: met ParkBee kun je betaalbaar parkeren. ”

Die goedkopere tarieven vloeien voort uit de deals die ParkBee sluit met de vastgoedeigenaren. Die kunnen extra geld verdienen met de ruimte die ze al eens verhuren. “Vastgoed is behoorlijk goed georganiseerd. Je hebt een paar hele grote jongens die in meerdere landen actief zijn. Die hebben we nodig om sneller te kunnen groeien. We moeten op elke locatie iets installeren en altijd een contract aangaan, maar dat is ook een mooie lock-in: de locaties zijn aan ons verbonden.”

“Op zoek naar veel meer nieuwe locaties in Nederland”

Dankzij de samenwerking met een bestaande partij, in Nederland Parkmobile, loopt ParkBee voor op de concurrentie. “Als je je eigen userbase wilt gaan creëren als jong bedrijf, ben je jaren bezig. En je moet ongelooflijk veel geld hebben om te zorgen dat mensen je naam leren kennen. Ons grote voordeel is dat wij samenwerken met de parkeerapps die er al zijn, waardoor we heel snel een userbase kunnen creëren in die parkeerapp. Dus het zijn de klanten van Parkmobile die bij ParkBee-plekken gaan parkeren. Daardoor hebben we heel hard kunnen groeien het afgelopen jaar en daardoor zien we dat we harder groeien of succesvoller zijn dan sommige andere partijen.”

De tweede belangrijke poot van het succes: de deal met de vastgoedpartij. “Grote vastgoedpartijen kunnen vaak nog wat traditioneel zijn en wij focussen erop dat het voor hen zo lean en mean mogelijk is, dat wij alle zorgen wegnemen en dat zij er echt profijt van hebben.”

ParkBee is sinds begin dit jaar ook actief in Londen. Daar is een samenwerking met RingGo aangegaan, maar als het aan De Bruijne ligt blijft het daar zeker niet bij. “Wij hebben grote groeiambitie.” Om die ambitie waar te kunnen maken is er nieuw investeringsgeld nodig. ParkBee verdient al wel geld, maar dat is onvoldoende om in Engeland heel hard te gaan groeien.

Eerst maar eens op zoek naar veel meer nieuwe locaties in Nederland. “Veel van onze garages beginnen vol te raken, dus we gaan zorgen dat we hier in Nederland nog tientallen nieuwe locaties krijgen.” En ondertussen groeien in Engeland. Aan het team zal het niet liggen. Met acht verschillende nationaliteiten in huis zijn eventuele cultuurverschillen snel te tackelen. “Als jong bedrijf is het ontzettend belangrijk dat je focus houdt. We gaan nu zorgen dat we dit uitbouwen en heel erg goed doen.”

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie
Tags

1 Reactie

    Charlotte

    Slim idee! En heel welkom. Een vraag alleen: hoe gaan ze om met beveiliging? Bedrijven terreinen worden afgesloten omdat ze dan veiligheid tegen inbrekers ook beter kunnen garanderen toch? Je kunt nu zomaar iedereen toelaten…


    27 maart 2017 om 12:13

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!