Wordt uw leven al gemakkelijker?

13 mei 2003, 18:12

Met de automatisering binnen marketing en het professionaliseren van internet zou het idee kunnen ontstaan dat de computers een groot deel van ons werk overnemen. We maken een site, plaatsen advertenties en kijken op een ?dashboard? wat de resultaten zijn. Het lijkt er dan inderdaad op dat het leven gemakkelijker wordt. Niets is minder waar. De complexiteit van internetmarketing en direct marketing neemt juist drastisch toe.

Stel, we gaan enkele producten en diensten marketen. Laten we ons in de eerste stap concentreren op het gebruik van zoekmachines. Na een brainstorm komen 300 keywords in aanmerking. Deze keywords kunnen gerelateerd zijn aan bijvoorbeeld behoeften, productnamen, doelen van de gebruiker en alle tik(fout)varianten. Na het intikken van 1 van de 300 keywords verschijnt bijvoorbeeld een uit tekst bestaande advertentie.

Om nu een optimale response te genereren zullen we gericht te werk moeten gaan. In theorie zouden we voor deze 300 keywords ook 300 (tekst)advertenties moeten maken. En zullen deze 300 keywords leiden naar 300 verschillende advertenties.

Stel, we maken gebruik van deze 300 keywords, waarvan 30 ook worden gebruikt voor zoekmachinemarketing. En stel dat we deze keywords kunnen samenbrengen tot 100 clusters. Vervolgens zetten we voor 10 zoekmachines search engine positioning in en gaan we binnen Ilse en Google werken met tekstadvertenties en tekstlinks. We komen dan tot de complexiteit uit onderstaand overzicht:

Keyword bannering: 3 zoekmachines * 30 keywords = 90

Tekstlinks: 2 zoekmachines * 300 keywords = 600

Tekstadvertenties: 2 zoekmachines * 300 keywords = 600

Positionering zoekmachines: 10 zoekmachines * 30 keywords = 300

Totaal: 90+600+600+300 = 1590 combinaties

Volgens het voorbeeld ontstaan er in dit voorbeeld 1590 combinaties. De response op alle keywords willen we immers apart kunnen meten. En dat voor alle verschillende zoekmachines en alle verschillende uitingen. Het aantal combinaties is eenvoudig uit te rekenen: (aantal media) X (aantal uitingen per medium) waarbij (aantal media) = ( alle toe te passen zoekmachines X alle keywords)

Vervolgens klikt met door naar de website. Bij voorkeur wordt daar een aparte pagina per uiting voor gecreerd. Hier kunnen we op basis van clusters van keywords werken. Wanneer in bovengenoemd voorbeeld op basis van 300 keywords in totaal 100 clusters van keywords kunnen worden gecreerd, hebben we in onze site 100 speciale pagina?s nodig. Deze pagina?s waarop de response ?landt? en wordt opgevangen noemen we ?landing pages?. We moeten dus 100 verschillende landing pages creeren: direct marketing is hard werken?

Belangrijke nieuwe uitdagingen voor de marketeer zijn dus: a) hoe beheers ik 1590 acties? B) hoe combineer ik deze acties met andere online en offline acties en c) hoe kan ik zaken meten, juist interpreteren, efficient regelen en effectief bijsturen.

Wie heeft het antwoord?

Bron:

Nieuwsbrief NetMarketing

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!