Winkels moeten merkimago uitstralen om consument te raken

24 februari 2003, 11:22

Winkelinrichting geschiedt veelal volgens een van twee uitgangspunten: hoe wordt een maximale omzet gerealiseerd en hoe wordt de klant optimaal betrokken bij de winkel? Wat kunnen we hiervan leren voor het inrichten van online shops?

De tweede manier – klant optimaal betrekken bij de winkel – wint snel aan populariteit. Winkels worden onderdeel van het imago van de merken die ze verkopen en bepalen mede de geloofwaardigheid van die merken. Er zijn verschillende typen winkelinrichting die elk bijdragen aan een merkimago. Ten eerste kunnen retailers hun producten als massagoederen presenteren en de nadruk leggen op koopjes. Design en winkeldisplays spelen hier nauwelijks een rol. De winkel kan ook de gebruiksomgeving van het product nabootsen. Zo kunnen boekwinkels met zithoekjes en koffieautomaat de klant het gevoel geven dat ze thuis zitten lezen. De derde manier draait om het zo artistiek mogelijk presenteren van producten. Winkelketens als Benetton en Gap geven klanten de indruk dat ze door kleurstelling en design van de winkel een mode-ervaring ondergaan. Een vierde is de presentatie van goederen volgens een thema, bijvoorbeeld films of ecologie. Ten slotte bestaan combinaties van twee of meer van bovengenoemde manieren van winkelinrichting, die een minder eenduidig resultaat opleveren.

Bron: Admap nr. 436, p. 31, 2,5 p.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!