Wie is verantwoordelijk voor e-commerce?

30 juli 2005, 12:01

Wie is verantwoordelijk voor e-commerce?

Zo lang ik al werkzaam ben op het gebied van interactieve of digitale marketing zie ik (met name grote) bedrijven worstelen met het inrichten van de organisatie rondom e-commerce. Wie is nu waarvoor verantwoordelijk? Moet e-commerce een aparte afdeling zijn (vaak aangeduid als cybercenter)? Is het een onderdeel van marketing? Is het een van de directe kanalen en moet het als zondanig ook worden georganiseerd of valt het onder ICT?

Wie is verantwoordelijk voor e-commerce?

Tijdens het seminar What’s New in Online Marketing 2005 dat vorige maand in de UK werd gehouden, presenteerde Ashley Friedlein van E-consultancy de resultaten uit een onderzoek naar de organisatiestructuur van 90 Britse bedrijven. Daaruit blijkt dat veruit de meeste bedrijven e-commerce hebben ondergebracht bij marketing (44,6%) gevolgd door aparte e-commerce afdeling (22,9%), onderdeel van directe kanalen (10,8%) en onderdeel van ICT (6%).

Een typische e-commerce organisatie ziet er volgens Friedlein voor grote bedrijven als volgt uit:

Typische e-commerce organisatie voor grote bedrijven

Bron:

What’s New in Online Marketing 2005

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

3 Reacties

    Eduys

    Stoei regelmatig met dit soort vraagstukken. Ben daar inmiddels zeer stellig over. De eindverantwoordelijkheid voor een e-commerce organisatie is een sales verantwoordelijkheid. Het is een verkoopkanaal, net zoals een winkel.

    Ondersteunend hierin zijn marketing (proposities), marketing communicatie (promotie), channel management (channel mix).


    30 juli 2005 om 20:19
    Bas

    @Edwin

    Helemaal mee eens. E-Commerce is niets meer en niets minder dan verkoop via het web. Dus een eigen winkel. Het is zeker geen ICT.

    Als sales is opgedeeld in meerdere segmenten is het direct sales lijkt me. Anders gewoon sales. Marketing, ICT, Communicatie is allemaal ondersteunend aan sales en organisatie als het goed is, en dus ook aan E-Commerce.


    31 juli 2005 om 16:34
    media

    Eens met jullie conclusies maar wel opvallend dat de meeste bedrijven (in de UK maar ik verwacht ook in Nederland) e-commerce als aparte afdeling heeft opgezet of als onderdeel heeft ondergebracht bij marketing.


    31 juli 2005 om 16:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!