Wie heeft een bureau nodig?

9 april 2004, 07:00

Wat Conimex miste bij reclamebureaus, vond het in een netwerk van specialisten. Net als de financiele merken van DSB hun toevlucht zochten tot freelancers omdat de ‘beste mensen allang niet meer bij bureaus zitten’. C&A doet het al langer. Interessante vraag die wordt gesteld op Adformatie van deze week. Wie heeft er eigenlijk nog een bureau nodig? Wie durft zijn/haar mening te geven?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

10 Reacties

    edwin

    Ik geloof heilig in een netwerk van specialisten. Is het model van de toekomst, mits de specialisaties op elkaar zijn afgestemd. Vertrouwensbasis is echter cruciaal, dus eenvoudig is het niet.


    9 april 2004 om 08:56
    at

    Er zijn meer partijen die het Value Added Network model aanhangen (‘_-) nietwaar Marco?


    9 april 2004 om 09:36
    media

    Ik geloof zeker in een netwerk van specialisten maar waar ik nog te weinig succesvolle resultaten van heb gezien is de organisatie van het netwerk en de projekten. Er wordt wel veel gepraat maar er komt helaas relatief weinig uit. Kan iemand mij een succesvolle case noemen waar dit wordt tegengesproken?

    Waar ik wel in geloof is bureaus of maatschappen die werken met een netwerk van specialisten en die op basis van vraagbehoefte een projektteam kunnen samenstellen. Het bureau of maatschap neemt projekt aan en verzorgt de samenstelling, coordinatie, de (projekt)administratie, etc.

    Dus Value Added Network model ja mits je ook de organisatie daaromheen goed geregeld hebt.


    9 april 2004 om 09:51
    at

    Dan moet het dus een Value @dded Network worden. Een besloten ‘pool’ toegankelijk voor meerdere partijen die elkaar het licht in de ogen gunnen. Probeer die maar eens bij elkaar te krijgen. Het grootste deel kan je on-line organiseren.


    9 april 2004 om 11:29
    Evert Jan

    Zolang non verbale communicatie het leeuwedeel van het overbrengen van een boodschap bepaalt, zullen netwerken het afleggen tegen kleine bureau’s. Daarnaast zijn vertrouwen, loyaliteit, consensus, cultuur en draagvlak elementen die sterk worden beinvloed door een intens en frekwent contact. Elkaar kennen is vaak belangrijker dan elkaar’s kennis.


    9 april 2004 om 17:48
    at

    EJ waar baseer je die stelling op? ik zie geen verband tussen non verbale communicatie en een netwerk. Integendeel. Ik denk zelfs dat kleine bureaus belangrijke expertise kunnen weghalen uit VAN’s. Het communicatie universum is immers aan snelle veranderingen onderhevig en geen enkel klein(er) maar ook vaak grotere bureau heeft kennis van alle media in huis. Laat staan van de toepassingen.


    10 april 2004 om 09:29
    media

    @Alex: Geweldig idee! Zal er eens over nadenken (ook over de naam AdValue 🙂

    @EJ: Eens met je laatste stelling, ie “Elkaar kennen is vaak belangrijker dan elkaar’s kennis”. Het eerste deel moet ik nog eens op me laten inwerken!


    10 april 2004 om 11:11
    mangold

    Het grote gemis van veel netwerken is het gebrek aan hierarchie: iedereen wil de spil zijn, niemand de spaken of het wiel.


    11 april 2004 om 19:54
    at

    Carl. De spil zijn is geen ambitie maar een virtulele positie voor diegene die het initiatief heeft genomen. Een netwerk in deze vorm is geen statische organisatie waardoor hierarchie niet noodzakelijk is.


    12 april 2004 om 12:49
    at

    Blijft nu de vraag in hoeverre de regie door Conimex goed gevoert blijft worden. Het aansturen van een mediamix is een complex geheel waar iook veel bureaus niet in slagen. Een VAN levert meerichtingsverkeer op waarbij een ieders discipline een toegevoegde waarde heeft. Vandaar de online communicatie en inzicht en elkaars voortgang en processen waarbij niet aleen een dialoog met opdrachtgever of klant ontstaat maar ook met de andere aanmemers.


    13 april 2004 om 08:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!