Wie heeft de macht in media?
Gisteren en vandaag vond in Noordwijkerhout het MWG Congres 2005 plaats. Dit jaar stelde het congres zichzelf de vraag wie de baas is in marketingcommunicatie. Reclame- of mediabureau, exploitant of consument? Ook de Adformatie besteedde deze week aandacht aan deze vraag en vroeg een aantal experts wie zij de machtigste mensen vonden in het media-vak. John de Mol, Medy van der Laan en Fons van Westerloo zijn enkele namen die werden genoemd. Wat mij betreft hebben echter niet de bureaus, de exploitanten of ??n van deze personen de macht in de media, maar ‘de consument’.
Een mooi moment om mijn nieuwe weblog Upstream te lanceren. Vanaf vandaag zal ik daar (niet dagelijks maar wel regelmatig) schrijven over Upstream Marketing, een nieuwe vorm van marketing waar we de komende jaren nog veel van zullen horen!
Marco schreef:
Je gaat er blijkbaar van uit dat elk mens individueel denkt. Ik niet. De mens volgt over het algemeen de meute. De mensen die deze meute weten te vormen hebben de macht.
Eens, maar met consument bedoel ik hier niet specifiek een individuele consument maar ‘de consument’ die zijn/haar mening uit en ‘de meute’ weet mee te krijgen. Heb inmiddels de consument tussen quotes gezet!
Je bedoelt een zogenaamde trendsetter? Die worden toch al jaren onder de noemer ‘early adaptor’ ingecalculeerd? Deze mensen volgen ook alleen maar trends. Wellicht op een ziekelijker wijze dan de reguliere meute.
Ik snap je nog niet helemaal.
Hmmm. Ok. Maar het grootste deel van het dagelijks leven wordt buiten het internet om geleefd.
Juist de forumbezoekers en vooral de webloggers kunnen als bovenmatig trendgevoelig gekenmerkt worden.
Een goeie strateeg weet hoe hij zijn product bij deze club hip maakt. De macht blijft dus bij de bedenker. Niet bij de volger.
Ik lees nu pas je aanpassing in jouw comment. Je hebt het over down-, en upstream marketing. Het werkt allebei. Zolang er maar een goeie strateeg achter zit die de juiste mensen weet aan te spreken. Daar hebben webloggers of forumleden eigenlijk niks mee te maken.
Marco, succes met je nieuwe weblog!
Ben er gisteren maar om naar bed gegaan Hank, werd me iets te laat 🙂
Ik denk zeker dat een goede strateeg in staat is om de juiste mensen op de juiste manier aan te spreken waardoor hij zijn product hip kan maken bij zijn doelgroep. Ik ben echter van mening dat de consument veel sneller dan nu het geval, door fake-optredens van de adverteerder zal heen prikken. Open, eerlijk en gepaste humor zijn volgens mij de kernelementen van de juiste manier om de doelgroep aan te spreken. Massa media zullen steeds meer verdwijnen, interactieve media (zoals weblogs) zullen een steeds grotere rol gaan spelen bij de communicatie tussen adverteerder en consument. Daar waar we nu nog spreken over internet zal dit binnen enkele jaren zijn veranderd in ‘het digitale medium’ (combinatie van tv, internet en a/v). Een slimme adverteerder zal niet meer scheeuwen maar vooral ook luisteren naar wat de consument wil en daar zijn voordeel mee doen. Doet hij dat niet, dan zal hij genadeloos worden ‘afgemaakt’ door ‘de consument’. De macht ligt dus wat mij betreft bij ‘de consument’!
Conclusie van het congres was ook dat de consument de baas is. En raad eens wie volgend jaar voorzitter van de congrescommissie is . . . Cora Baas (ex-voorzitter van de MWG).
Je hebt 100% gelijk, Marco: marketing verschuift van klantgericht naar klantgestuurd.
Hank heeft tegelijkertijd ook gelijk, met zijn vaststelling dat mensen over het algemeen de meute volgen. En ’t grappige is, dat dit feit het klantgestuurd werken sterk vereenvoudigt: je (merk) wordt immers niet door 16 miljoen individuele consumenten aangestuurd, maar door slechts enkele honderden meutes.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!