Wie zegt er ‘ja’ tegen een burger van De Beren?

Valentijnsdag is in aantocht en dus komen de inhakers eraan. Hier is er eentje van restaurantketen De Beren, waar je een geheel verzorgd huwelijksaanzoek kunt winnen.

8 februari 2023, 14:45 1392 x gelezen

Credits

Creatie: De Beren

Doelstelling

Meer naamsbekendheid genereren en zo uiteindelijk meer klanten.

Uitwerking

Uit het persbericht: Valentijnsdag is het uitgelezen moment voor veel koppels om ‘de grote vraag’ te stellen. Omdat de liefde gevierd moet worden, heeft restaurantconcern De Beren besloten stellen die klaar zijn voor de volgende stap een handje te helpen. Vanaf vandaag start de Valentijnscampagne “Proef de Spanning”. Wat er gewonnen kan worden? Een geheel verzorgd huwelijksaanzoek met alles erop en eraan. Van het luxe diner met livemuziek tot aan de ring en een aansluitende hotelovernachting; de winnaar kan rekenen op een onvergetelijke avond.

“Veel stellen hebben hun eerste date beleefd aan een tafel bij De Beren. We krijgen regelmatig prachtige verhalen van onze gasten te horen over de liefde die is opgebloeid in één van onze restaurants. Met deze campagne willen we graag iedereen die klaar is voor de volgende stap het perfecte podium geven. We nemen alles van A tot Z voor onze rekening voor het perfecte huwelijksaanzoek. Het enige waar de winnaar zich zorgen om hoeft te maken is dat er ook ‘JA’ wordt gezegd.” Aldus Elaine van der Graaff, Content Creative & Social media specialist bij De Beren.

Iedereen die wel oren heeft naar een geheel verzorgd huwelijksaanzoek, kan zich aanmelden via een inschrijfformulier op de website van De Beren. De gelukkige winnaar kan rekenen op een romantisch diner voor twee – uiteraard met een fles champagne – in een De Beren restaurant. Het restaurant is romantisch versierd met rozenblaadjes en kaarslicht, terwijl er op de achtergrond zachte livemuziek te horen is. Een professionele fotograaf legt het moment suprême vast voor het nageslacht. Als kers op de taart wordt de avond afgesloten in een hotel van hotelgroep Fletcher, inclusief een heerlijk ontbijtje. Ook aan de ring is gedacht: De Beren sponsoren een verlovingsring naar keuze t.w.v. 500 euro.

Oordeel

Over de EK-commercial van De Beren schreef ik vorig jaar al eens en die vond ik nogal slecht. In dat opzicht zie ik wel enige verbetering met deze nieuwe commercial. Je ziet er wel aan dat hij low-budget gemaakt is (logisch, want ze hoefden niet twee BN’ers te betalen in dit geval), maar er is wel bewust een overdreven sfeertje neergezet. Glamour versus De Beren, zoiets. In dat kneuterige zit een bepaalde gunfactor, waar ze volgens mij gebruik van willen maken.

Wat wel helemaal klopt aan deze campagne, is het feit dat De Beren inspeelt op de vele verhalen die zij kennen van stellen die elkaar hebben ‘gevonden’ in een restaurant van de keten. Daarmee maak je van De Beren een laagdrempelige plek om op date te gaan. Prima positionering, zou ik zeggen. Met ook nog het bewijs dat het klopt met de huidige situatie. Nog mooier zou zijn als deze actie speciaal voor mensen zou zijn van wie de liefde is opgebloeid bij De Beren. Dat zijn je echte fans en die willen vast en zeker wel een huwelijksaanzoek doen in je restaurant. Dat zou een schitterend verhaal opleveren, maar ik snap ook wel dat het bereik van de campagne veel groter is als je iedereen de kans biedt om te winnen.

Het nadeel van de neergezette glamoursfeer is dat je niet bij elk shot denkt aan De Beren. Het is geen herkenbare commercial, hij past niet in een lijn die voortgezet wordt. Je moet dus maar hopen dat de doelgroep de hele commercial afkijkt, de boodschap oppikt en naar de website van De Beren gaat om mee te doen aan de winactie. Of honger heeft gekregen van de getoonde burger en een restaurant bezoekt. Wat mij betreft had deze actiecommercial nog wel iets meer corporate herkenbaarheid kunnen gebruiken om de naamsbekendheid te verhogen.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!