Werken in bureauland: de voordelen

10 mei 2021, 05:25

Werk en Perspectief onderzoek – Carrière in bureauland

Inhousing.agency en werving en selectiebureau Post & Kornet deden onderzoek naar het werken aan bureauzijde en verwachtingen qua carrierepad. Ruim 160 bureauprofessionals namen deel in het onderzoek. In drie delen wordt een overzicht gegeven van wat personen aan bureauzijde prettig maar ook minder prettig vinden aan hun werk aan bureauzijde. Daarnaast wordt dieper ingegaan op de mogelijke vervolgstap naar klantzijde en de beweegredenen daarvoor. Vandaag deel 1 dat ingaat op de voordelen van het werken aan bureauzijde.

Junior (0-3 jaar ervaring) / medior (3 tot 6 jaar ervaring)

De marketing en reclame wereld heeft altijd al de nodige aantrekkingskracht gehad op jonge mensen. Als starter duik je een bedrijfstak in waar je bovenop de maatschappelijke trends zit, reclame mag maken voor de leukste merken en in korte tijd een hoop kan leren. Dat de bureauwereld een snelle wereld is, weten we allemaal. Een veelvoud aan klanten en projecten is voor de meeste professionals dagelijkse kost.

Het werken aan een verscheidenheid aan klanten wordt door de junior/medior groep beschouwd als fijn bij zowel mediabureau als digitaal bureau. Promotiemogelijkheden (en daarmee en hogere functie en dito salaris) worden door personen werkzaam bij creatieve bureaus als belangrijkste benoemd. Daarbij gaf ook meer dan de helft van creatieve bureauprofessionals dit als belangrijkste item aan.

De bedrijfscultuur wordt bij zowel media als creatieve bureau als fijn ervaren, maar staat een stuk lager in de rangorde bij digitale bureaus. Het salarisniveau belandt bij alle bureausoorten in de top 5 en is vooral belangrijk voor personen werkzaam op medior niveau.

Senior (>6 jaar ervaring) / management

Binnen de bureauwereld geldt dat je door de veelvoud van klanten en projecten snel ervaring opdoet. Van junior groei je door naar medior en vervolgens maak je de stap naar een seniore rol. Een goede uitvoering van de seniore rol kan uiteindelijk de route worden naar een plek in het management van het bureau. In de snelle wereld van media en marketing worden over het algemeen prima promotiemogelijkheden geboden. Grijp je de kans dan ligt er een mooie kans in het vooruitschiet. Wij ondervroegen de senior en management groep naar wat zij als voordelen en nadelen ervaren aan het werken aan bureauzijde.

De senior en management groep, werkzaam bij creatieve bureaus, benoemt het salaris als belangrijkste pluspunt. Secundaire arbeidsvoorwaarden worden alleen benoemd door personen werkzaam bij mediabureaus. Datzelfde geldt voor promotiemogelijkheden die bij mediabureaus het meest worden gewaardeerd. De bedrijfscultuur wordt bij zowel media als creatieve bureau als fijn ervaren, maar staan een stuk lager.

Het werken aan een verscheidenheid aan klanten wordt door zowel personen van creatieve bureaus als mediabureaus benoemd. Goed leiderschap wordt voor zowel creatieve als digitale bureaus genoemd. Met name de digitale bureaus worden goed gepercipieerd t.b.v. training en opleidingsmogelijkheden.

Inhousing.agency en Post & Kornet voerden in december en januari een onderzoek uit onder ruim 160 personen werkzaam bij creatieve-, digitale- en mediabureaus. Bij het vergaren van respondenten was ook het YIM, jongerenafdeling van het MWG, betrokken. Het volledige onderzoek kan hier worden aangevraagd.

Steven Pieneman, digitaal marketing veteraan en oprichter van in-housing specialist Inhousing.agency. Inhousing.agency helpt adverteerders om de digitale marketing operatie in te richten en te verbeteren.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!