Wereldwijde groei internetreclame

26 oktober 2005, 03:55

Adverteerders geven wereldwijd meer dan 400 miljard dollar uit aan internet

reclame. De grootste groei vindt plaats in niet-Westerse landen. Dat blijkt uit onderzoekscijfers van ZenithOptimedia, onderdeel van de Franse reclamegroep Publicis. De Financial Times schrijft naar aanleiding van de cijferpublicatie dat ZenithOptimedia de voorspellingen voor dit jaar naar boven toe heeft bijgesteld.

Adverteerders zullen in 2005 in totaal voor 406 miljard dollar uitgeven aan reclame. Dat is een groei van 5,3 procent ten opzichte van 2004. Toen bedroegen de bestedingen 386 miljard.

Over heel 2004 ging 4,3 procent van de reclamebudgetten naar internetreclame. Daarmee is marktaandeel afgesnoept van televisiebestedingen, die daalden van 37,4 naar 37,1 procent. Verdere onderzoeksdetails houdt de Publicis-dochter voor zich. Die maken deel uit van de cijferanalyses die ze aan de financi?le sector, reclame- en media-industrie verkoopt.

ZenithOptimedia verwacht dat de uitgaven aan internetreclame volgend jaar met 6,2 procent stijgen en in het jaar daarop met 6,1 procent.

De grootste groei in internetreclame ziet de onderzoeker in Brazili?, Rusland, India, China, Saudie Arabi? en Indonesi?.

Ook in Nederland is een verschuiving van reclamebestedingen te zien. Machteld Rijnten van Lost Boys schatte tijdens het Emerce Eday-congres in dat in 2008 meer marketingbudget aan interactieve marketing wordt uitgegeven dan aan print. Adverteerders beginnen zich tot internet te wenden omdat ze daar gerichter kunnen adverteren en beter de effectiviteit en het rendement van hun campagnes kunnen meten.

Bron:

http://www.admanager.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    media

    Oeps, je hebt helemaal gelijk Jasper. Inmiddels het woordje internet doorgestreept. Het gaat hierbij natuurlijk om de totale reclamebestedingen.

    Kijk, dat soort persberichten komen wel bij de redactie van de Volkskrant binnen maar nog niet op de redactie van MF.


    26 oktober 2005 om 08:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!