Julius Kousbroek (WePayPeople): “Iemand in loondienst kan niet concurreren met een ZZP’er”

29 oktober 2019, 14:00

Het businessmodel van WePayPeople is om andermans werknemers op hun loonlijst te zetten. Hoe kan dit zo’n lucratieve business zijn? Die vraag stellen we aan oprichter Julius Kousbroek.

Tijdens zijn studie aan de UvA begon Julius Kousbroek in 1999 een chauffeursbedrijf voordat hij in 2007 Payroll Works – het huidige WePayPeople – oprichtte. Het persoonlijke doel van Kousbroek is het product payrolling bekender te maken bij Nederlandse ondernemingen en een bijdrage te leveren aan het maatschappelijke debat over veranderende arbeidsverhoudingen waarbij flexibiliteit een steeds grotere rol speelt. Van 2012 tot 2018 was Kousbroek lid van het dagelijks bestuur van Jong Management waarbij hij van 2015 tot 2018 als voorzitter fungeerde en lid was van het dagelijks bestuur van VNO-NCW.

“De maatregelen die nu door de overheid zijn genomen voor ZZP’ers, zijn niet genoeg”

“Onze toegevoerde waarde zit in het verlonen, in het compliant zijn en het maken van contracten. Daarbij zijn we heel snel in het onboarden en uitbetalen van mensen. Er staan ongeveer tienduizend mensen bij ons op de lijst. Deze grote groep mensen schaar ik onder de piramide van het salaris. Aan de onderkant zit veel voor weinig, en aan de bovenkant weinig voor veel”, aldus Kousbroek.

“Het is idioot wat er op dit moment in Nederland gebeurt. Ik heb er geen moeite mee hoe men met elkaar werkt en ik begrijp heel goed dat mensen, vanwege allerlei regels, kiezen voor een bestaan als ZZP’er. Dat gun ik iedereen. Maar dat wil niet zeggen dat er – ten opzichte van een werknemer in loondienst – zulke grote verschillen in netto-inkomsten moet zijn. De maatregelen die nu door de overheid zijn genomen, zijn niet genoeg.”

Bekijk het volledige interview in de video:

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Kapijn Poeshouders

    Het is ook een vreemd verhaal in Nederland. In andere landen zie je weer hele andere dingen 🙂


    29 oktober 2019 om 15:05
    bartfowler

    De maatregelen die nu door de overheid zijn genomen voor ZZP’ers, zijn niet genoeg


    1 november 2019 om 15:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief