Weinig schot in D&I-situatie voor marcom-industrieën

In twee jaar tijd geen meetbare verandering, omdat 'de uitdagingen zo systemisch en diepgeworteld zijn in de samenleving'

22 juni 2023, 07:00 1507 x gelezen

Twee jaar na het eerste wereldwijde onderzoek (2021) naar de staat van diversiteit en inclusie op de werkvloer in marketing- en communicatiefuncties blijkt er nog weinig reden tot tevredenheid, al lijken veel respondenten het eens dat de situatie niet verslechterd. Deze week werden de resultaten van dit voorjaar vergeleken met die van de eerdere steekproeven. Bijna een op de zeven leden van de wereldwijde marketingindustrie zegt dat hij of zij de industrie zou willen verlaten vanwege een gebrek aan diversiteit, gelijkheid en inclusie. Voor vrouwen en LGBTQ+, etnische minderheden en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt zijn deze aantallen hoger.

De resultaten van de D&I Monitor 2023, het onderzoek van de World Federation of Advertisers (WFA) naar de stand van zaken op het gebied van diversiteit en inclusie binnen de marketing- en communicatiebranche zijn gebaseerd op bijna 13.000 reacties uit 91 landen en vergeleken met de cijfers van de D&I Monitor van 2021. Het rapport biedt een gedetailleerd inzicht in de ervaringen van mensen in de hele sector wereldwijd. De uitsplitsing van de Nederlandse cijfers wordt in juli verwacht.

Stephan Loerke, CEO WFA, zegt overigens niet verbaasd te zijn dat er in twee jaar tijd nauwelijks meetbare verandering te zien is, omdat ‘de uitdagingen zo systemisch en diepgeworteld zijn in de samenleving’. Volgens hem kost het tijd om ze aan te pakken. ‘Maar de eerste stap is bewustwording van het probleem. We hebben wereldwijd misschien nog niet veel bereikt, maar de inspanningen van de sector worden steeds zichtbaarder. Nu is het tijd om door te pakken en op koers te blijven, want uiteindelijk zullen onze inspanningen beloond worden.’

De meest opvallende bevindingen op een rij:

  • Hoewel een op de twee respondenten aangeeft dat ze verbeteringen zien, blijven de inclusiescores hetzelfde als in 2021
  • Bijna een op de zeven leden van de wereldwijde marketingindustrie zegt dat hij of zij de industrie zou willen verlaten vanwege een gebrek aan diversiteit, gelijkheid en inclusie. Voor vrouwen en LGBTQ+ (1 op 6), etnische minderheden (1 op 5) en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt (1 op 4) zijn deze aantallen hoger
  • De meeste discriminatie vindt nog steeds plaats op basis van leeftijd, geslacht en gezinssituatie
  • Respondenten met een afstand tot de arbeidsmarkt melden de slechtste ervaringen met discriminatie op het werk
  • Mentale gezondheid is een belangrijk punt van zorg met 42% respondenten die zeggen dat ze zich gestrest en angstig voelen op het werk. Nederland (26%) rapporteert het laagste percentage respondenten dat gestrest of angstig is op het werk.

 

Middag

In afwachting van het Nederlandse marktrapport organiseren VIA en bvA, in samenwerking met de DDMA, op donderdag 6 juli een middag voor alle branche- en belangenverenigingen die zich bij het initiatief hadden aangesloten, waaronder ook NIMA, de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Naast een presentatie van de resultaten van de D&I Monitor zal ook de manier waarop de branche op de andere ESG-gebieden – klimaat/duurzaamheid en (zelf)regulering – samen meer kan bereiken, worden besproken. Wereldwijd worden de bevindingen geanalyseerd door leden van de WFA DEI Task Force.

 

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!