Weblog verkocht voor $72.000

Weblog verkocht voor $72.000

De Australische blogger Duncan Riley heeft zijn weblog BlogHerald, een populaire weblog dat vooral schrijft over de blogosfeer, in de etalage gezet. Hij heeft de Amerikaanse blogger Jeremy Wright van Ensight gevraagd de verkoop voor hem te regelen. Wright meldt op zijn weblog dat er inmiddels drie kandidaten zijn en dat het bod varieert van $60.000 tot $72.000. Darren Rowse van ProBlogger heeft een interview met Duncan Riley over de verkoop van BlogHerald.

De verkoop van BlogHerald is inmiddels het onderwerp van gesprek in de blogosfeer. Uiteraard gaat het daarbij vooral over de vraag of de prijs te laag of te hoog is. De prijs lijkt te zijn gebaseerd op de potentiele advertentie-inkomsten over een periode van 3 jaar. Die ligt nu blijkbaar op $2.000 per maand. Riley zal de eerste 3 maanden na de verkoop nog betrokken blijven bij BlogHerald.

Mijn eerste indruk toen ik het las: de advertentie-inkomsten voor een dergelijke populaire internationale weblog zijn veel te laag. Of Riley is geen goede salesman of er is geen interesse om te adverteren op een weblog dat hoofdzakelijk bericht over de blogosfeer. Ben benieuwd wie de kopers zijn en wat ze er van gaan maken.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 16 reacties op dit artikel

  • Het moet natuurlijk geen gewoonte worden links weg te geven als je zelf ook nog wat bezoek wil hebben, maar op about:blank maak ik al enkele dagen melding van de veiling & heb ik daarnaast een link geplaatst naar een goede uitleg over waarom het weblog die prijs waard zou zijn: http://www.aboutblank.nl/pivot/entry.php?id=1080 .

    geplaatst op
  • Je reactie hier is al langer dan je posting op about:blank Ton ;-) Maar desalnietemin dank voor de verwijzing!

    geplaatst op
  • Ik denk dat hij vooral de verwijzing naar http://performancing.com/node/886 bedoeld!

    geplaatst op
  • Your blog, blogherald.com, is worth $846,245.46

    geplaatst op
  • Hoe populair is het weblog eigenlijk? Ik kan zo snel geen bezoekcijfers vinden.

    geplaatst op
  • @Marco: Ach, je zou m'n breedsprakigheid op m'n eigen weblog moeten zien. ;-)

    geplaatst op
  • Bij verkoop van een bedrijf/site gaat het altijd om de toekomstverwachting. Niet om wat de site nu oplevert en dat maal x of hoeveel bezoekers het heeft.
    Tenminste, dat is mij door meerdere overnamespecialisten verteld.

    geplaatst op
  • 10 maal de netto winst is wel redelijk normaal, in de normale wereld. Maar hoeveel dat in de Web 2.0 wereld is weet ik niet.

    geplaatst op
  • Ik was eigenlij kvooral op zoek naar een onderbouwing van de stelling "populaire weblog". Bovendien is de verhouding aantal bezoekers - inkomsten wel relevant als je het hebt over toekomstperspectief, lijkt me. De $2000 per maand, komt dat bijvoorbeeld neer op een CPM van 20 dollar of van 20 dollarcent?

    geplaatst op
  • @Jacobien en @Kjeld
    Er zijn honderden methoden om de waarde van een bedrijf(sactiviteit) te bepalen. Sommige daarvan zijn gebaseerd op de resultaten in het verleden. Bij een methode die de Nederlandse belastingdienst pleegt te gebruiken speelt de toekomstverwachting slechts een zeer beperkte rol. Begrijpelijk, want een verwachting is volstrekt ongrijpbaar en manipuleerbaar.

    Maar waar het echt om gaat is wat een gek ervoor geeft. Dat weten we nu :-)

    Die $2.000 per maand is omzet, geen winst. Dat zegt dus niks. Eigenlijk moet je alle schrijf- en beheertijd van de eigenaar in geld uitdrukken en als kosten op de resultatenrekening zetten.

    Verder lijkt me een hamvraag of een koper de kwaliteit, bezoekersaantallen etc. op peil kan houden. Zou een weblog niet zeer aan de persoon gebonden zijn die hem heeft opgebouwd?

    geplaatst op
  • @ anders
    De verhouding bezoekers-inkomsten is niet altijd zo relevant voor de toekomst.
    Het kan zijn dat men met een kleine investering grote winsten kan verwachten, of dat te verwachten is dat de vraag binnen korte tijd zal toenemen.
    Als voorbeeld: Een site over zorgverzekeringen was 2 jaar terug misschien niet zo interessant. Nu wel.

    geplaatst op
  • De stelling 'populaire weblog' is gebaseerd op uitspraken van o.a. Jeremy Wright en Darren Rowse. Ik bezoek BlogHerald bijna dagelijks en kan bevestigen dat het onder businessbloggers een populaire blog is. Harde cijfers heb ik nog niet voorbij zien komen. Iemand anders wellicht?

    geplaatst op
  • Ik zie het al, in de eerste verkoop-post wordt het aantal van een kleine miljoen pageviews per maand genoemd. Ruwweg 3-4 keer zo groot als Marketingfacts dus. Omgerekend een CPM van 2 dollar.

    Ik vraag me net als René af wat je als bedrijf eigenlijk koopt. Een weblog is, zeker als het om expertise gaat, sterk gebonden aan de auteurs. Duncan ontvangt 72.000 dollar en gaat hooguit nog een paar maanden door zegt hij zelf. Blijven de andere auteurs gratis en voor niks doorbloggen terwijl bedrijf X de boel gaat vercommercialiseren? Ik vraag het me af. En wat gebeurt er met de bezoekersaantallen wanneer de echte bloggers die het geheel hebben opgebouwd, vertrekken?

    geplaatst op
  • Andere auteurs op Blogherald? Ik dacht dat Duncan de enige blogger was aldaar? Kun je nagaan, let ik al niet eens meer op wie er blogt ;-)

    geplaatst op
  • Ik zie aan de rechterkant een rijtje "contributors" staan, vandaar. Ik zie trouwens op de "About"-pagina dat ze meer dan 100.000 unieke bezoekers per maand hebben.

    geplaatst op
  • Maar die contributors zijn niet alleen mensen die posts plaatsen. Ook mensen die tips leveren. Wat ik een beetje van Duncans woorden had begrepen is dat 't een klein netwerkje vormt van tipgevers, adviseurs & schrijvers. Dat koop die persoon er dus bij. Mits-ie 't goed aanpakt natuurlijk.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.