Weblog verkocht voor $72.000

18 januari 2006, 06:43

De Australische blogger Duncan Riley heeft zijn weblog BlogHerald, een populaire weblog dat vooral schrijft over de blogosfeer, in de etalage gezet. Hij heeft de Amerikaanse blogger Jeremy Wright van Ensight gevraagd de verkoop voor hem te regelen. Wright meldt op zijn weblog dat er inmiddels drie kandidaten zijn en dat het bod varieert van $60.000 tot $72.000. Darren Rowse van ProBlogger heeft een interview met Duncan Riley over de verkoop van BlogHerald.

De verkoop van BlogHerald is inmiddels het onderwerp van gesprek in de blogosfeer. Uiteraard gaat het daarbij vooral over de vraag of de prijs te laag of te hoog is. De prijs lijkt te zijn gebaseerd op de potentiele advertentie-inkomsten over een periode van 3 jaar. Die ligt nu blijkbaar op $2.000 per maand. Riley zal de eerste 3 maanden na de verkoop nog betrokken blijven bij BlogHerald.

Mijn eerste indruk toen ik het las: de advertentie-inkomsten voor een dergelijke populaire internationale weblog zijn veel te laag. Of Riley is geen goede salesman of er is geen interesse om te adverteren op een weblog dat hoofdzakelijk bericht over de blogosfeer. Ben benieuwd wie de kopers zijn en wat ze er van gaan maken.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

13 Reacties

    media

    Je reactie hier is al langer dan je posting op about:blank Ton 😉 Maar desalnietemin dank voor de verwijzing!


    18 januari 2006 om 07:42
    Max

    Your blog, blogherald.com, is worth $846,245.46


    18 januari 2006 om 08:19
    Anders

    Hoe populair is het weblog eigenlijk? Ik kan zo snel geen bezoekcijfers vinden.


    18 januari 2006 om 08:41
    Ton

    @Marco: Ach, je zou m’n breedsprakigheid op m’n eigen weblog moeten zien. 😉


    18 januari 2006 om 10:11
    Jacobien

    Bij verkoop van een bedrijf/site gaat het altijd om de toekomstverwachting. Niet om wat de site nu oplevert en dat maal x of hoeveel bezoekers het heeft.

    Tenminste, dat is mij door meerdere overnamespecialisten verteld.


    18 januari 2006 om 10:58
    Kjeld

    10 maal de netto winst is wel redelijk normaal, in de normale wereld. Maar hoeveel dat in de Web 2.0 wereld is weet ik niet.


    18 januari 2006 om 11:15
    Anders

    Ik was eigenlij kvooral op zoek naar een onderbouwing van de stelling “populaire weblog”. Bovendien is de verhouding aantal bezoekers – inkomsten wel relevant als je het hebt over toekomstperspectief, lijkt me. De $2000 per maand, komt dat bijvoorbeeld neer op een CPM van 20 dollar of van 20 dollarcent?


    18 januari 2006 om 11:16
    René

    @Jacobien en @Kjeld

    Er zijn honderden methoden om de waarde van een bedrijf(sactiviteit) te bepalen. Sommige daarvan zijn gebaseerd op de resultaten in het verleden. Bij een methode die de Nederlandse belastingdienst pleegt te gebruiken speelt de toekomstverwachting slechts een zeer beperkte rol. Begrijpelijk, want een verwachting is volstrekt ongrijpbaar en manipuleerbaar.

    Maar waar het echt om gaat is wat een gek ervoor geeft. Dat weten we nu 🙂

    Die $2.000 per maand is omzet, geen winst. Dat zegt dus niks. Eigenlijk moet je alle schrijf- en beheertijd van de eigenaar in geld uitdrukken en als kosten op de resultatenrekening zetten.

    Verder lijkt me een hamvraag of een koper de kwaliteit, bezoekersaantallen etc. op peil kan houden. Zou een weblog niet zeer aan de persoon gebonden zijn die hem heeft opgebouwd?


    18 januari 2006 om 11:47
    Jacobien

    @ anders

    De verhouding bezoekers-inkomsten is niet altijd zo relevant voor de toekomst.

    Het kan zijn dat men met een kleine investering grote winsten kan verwachten, of dat te verwachten is dat de vraag binnen korte tijd zal toenemen.

    Als voorbeeld: Een site over zorgverzekeringen was 2 jaar terug misschien niet zo interessant. Nu wel.


    18 januari 2006 om 12:28
    media

    De stelling ‘populaire weblog’ is gebaseerd op uitspraken van o.a. Jeremy Wright en Darren Rowse. Ik bezoek BlogHerald bijna dagelijks en kan bevestigen dat het onder businessbloggers een populaire blog is. Harde cijfers heb ik nog niet voorbij zien komen. Iemand anders wellicht?


    18 januari 2006 om 12:42
    media

    Andere auteurs op Blogherald? Ik dacht dat Duncan de enige blogger was aldaar? Kun je nagaan, let ik al niet eens meer op wie er blogt 😉


    18 januari 2006 om 13:29
    Anders

    Ik zie aan de rechterkant een rijtje “contributors” staan, vandaar. Ik zie trouwens op de “About”-pagina dat ze meer dan 100.000 unieke bezoekers per maand hebben.


    18 januari 2006 om 14:02
    Ton

    Maar die contributors zijn niet alleen mensen die posts plaatsen. Ook mensen die tips leveren. Wat ik een beetje van Duncans woorden had begrepen is dat ’t een klein netwerkje vormt van tipgevers, adviseurs & schrijvers. Dat koop die persoon er dus bij. Mits-ie ’t goed aanpakt natuurlijk.


    18 januari 2006 om 14:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!