Webanalytics widgets

4 oktober 2007, 07:47

Web Analytics Widget Over widgets en de toepassing ervan is al het nodige geschreven op Marketingfacts.

Webanalytics leent zich uitstekend voor het weergeven van data in een widget. Zo is er bijvoorbeeld een gratis widget voor Google Analytics te vinden. Ook voor HBX Analytics zijn real-time widgets beschikbaar, door gebruik te maken van de Reporting API. Inmiddels is er een groot aantal gebruikers dat hiermee werkt om op een snelle manier inzicht te krijgen in bijvoorbeeld het aantal visits, conversies of specifieke KPI’s. Daarnaast blijkt in de praktijk dat deze widgets erg populair zijn en daarmee draagvlak creëren voor het gebruik van web analytics binnen een organisatie. Voor Marketingfacts zijn er twee widgets opgezet (één voor Yahoo Widgets en één voor Vista). Samen met Marco is besloten om hier een beperkte test mee uit te voeren voor geregistreerde lezers van Marketingfacts.

Als je hier gebruik van wilt maken, kan je een email sturen naar {encode=”webanalytics@marketingfacts.nl” title=”webanalytics@marketingfacts.nl”}. Uiteraard horen wij graag hoe de ideale webanalytics widget voor Marketingfacts er volgens jullie uitziet. Denk bijvoorbeeld aan het aantal unieke bezoekers, aantal maal dat er een reactie is geplaatst, tijd per bezoek, top 10 pagina’s, engagement (waarschuwing), etcetera. Houd er rekening mee dat een widget niet per definitie effectiever wordt als er (te) veel informatie wordt weergegeven. Op basis van de reacties zal er een nieuwe versie van de Marketingfacts widget worden gemaakt.

Web analytics widget Yahoo

Web analytics widget Vista

Categorie
Tags

9 Reacties

    André Scholten

    Nadeel van de widget voor Google Analytics is dat hij 24 uur achter loopt. De kracht van een widget zit hem volgens mij in het weergeven van de belangrijkste cijfers real-time. Zo kun je direct ingrijpen mocht je iets mis zien gaan.

    ps. de gegevens die op dit moment uit Analytics gehaald worden gaan via een omslachtige manier aangezien er nog geen echte Google Analytics API is. Die zit er wel aan te komen trouwens.


    4 oktober 2007 om 08:23
    matthijskeij

    @André: helemaal mee eens. Het idee achter die widgets is inderdaad om snel te kunnen handelen als er dingen scheef lopen of niet overeenkomen met de gestelde targets.


    4 oktober 2007 om 08:33
    Pieter

    Even een basis vraagje: wat kan ik precies met een widget? Moet ik deze installeren op XP of in mijn website?


    4 oktober 2007 om 12:21
    Bert

    Ik denk dat desktop widgets en webwidgets nogal eens door elkaar gehaald worden. (Misschien zal in de toekomst het verschil ertussen verdwijnen)


    5 oktober 2007 om 09:20
    Gino Goossens

    Dit is toch een HBX widget? Ik herken hem omdat ik de ook gebruik maak van de nieuwe Adversitement HBX portal. De widgets zijn leuk, maar om nou realtime te kijken naar de actuele cijfers van bezoek, dat hoeft niet constant. Wel handig om snel de cijfers te kunnen monitoren. Zelf gebruik ik er 3 uit de widget set van HBX.


    5 oktober 2007 om 16:10
    René Nijhuis

    Voor de mensen die niet kunnen wachten op de API van Google zelf, heeft onze zuiderbuur Nicolas Liermans een mooi programma ontwikkeld in Adobe AIR. Er is tevens een widget bij beschikbaar.


    6 oktober 2007 om 09:43
    Roy Huiskes

    @René voor zover ik nu kon zien aan screenshots krijg ik daar precies dezelfde data (van een dag oud) te zien als in de webinterface. Of vergis ik me nu heel erg?


    6 oktober 2007 om 09:47
    René Nijhuis

    @Roy: Net als in Google Analytics houdt de date range standaard op bij gisteren, maar als je vandaag erbij trekt in de date selector kun je de data zien tot minimaal 3 uur oud.


    6 oktober 2007 om 12:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!