Eday 2007: Lawrence Coburn, Widgets

19 september 2007, 06:54

Hunt, Fletcher en vooral Lawrence Coburn, WidgetsAlweer een paar dagen na afloop van Eday en op veel weblogs is ondertussen wel geschreven over de presentaties (mooi overzicht op frankwatching), de meeste video’s staan online (en die van Google, na eigen verzoek, ook alweer offline…?) en ook de presentaties zelf zijn door de organisatie ondertussen gedeeld op slideshare (waarvoor hulde!).

Nadat ik vanaf het congres live blogde over de keynote van Google en de presentatie van Mozilla en na afloop schreef over de presentatie van Biz Stone over Twitter had ik nog aantekeningen ter uitwerking klaarstaan over de presentaties van Lawrence Coburn, Mark Fletcher en Tara Hunt. Die laatste 2 werk ik niet meer uit. De presentatie van Mark Fletcher (oprichter bloglines) vond ik wat tegenvallen, een soort “startup voor dummys”. Leuk en helder, maar de video en de slides staan online en daar valt niets aan toe te voegen. De keynote van Tara Hunt zat gelikt in elkaar: hier de video en de slides. Al veel online over geschreven, onder andere door Marco Derksen zelf, en daar heb ik weinig aan toe te voegen. Ga de video bekijken! Leukste voor mijzelf was het diner na afloop met Tara Hunt en de oud hollandsche wijsheden die de tafelgenoten op haar hebben kunnen overbrengen (en die overigens nog steeds gelden!). Blijft over: Lawrence Coburn. Deze presentatie kom ik veels te weinig online tegen…

… en als er ergens over deze presentatie wordt geschreven (helaas geen video), dan wordt het punt aangehaald dat nog bijna niemand actief widgets gebruikt en dat dat ook niet erg is omdat dit pas net 2 jaar bestaat. De achterliggende gedachte die bij mij echter is blijven hangen zie ik nergens terug: per heden is het bij ontwikkelingen van web applicaties niet lager het uitgangspunt geldig dat je ontwerpt voor Intern Explorer of Firefox (of een andere browser), maar dat je ontwerpt voor integratie in grote internetstartpunten als Facebook, Myspace, Igoogle en Netvibes. Lokaties waar de gebruiker bepaald wat hij in zijn “internetcockpit” wil zien. Hoewel jouw applet ter integratie, ook wel widget genoemd, er in elke browser natuurlijk goed moet uitzien, is er nu de belangrijke fundamentele wijziging dat jouw specificaties worden bepaald door de omgevingen van de genoemde internetstartpunten. Zijn zijn de OS’en (Operating Systems) van het web geworden. In mijn artikel over Twitter, waar het belang van een API wordt besproken, wordt genoemd dat traffic buiten de eigen virtuele lokatie van Twitter (api traffic) 20 maal hoger is als de gehele traffic van de eigen website. Het hebben van een api is dan ook stap 1 naar succes, maar het voor de “normale gebruiker” reeds omzetten van de informatie, die via de api van / over / ter promotie van jouw webdienst verkrijgbaar is, naar kant en klaar te integreren widgets op de persoonlijke pagina van de gebruiker op 1 van de genoemde platformen, is een nog veel grotere stap naar succes van jouw webdienst.

In zijn presentatie ging Lawrence Coburn (die in een te warme zaal moest presenteren), auteur van weblog Sexy Widget en eigenaar van RateItAll, dieper in op het verhaal over widgets. Het is een betrekkelijk nieuwe fenomeen. De eerste widget kwam volgens Lawrence live op myspace in november 2005 en de grote bekendheid vlak daarna toen youtube in december 2005 het mogelijkmaakte om zijn video’s te embedden op jouw webpagina. Ik betwist dit wel enigszins. Zover ik mij goed herinner kon ik in 1998/1999 al op mijn persoonlijke homepage een java applet opnemen van nu.nl waarop de nieuws headlines roteerden. Ook dat lijkt me een widget… De echte populariteitsvlucht is natuurlijk gekomen met Google gadgets op de Igoogle pagina en de opkomst van startportalen als Netvibes. Zij draaien nagenoeg volledig op het bestaan van widgets. Eén van de belangrijkste redenen om mee te gaan in deze beweging is volgens Lawrence dat er nog telkens meer en meer websites bijkomen, maar dat de grote bulk traffic steeds meer en meer gecentreerd is bij een kleiner wordende club van grote webplatformen (soort longtail met erg groot hoofd). “Get your service where the users are”, wordt belangrijker en belangrijker.

Er worden in de presentatie 5 mooie basisregels geven voor het publiceren van een succesvol widget:

  1. zorg dat er een meerwaarde is voor de platform eigenaar om jouw widget te ontsluiten
  2. zorg dat de widget aan te passen is in stijl en uiterlijk (als het kwa stijl niet past, dan plaatst men het niet)
  3. branding: zorg dat je naam ergens zichtbaar is (was youtube zo groot geworden als dat logo niet zichtbaar was geweest?
  4. zorg dat je widget past binnen de formaten van het platform waar de eindgebruiker de widget wil plaatsen
  5. zorg dat iedereen eenvoudig de widget kan oppakken en zelf gebruiken (wow, nice feature, i want that 2: distributieondersteuning!)

Naast een mooi overzicht met “what’s in it for who?”, worden er een flink aantal widget resource genoemd die ik je niet wil onthouden. Als naslagwerk de volgende blogs: sexywidget.com, widgify.com, blog.snipperoo.com, stickiwidgets.com en widgetslab.com. Ook is er een snel opkomende business rond widgets aan het ontstaan. Allen gericht op distributie, maar ook vormen op geld te verdienen met widgets en het weergeven van statistieken: Gigya, Clearspring (analytics), Widgetbox (analytics), Snipperoo (monetization), Musestorm (analytics) en, net gelanceerd, Social Media (monetization & widget linkexchange).

Ton Wesseling
Conversion optimization & experimentation specialist bij @ Ton Wesseling

Ik begon met het bouwen van websites in de jaren 90, werd een webanalist & conversie verbeteraar in 2002, begon met A/B-testen in 2004 en werd een CRO freelancer in 2006. Sinds 2006 heb ik meer dan 50 organisaties geholpen met hun conversie optimalisatie werk en uitdagingen. Mijn ervaring strekt zich uit van travel tot retail en van uitgevers tot overheidsorganisaties. Ik heb gewerkt met lokale en internationale klanten, met het MKB en met grote organisaties. In de loop der jaren ben ik conversiebureaus (o.a. Online Dialogue), conversie gerelateerde websites (o.a. Webanalisten.nl) en tools (o.a. ABtestguide), conversietrainingen (o.a. A/B-testing mastery course) en conversie evenementen (o.a. Conversion Hotel en de Experimentation Culture Awards) gestart. Mijn grootste liefde voor het conversie- en experimenteerwerk is echter nooit veranderd in iets anders dan het werk zelf (en anderen er enthousiast over maken). Deze mentaliteit weerhoudt me er ook van om als conversieprofessor te eindigen die al meer dan 10 jaar niet het eigenlijke CRO-werk meer heeft gedaan...

Categorie
Tags

6 Reacties

    Karlijn

    Wat me wel verbaasde in zijn verhaal is dat hij niet geloofde in gepersonaliseerde widgets, zoals je op Netvibes of je desktop (Vista/dashboard) hebt draaien. Ik geloof juist ook heel erg in widgets die functioneel zijn, en juist gepersonaliseerd en gebruikt kunnen worden in je eigen omgeving, zoals netvibes. Widgets van je bank, van je verzekering, van reminderservices etc etc. Niet alleen maar fun op een website, want dan zijn we eigenljik een banner 2.0 aan het creeeren wat mij betreft. Niet dat ik daar niet in geloof, maar dat is maar 1 functie van de widget. Volgens mij is het juist interessant dat al die losse componenten verplaatsbaar worden (naar je hyves, naar je desktop, mobiel zelfs, zoals widsets), maar dat ze ook wel degelijk een mate van personalisatie hebben. Mijn widget, die ik overal bij me heb, en waarvoor ik dus niet meer al die sites langs hoef.


    19 september 2007 om 10:17
    wesseling

    @Karlijn Nu zorgt twitteren en bloggen tijdens het luisteren er vaak voor dat niet alle informatie helder binnenkomt, maar ik heb Lawrence niets horen zeggen over dat hij niet gelooft in gepersonaliseerde widgets? 1 van zijn 5 gouden regels is niets voor niets dat de gebruiker de widget moet kunnen aanpassen… Ik hoor graag van je wat ik heb gemist tijdens het multitasken!

    Ander punt dat me wel opviel toen ik zijn slides doorliep is dat er wordt gesproken over het backlinks verhaal. Zover ik weet draagt een hoge verspreiding van jouw widget met backlink naar je webpagina niet bij aan de linkpoulariteit. Je widget is vaak een javainclude of een stuk flash. Deze inhoud wordt door spiders toch helemaal niet geindexeerd? Ik hoor graag van SEO experts wanneer ik ongelijk heb!


    19 september 2007 om 17:41
    Karlijn van den Berg

    Hij gaf aan dat hij met name geloofde in openbare widgets, die een viraal effect hebben. Er vroeg volgens mij iemand naar persoonlijke widgets, ik kan ook niet helemaal de vraag produceren. Ik weet dat ik verbaast was in elk geval, en een collega ook. Hij gaf aan dat hij met name geloofde in de widgets op blogs, die voor iedereen dus hetzelfde zijn, maar die met name aanzetten tot overnemen (viraal effect). Of hij heel letterlijk zei niet in gepersonaliseerde widgets te geloven is, klopt misschien niet, maar het kwam daar wel dicht in de buurt.


    20 september 2007 om 04:50
    Gordon lokenberg

    Goed verhaal leuk dit fenomeen ook weer eens onder de aandacht te brengen. Velen hebben nog geen idee van de mogelijkheden


    20 september 2007 om 05:07
    Vincent Leenders

    De sessie van Lawrence Coburn vond ik zelf een van de meest inspirerende sessies tijdens de afgelopen Eday. Wat mij vooral is blijven hangen is zijn conclusie over de veranderingen die zich nu al aftekenen in de long tail: een aantal grotere platformen die nog belangrijker worden, omdat het aanbod aan websites alsmaar blijft toenemen. Ik denk dat Coburn daarin wel gelijk heeft. Andere belangrijke items die hij m.i. aanstipte waren dat je als bedrijf een widget-strategie moet ontwikkelen c.q. hebben en dat vooral de distributie op orde zijn. Mij persoonlijk sprak vooral aan dat je als uitgever bij de inzet van inzet niet bang moet zijn om een stuk controle los te laten.


    20 september 2007 om 05:49

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!