Web 2.0 in China

Web 2.0 in China

TechNews: Meer dan 70% van de Chinese internetgebruikers hebben geen idee wat web 2.0 is. Toch maakt maar liefst 71,9% gebruik van weblogs en 34,4% van RSS aldus het onderzoek dat is gebaseerd op een steekproef van 2,689 internetgebruikers (via: Zesser).


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • Niet vreemd. Denk dat veel Nederlandse internetgebruikers ook niet weten wat Web 2.0 is. Dit soort terminologieën worden voornamelijk door insiders gebruikt en vervolgens door journalisten overgenomen. Denk bijvoorbeeld aan “Globlization 2.0 en 3.0”

    geplaatst op
  • Meer nog, ik denk dat heel wat mensen die vandaag de mond vol hebben over Web 2.0 vaak nauwelijks een definitie kunnen geven van wat dat eigenlijk wel is.

    geplaatst op
  • Ik heb net even een niet-representatieve steekproef onder 3 hoogopgeleide Chinese vrienden gehouden, die alle drie wel wisten wat Web 2.0 was, maar niet wat het Chinese woord ervoor is. Dat speelt natuurlijk ook een grote rol in een steekproef: als er alleen een Engels woord voor is, is 30% die het wel weet al heel erg hoog.

    Dat 35% RSS gebruikt geloof ik trouwens niet, van mijn programmeurs in Shanghai gebruikt al vrijwel niemand het, laat staan andere medewerkers. Ik vraag me daarom af hoe serieus dit onderzoek is.

    geplaatst op
  • Cijfers over het internetgebruik in China schieten zowiezo alle kanten op. Zo meldt TechNews dat er 40 miljoen weblogs zijn in China. Ik heb alleen de afgelopen weken al cijfers gezien die varieeren van 10 tot 50 miljoen.

    geplaatst op
  • Een paar weken geleden kwam er een onderzoek uit waaruit bleek dat van alle office workers in de grote Chinese steden maar liefst 52% een blog heeft. En 28% overweegt er binnenkort een te beginnen. Ik heb het gevoel dat men soms cijfers publiceert om wat sensatie te creeren, want dit is echt nonsens. Misschien moet ik zelf maar eens een maandelijkse steekproef gaan houden in Shanghai.

    geplaatst op
  • @Marc

    Dit is toch niet alleen met China het geval, maar met een grote deel van onderzoeken (mbt internet). Ze zijn meestal erg kleinschalig en niet representatief, maar worden gepresenteerd alsof ze representatief zijn. Edward Bernays is hiermee begonnen en het is iets dat al ruim een eeuw gebeurt. Veel nemen het klakkeloos over en nemen aan dat het waar is.

    Interessant is om te kijken welke effect dit soort publicaties hebben. Zijn ze self fulfilling prophecies of worden ze voornamelijk ingezet voor free publicity voor de onderzoeksbureaus.

    geplaatst op
  • Misschien moet onze firma er dan toch eens aan gaan denken om kantoormeubelen te verkopen via het internet naar China :)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.