Web 2.0: De clash tussen Keen en Leadbeater

30 november 2007, 07:40

Vandaag in Dagblad De Pers een interessant verhaal van Remco Tomesen (ex-Emerce, dan krijg je dat) over web 2.0. De vraag: ‘Worden we betere of juist slechtere mensen van Hyves, YouTube en weblogs?’ Vooral de experts die hij opvoert zijn interessant: Charles Leadbeater (vóór web 2.0) en Andrew Keen (duidelijk tegen web 2.0).

Het artikel kreeg de titel: ‘Web 2.0 is zelfbevrediging,’ dat is natuurlijk een citaat van Keen. Tomesen heeft zijn verhaal opgebouwd in stellingen, waar Leadbeater en Keen op reageren. En ze reageren ook op elkaar. Een conclusie zit er uiteraard niet aan; de beide mannen komen duidelijk van een andere planeet. Leadbeater vindt zus, Keen vindt zo.

Andrew Keen is de conservatieve doemdenker (schreef het boek: ‘The Cult of the Amateur’), die gelooft in instituties, professionaliteit en de autoriteit van experts. ‘Keen krijgt opvallend veel bijval uit traditionele mediahoek,’ schrijft Tomesen.

Charles Leadbeater gelooft in innovatie en creativiteit (schreef het boek: ‘We Think’) en vindt het een ‘goede ontwikkeling’ dat de macht op internet steeds meer bij de burgers komt te liggen.

De clash komt mooi naar boven bij de vierde stelling: ‘De amateur en expert kunnen best met elkaar samenwerken. Web 2.0 en de expert ontmoeten elkaar.’

Keen: ‘De experts, de mannen en vrouwen met verstand van zaken, moeten het voortouw nemen. […] Besef wel, dat een product als de iPod is ontstaan in een bedrijf, Apple, dat heel traditioneel werkt. Experts hebben het product ontwikkeld onder leiding van één grote man, Steve Jobs.’

Leadbeater: ‘Dat verhaal over de iPod is niet waar, trouwens. Dat apparaat was nooit ontstaan zonder kennisdeling via internet. Overal ter wereld hebben mensen hun bijdrage geleverd.’

De andere stellingen (1 t/m 3) zijn:

Web 2.0 maakt ons socialer

Met YouTube, Hyves en weblogs krijgt talent meer kans

Web 2.0 blaast de democratie nieuw leven in

Lees het hele artikel hier op de website, in de papieren krant, in de online versie of in de pdf-versie (ja, de mogelijkheden zijn eindeloos!).

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Alper Çugun

    Toch opmerkelijk voorspelbaar dat Keen veel bijval krijgt uit de traditionele mediahoek. Denken die mensen nog steeds als ze zich afsluiten en hard schreeuwen (precies zoals Keen) dat het internet dan weggaat?


    30 november 2007 om 10:40
    Peter

    Op de vorige Marketing3 gat Carl Mangold een presentatie over brandgagement. Volgens hem zaten er in de long tail van ‘user generated crap’ ook 1% – 10% waardevolle speerconsumenten, maar dat je die alleen vindt als je er echt naar op zoek gaat. Je moest dus de experts uit je klantenkring zien te werven als user generated content ambassadeurs voor je merk. Volgens mij zit Carl dus precies tussen die uitersten van Keen en Leadbeater in.


    30 november 2007 om 10:43
    mgvandenbroek

    @Marco: ik denk het wel.

    @Peter: de interpretatie van de Long Tail theorie die Mangold heeft, is een hele andere dan die van de bedenker, Chris Anderson. Als het goed is, heb ik (een gedeelte van) de presentatie van Mangold ook onlangs gezien in de Interactive Course van Mediaflex. Toen had ik sterk het idee dat hij ‘niche’ met ‘crap’ verwarde. The truth is in the eye…


    30 november 2007 om 11:03
    Remco

    @Marco. Ik was er, maar alleen tijdens het debat…ben daarna direct weggegaan. Heb jou wel gezien, en een goede poging horen doen om Twitter uit te leggen!


    30 november 2007 om 11:26
    Remco

    @Matthijs. Ohja, nog niet gezien! Goed verhaal ook:)


    30 november 2007 om 11:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!