Wat is het verschil tussen een website en weblog?

Wat is het verschil tussen een website en weblog?

Wat is het verschil tussen een website en weblog?Regelmatig wordt mij (en andere bloggers) de vraag gesteld wat nu eigenlijk het verschil is tussen een website en een weblog. Er zijn inmiddels dan ook verschillende definities van weblogs (zie o.a. scriptie Elmine Wijnia) en toelichtingen op de verschillen tussen beide (zie o.a. masternewmedia.org).

Ik heb wat mij betreft de belangrijkste verschillen op een rij gezet en ben uiteraard benieuwd naar de mening van jullie.

Naast de technische verschillen, die ik hier even buiten beschouwing laat, verschilt een weblog mijn inziens van een website door:

  1. informele/ongeredigeerde content

  2. mogelijkheid om een reactie te plaatsen bij een bericht

  3. berichten staan in chronologische volgerde (nieuwste bovenaan)

  4. berichten bevatten hyperlink(s) naar bron(nen)

  5. wordt regelmatig geupdate

  6. berichtgeving is open en eerlijk (met correcties indien nodig)

Het is nog maar de vraag of je een ‘weblog’, dat niet voldoet aan een van deze eigenschappen, zich nog een weblog mag noemen. Zo vind ik bijvoorbeeld de ‘weblogs’ van het NRC en de Volkskrant geen echte weblogs. Er is immers geen mogelijkheid om een reactie te plaatsen waardoor een online interactie tussen schrijver(s) en lezer(s) onmogelijk is. Beide ‘weblogs’ maken slechts gebruik van de technologie en het principe van een online dagboek maar missen de details om zich te ontwikkelen tot een levendig weblog.

Een aardige metafoor is ooit gegeven door Ton Zijlstra:

The difference between a website and a weblog is like the difference between a photo and film. Yes it’s both pictures, but the richness of the message conveyed is much bigger in the latter.

De metafoor is goed gekozen omdat ook in mijn beleving een website ‘statisch’ is en in het meest ideale geval bestaat uit een chronologische reeks van ‘foto’s’. Een weblog is veel meer als een ‘film’, dynamisch en met veel meer gevoel.

Iemand toevoegingen of een andere mening?


Geplaatst in

Delen



Er zijn 11 reacties op dit artikel

  • Als je een weblog vanuit een amateurs perspectief bekijkt, ben ik het met je eens. Wanneer weblogs echter professioneler worden, komt punt 1 in het gedrang. Denk ook maar aan weblogs voor bedrijven.

    T.a.v. punt 6, berichtgeving is open en eerlijk. Dit gaat ook niet altijd op. Wat te denken van nicknames etc? En ik ken nog wel een paar voorbeelden waar niet "open en eerlijk" is gecommuniceerd.

    geplaatst op
  • hoe noem je een professionele 'weblog' van bijv. de volkskrant waar er geen sprake is van informele en ongeredigeerde content? proflog? orglog?

    en wat die nicknames betreft. volgens mij wil 1% van de bloggers anoniem blijven omdat 'ie anders in de problemen kan komen met zijn werkgever en de rest... grijpt de kans om als zijn favoriete filmster, action figure of stripheld aangesproken te worden!

    geplaatst op
  • ik zou ipv open & eerlijk eerder zeggen; berichtgeving is persoonlijk. Op een weblog krijg je het nieuws en andere zaken voorgeschoteld vanuit het perspectief van de schrijver terwijl een nieuws site (hopelijk) probeert objectief te blijven.

    geplaatst op
  • Ik ben het met Tijs eens, "de wereld door de ogen van"/subjectief/zonder verantwoording, voor de hobby, gebonden aan de aandacht van geinteresseerden

    geplaatst op
  • In het algemeen hebben de websites gecontroleerde (vertraagde, gesensureerde) interactie. Weblogs niet of nauwelijks. In principe kan iedereen, vooral ook anoniem, reageren. Soms zoals in het weblog geval van Rick van Velthuyzen met een conformatie. Een weblog waar je niet op kan reageren is volgens mij niet meer dan webdiary.

    geplaatst op
  • Interessante discussie! Ben het overigens deels met Tijs (en sommige anderen) eens dat berichtgeving niet alleen open en eerlijk is maar vooral ook persoonlijk (subjectief). Berichtgeving op een website (met name nieuwssites) is veelal objectief.

    Verder vind ik dat anonimiteit (en gebruik nicknames) op business blogs eigenlijk not done is. Ik lees bijvoorbeeld met veel plezier weblog van Dutch Cowboys maar ik ben het spoor daar helemaal bijster wie nu wat schrijft. Ik heb minder moeite met anonieme reacties (mits geen onzin). Sterker nog, ik plaats zelf vaak ook niet mijn volledige naam.

    geplaatst op
  • Dat weblogs als zodanig met een aantal kenmerken worden gekarakteriseerd kan ik inkomen, maar waarom het zou moeten worden onderscheiden van websites ontgaat me een beetje. Neem nou sites als Fok.nl of Tweakers.net, die ergens in het midden balanceren. Je zou kunnen vallen over het eerste punt (de informaliteit), maar die twee zijn in hun berichtgeving wel weer een stuk informeler dan bv. Emerce of Webwereld.

    Het argument persoonlijk in plaats van informeel, zoals Tijs voorstelt, komt dichter in de buurt maar vind ik ook niet echt raak. Retecool en Geenstijl zijn bijvoorbeeld niet erg persoonlijk te noemen. Wel weer subjectief, maar dan kun je je weer afvragen wat je moet doen met weblogs die subjectiviteit proberen te vermijden, zoals mediakrant.web-log.nl - dat doet in zijn stijl van berichtgeving bijvoorbeeld niet onder voor Webwereld.

    De metafoor van Ton Zijlstra vind ik volkomen misplaatst. Voor enorm veel toepassingen is juist een weblog de foto in plaats van film. Weblogs zijn een leuk medium maar ik snap niet zo goed waar opeens de weblog-geilheid vandaan komt. Je kunt geen marketingweblog openslaan of minstens 1 op de 3 artikelen gaat over het fenomeen weblogs. Het lijkt de Tweede Kamer wel: er is iets hot en hoppekee, de hele meute hobbelt er met veel tamtam achter aan. Het wordt niet helemaal in perspectief gezien, en door sommigen helemaal niet.

    geplaatst op
  • Dank voor alle reacties zo ver! Aanpassing/wijziging van punt 6 is inderdaad een goede aanvulling op de 'communicatiewetten' van een weblog. Ik heb zelf wat minder moeite met anonimiteit van bloggers. Als ze daarvoor kiezen is dat prima. Echter, als het gaat om een business blog lijkt me dit niet aan te bevelen omdat een van de doelstellingen van een business blog toch is om naamsbekendheid op te bouwen om welke reden dan ook (zie ook: waarom zou je als bedrijf een eigen weblog moeten starten?)

    @Anders, de weblog-geilheid zoals jij dat noemt, is inderdaad opmerkelijk. Back to the hype? Dat daar door met name marketing blogs over wordt geschreven vind ik juist goed omdat je daardoor in ieder geval de discussie krijgt of het nu wel of niet interessant is om als bedrijf nu iets mee kunt/moet. 2004 wordt door sommigen al het jaar van de business blogs genoemd. 2005 zal moeten laten zien of het middel daadwerkelijk ook een aanvulling is op de toolbox van de marketeer.

    geplaatst op
  • Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de lezers van MarketingFacts denken het nut en de gewenstheid van business blogs. Is het niet mogelijk om daar eens een poll over op te zetten Marco?

    [uiteraard moet er bij deze poll wel een duidelijke definitie komen wat er onder een business blog verstaan moet worden]

    geplaatst op
  • Christ, zal eens kijken of ik dit later deze week online kan zetten. Goed voorstel!

    geplaatst op
  • Zo plat is internet niet. De hele wereld is niet je markt. Internetmarketing is als het runnen van een fanclub. Die blog is bedoeld voor je fans en vijanden en de doelgroep is dus totaal afhankelijk van je product-marktcombinatie. Ik wordt een beetje ziek van al die statements gericht op de aanname, dat internet marketing een eendimensionaal medium is. Maar als je zelf niet duidelijk maakt waar je voor staat, zal ook iedereen je blog gebruiken. Het gaat niet om de kwantiteit van de bezoekers maar om de kwaliteit. Alleen in dat laatste geval kun je een blog opzetten voor professionals, waar bezoekers graag terugkomen. Anders is het weinig meer dan borrelpraat.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.