Wat is de optimale contactfrequentie voor online ads?

3 februari 2006, 07:40

Wat is de optimale contactfrequentie voor online ads?

Iedereen die wel eens een online advertentiecampagne heeft opgezet zal zich de vraag hebben gesteld wat nu de optimale contactfrequentie is voor conversie of toename merkbekendheid. Naast de uiting is de frequency cap of het max. aantal keer dat een advertentie aan een bezoeker wordt getoond, ??n van de belangrijkste succesfactoren van een online advertentiecampagne.

Dave Smith (Mediasmith) en Young-Bean Song (Atlas) discussieren in de meest recente iMedia Podcast over deze en andere factoren die de effectiviteit van een online advertentiecampagne beinvloeden.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

7 Reacties

    Christ

    Weet iemand toevallig al wat de uitkomst van de discussie was? [heb hier op mijn werk geen speakers…].

    Ik ben erg benieuwd!


    3 februari 2006 om 10:37
    Peter Bonjernoor

    Interessant is misschien ook de krelatieve osten die daarmee gemoeid zijn, uitgedrukt in contactfrequentie / merkbekendheid:

    1: 0,34

    2: 0,59 = 73% duurder dan 1

    3: 0,77 = 30% duurder dan 2

    4 t/m 9: 1,27= 65% duurder dan 3 (gem.)

    10+: 1,49+ = 17% duurder dan 4 t/m 9 (minimaal)


    3 februari 2006 om 10:37
    loket

    @Zaph: in jouw rekenvoorbeeld (heel boeiend overigens, waar heb je die cijfers vandaan?) is de optimale contactfrequentie in relatie tot de kosten 1. Dat verbaast me wel. Heb jij daar een verklaring voor?


    3 februari 2006 om 21:30
    Peter Bonjernoor

    Zoals ik zei, contactfrequentie gedeeld door merkbekendheid.

    Als je de cijfers in een lineaire grafiek zet (dus niet 4 t/m 9 in 1 punt zet) zie je dat de grafiek uiteindelijk langzaam afvlakt. Het eerste contactmoment draagt dus het sterkst bij tot de merkbekendheid, elk volgend contact geleidelijk steeds minder. Punt 3 steekt trouwens iets boven de afvlakkende lijn uit.

    Verklaring? Misschien omdat een advertentie de eerste keer opvalt omdat deze nieuw is. Elke volgende keer krijg je steeds vaker het effect van automatisch filteren “Oh ja, die.”


    4 februari 2006 om 08:25
    loket

    O, ik dacht dat je de kosten ook meenam. Die hoeven namelijk niet liniair mee te stijgen bij meer contacten. bijvoorbeeld bij afnemend bereik.


    4 februari 2006 om 08:34
    loket

    Vergeet mijn bovenstaande comment. Zaph’s berekeningen zijn slim en gaan er vanuit dat elk extra contact meer budget met zich meebrengt en dat is juist.


    4 februari 2006 om 09:49
    media

    Simpel maar inderdaad slim Zaph!

    Even voor de duidelijkheid, deze cijfers zijn voor zover ik me kan herinneren uit een presentatie van Kobalt. Ze zijn waarschijnlijk gebaseerd op een aantal campagnes. Per branche en campagne kunnen deze cijfers verschillen. Ik heb zelf ooit een aantal campagnes voor een zorgverzekeraar geevalueerd en daaruit kwam een optimale frequecy cap van 3 (voor optimaal effect in naamsbekendheid).


    4 februari 2006 om 09:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!