Wat kun jij als marketeer doen om racisme in je organisatie tegen te gaan?

27 juli 2020, 12:06

Marrigt van der Valk vertelt het je op de NIMA Marketing Week 2020 (NMW)

Marrigt van der Valk van Durf online branding spreekt tijdens Nima Marketing Week 2020 over wat marketeers kunnen doen om binnen hun eigen organisatie racisme tegen te gaan. “Ik wil handvatten geven om binnen je organisatie aan de slag te gaan tegen racisme en te streven naar meer diversiteit”.

Van der Valk is social-mediastrateeg, adviseur en social-media-/webcaretrainer. Naast haar zelfstandig ondernemerschap zet zij zich vrijwillig als ondersteunend socialmediaprofessional in bij Natuurmonumenten Friese weiden & wadden. In haar vrije tijd is zij regelmatig in verschillende natuurgebieden te vinden om zich te verwonderen over de kleine en grootse dingen in het leven die groeien en bloeien.

Wat vind je van de hybride opzet van NMW?

“Ik ben blij dat Nima Marketing Day dit jaar in een eenmalig nieuw jasje toch doorgaat. En misschien is deze vorm wel beter. Zelf vind ik het soms te druk op grote congressen, te veel prikkels. Het kan maar zo zijn dat de energie nu beter wordt verdeeld. Ik heb er in elk geval veel zin in!

Waar ga je het tijdens NMW over hebben?

“Naar aanleiding van de wereldwijde Black Lives Matters-demonstraties kon ik niet meer zwijgen over mijn eigen ervaringen met racisme. Sindsdien sta ik op en laat mijn stem horen. Het is één van mijn missies om racisme bespreekbaar te maken en mensen ervan bewust te maken dat racisme ook in subtiele vormen voorkomt. Zo sprak ik mij op Twitter uit hoe het kan dat de programmering op marketing- & communicatiecongressen vaak voor een groot deel uit witte sprekers bestaat? En daarom sta ik op donderdag 3 september om 10:00 uur in Loods 8 van DeFabrique mijn verhaal te doen.”

“Het is één van mijn missies om racisme bespreekbaar te maken”

Waarom moet iedereen naar jouw talk komen en dan met name marketeers?

“Racisme is overal, daar kunnen we niet meer omheen. Maar wat kun jij als marketeer doen om binnen jouw organisatie racisme tegen te gaan? Naast het geven van voorbeelden van subtiel racisme, geef ik je handvatten om binnen je organisatie aan de slag te gaan tegen racisme en het streven naar meer diversiteit.”

Welke talk raad je de marketeer aan?

“De talk van Jocelynn Rebbens van Rebbels. Ik hoor zoveel goede verhalen over haar. Een goede vriendin van mij heeft een van haar trainingen gevolgd en zij was daar erg over te spreken. Zij moedigt mensen en organisaties aan om vanuit eigen kwaliteit en persoonlijkheid te shinen. Haar inspiratiesessie Framing richt zich vanuit de positieve psychologie op de basis. Ik ben in elk geval erg benieuwd!”

Hoe ben je tot dusver de coronacrisis doorgekomen?

“In maart heb ik een paar klussen afgerond en werden mijn geplande trainingen afgezegd, wat heel logisch was. Om mij heen zag ik freelance collega’s op social media druk in de weer om in andere vormen hun werk aan te kunnen bieden. Ik merkte dat ik daar een beetje gestrest van raakte en dat is iets wat ik juist niet wilde. Ik wilde kijken of ik op een ontspannen manier deze periode door kon komen en besloot mezelf een coronasabbatical van een aantal maanden te geven. Mezelf de rust te gunnen en af te wachten wat deze tijd zou gaan brengen. Vooral niet moeten, maar mocht er een kans voorbij komen waar ik echt iets voor voel, dan ga ik ervoor. Om mij mentaal en fysiek gezond te houden, heb ik veel tijd doorgebracht in mijn volkstuin, #valkstuin.”

Heb je nog nieuws?

“Nóg niet maar er zitten wel een aantal hele leuke dingen in de pijplijn waar ik erg blij van word. Enige wat ik erover kan zeggen is: volg je hart, spreek je dromen hardop uit, dan komt de rest vanzelf.”

Nima Marketing Week 2020 vindt plaats op 1, 2 en 3 september in DeFabrique in Utrecht. Deze ruim opgezette locatie biedt genoeg ruimte om gedurende 6 dagdelen op 1,5 meter bezoekers te ontvangen en zo de RIVM-maatregelen goed te handhaven. Ben jij er ook bij op 1,2 of 3 september? Meerdere dagdelen of dagen? Offline of online, allebei? Schrijf je nu in via nimamarketingweek.nl.

Sinds 2009 werk ik voor MarketingTribune als redacteur, eindredacteur en beeldredacteur voor blad, site en events.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!