Je bekijkt een artikel van

Wat is de ROI van diversiteit in jouw organisatie?

Boekrecensie: Durf inclusief te ondernemen, van Rachid Et-Taïbi.

6 oktober 2023, 13:14 1165 x gelezen

Rachid Et-Taïbi is een specialist op het gebied van diversiteit en inclusie.  Door zijn eigen achtergrond, als jongen groeide hij op in een klein dorp op de grens van Marokko en Algerije, kan Et-Taïbi zich een ervaringsdeskundige noemen als het gaat om wat discriminatie en ongelijke behandeling met mensen kan doen. Dit boek is oprecht, persoonlijk en op een zeer toegankelijke wijze geschreven.

Meer kans op toptalent en een hoger rendement

In het eerste deel van het boek weet Rachid Et-Taïbi, tegen het licht van zijn eigen ervaringen, helder uiteen te zetten waarom het creëren van een diverse en inclusieve werkomgeving niet alleen het juiste is om te doen, maar ook dat dit in de huidige Nederlandse en Vlaamse markt essentieel is voor het succes van een bedrijf. In ‘Durf inclusief te ondernemen’ zet hij op geloofwaardige wijze de voordelen voor organisaties op een rij die serieus werk maken van en aandacht hebben voor diversiteit en inclusie; hogere winsten, grotere werknemerstevredenheid, meer betrokkenheid en betere klantrelaties. Et-Taïbi stelt dat bedrijven die prioriteit geven aan diversiteit en inclusie, zich verzekeren van succes en groei op de lange termijn.

Hij onderbouwt dat met goede voorbeelden.

Door het creëren van een diverse en inclusieve werkomgeving zijn bedrijven beter in staat tot het aantrekken en behouden van toptalent. Diverse teams zijn innovatiever, creatiever en productiever dan homogene teams. Bedrijven met diverse teams hebben 35% meer kans op een hoger financieel rendement dan bedrijven zonder. Bovendien kan een divers en inclusief personeelsbestand bedrijven helpen de behoeften van hun klanten beter te begrijpen en dus beter aan deze behoeften te voldoen. Wat kan leiden tot meer klanttevredenheid en loyaliteit.

Bestaande waarden in kaart brengen

Wat kunnen bedrijven volgens Et-Taïbi doen om een meer diverse en inclusieve werkplek te creëren? Of in zijn woorden; hoe kan DNI aangewend worden om een bedrijf te laten groeien? Zijn boek geeft hiervoor mogelijke strategieën, waarbij hij aangeeft dat belangrijk is om de bestaande waarden van het bedrijf eerst helder in kaart te brengen, omdat een DNI dient aan te sluiten bij het DNA van een organisatie. Rachid geeft tips, tricks en instructies over de wijze waarop een DNI-charter en een plan van aanpak opgesteld kunnen worden en gelijkwaardigheid op de werkvloer gecreëerd kan worden. Waarbij een eerlijke en open communicatie, buy-in van het gehele management, surveys, de SWOT-analyse, een nulmeting, mentorprogramma’s en andere (marketing) managementinstrumenten als essentiële onderdelen worden benoemd en beschreven.

Meer aandacht zou mogen uit gaan naar het vermelden van geraadpleegde literatuur. Er wordt volstaan met een lijst URL’s, zonder voetnoten of concrete verwijzingen. Het is niet duidelijk waarom  hiervoor is gekozen. Aandacht binnen organisaties voor diversiteit en inclusie is niet iets van de laatste jaren, het is van alle tijden. Een verdiepingsslag met een meer wetenschappelijke onderbouwing had het boek sterker gemaakt.

Praktische handvatten: Serieus aan de slag met DNI

Durf inclusief te ondernemen’ is geen ‘absoluut lezen’ voor iedere marketeer of HR managers, maar is wel een aanrader voor managers die met het onderwerp diversiteit en inclusie aan de slag willen, omdat Et-Taïbi op een toegankelijke manier duidelijk maakt wat de grote gevolgen voor een team of op de werkvloer van micro-agressie kunnen zijn. Voor organisaties die al verder zijn en serieus met DNI aan de slag willen biedt dit boek een mogelijk praktische handvatten om er mee aan het werk te gaan.

Auteur: Rachid Et-Taïbi

ISBN: 9789401487788

Jaar: 2022

Uitgever: Lannoo Campus

Trefwoorden: diversiteit, inclusieve cultuur, inclusiviteit, inclusie.

Recensent: Adwy van den Berg, Register Marketeer

In Nederland zijn ongeveer 130 mensen Register Marketeer. Een aantal van hen blogt (via Marketingfacts en NIMA.nl) over ontwikkelingen in marketing, events over strategische marketing en post ook recensies over marketingliteratuur. De titel NIMA Register Marketeer is een Europees kwaliteitskeurmerk voor topmarketeers. De titel is in 1992 in het leven geroepen en om gecertificeerd te kunnen worden als RM, met het bijbehorende recht de titel te mogen voeren, moet je als marketeer aan een aantal eisen voldoen. Ze zijn werkzaam op strategisch marketingniveau en moeten hun kennis en ervaring jaarlijks te actualiseren. Elke vijf jaar worden Register Marketeers opnieuw beoordeeld. Voor strategen in marketing zijn de officiële titel en de certificering van grote waarde. Zowel voor binnenlandse als buitenlandse bedrijven staat de titel Register Marketeer garant voor zeer brede en actuele kennis en ervaring op strategisch marketingniveau. Meer weten over NIMA Register Marketeers?

COMMUNITY
Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!