Wanneer barst de weblog bubble?

Wanneer barst de weblog bubble?

Wanneer barst de weblog bubble?Net een interessant artikel van Kevin Maney in USA Today gelezen over de weblog hype en de vergelijking met eerdere technologische ontwikkelingen als desktop publishing in de jaren 80 en websites in de jaren 90.

In het artikel verwijst Maney naar uitspraken van Larry Downes (o.a. auteur van Killer App: Digitale strategieen voor een dominante marktpositie).

Volgens Downes maken technologieen het voor individueen eenvoudiger om informatie te creeren, te verspreiden en te delen. Maar net als met eerdere technologische revoluties, zal ook de weblog door een cyclus gaan van superhype gevolgd door een hype-o-glycemic crash. Daarna zal het een evenwicht bereiken waarna het geleidelijk een onderdeel zal zijn van ons dagelijkse werkzaamheden. Cruciale vraag is natuurlijk, in welke fase van de cyclus we nu zitten.

Uit het continue-onderzoek van Pew Internet naar het gebruik van weblogs blijkt dat de groei in aantal weblogs in de VS inmiddels afneemt. Mijn eerdere uitspraken dat we in Nederland enkele jaren achterlopen op de VS is inmiddels achterhaald. Op het gebied van weblogs lopen we slechts enkele maanden achter op de VS is mijn inschatting. Je merkt dit aan het aantal weblogs (in verhouding tot aantal internetgebruikers), de media-aandacht voor weblogs (en webloggers) en ook de adoptie door het bedrijfsleven. Vandaag hebben we zelfs onze eerste bloggende CEO mogen verwelkomen.

Waar nog wel een (flinke) ontwikkeling in zal zijn is het (effectief) gebruik van weblogs. Het gebruik als medium (communicatie, marketing, kennismanagement) door consumenten en bedrijven. Alhoewel hetzelfde Pew-onderzoek meldt dat in de VS ook de groei in het aantal lezers afneemt, merk ik dit in Nederland zeker nog niet. We zien immers nog steeds een sterke groei in lezersaantallen op de diverse weblogs. Ik ben overigens erg benieuwd naar het percentage webloglezers in Nederland. In de VS leest 16% weblogs en heeft 6% van de volwassenen een eigen weblog. Voor Nederland weten we op dit moment alleen dat er ca. 250.000 weblogs zijn (excl. 500.000 MSN Spaces). Ook het gebruik van weblogs door bedrijven zal nog een flinke groei laten zien. Terwijl in de VS een groot aantal bedrijven weblogs op diverse manieren inzetten, zien we dit in Nederland nu heel voorzichtig komen.

Voorlopig zitten we dus nog in de goede fase van de cyclus maar dat de weblog bubble een keer barst is zeker. Gelukkig is de weblog bubble niet zo groot als de internet bubble van destijds (lees: minder financiele investeringen met hoge verwachtingen) waardoor het allemaal wel zal meevallen. Naar mijn mening zal al heel snel daarna een evenwicht zijn bereikt waarbij weblogs business as usual zijn!


Geplaatst in

Delen



Er zijn 8 reacties op dit artikel

  • Interessant. Weblogs kun je mijn inziens niet op een lijn zetten met DTP en Websites. DTP was een 'process-innovator' en websites(?) een communication-innovator. Weblogs zijn een welkome verfijning van fora en andere social network toepassingen, meer niet. Corporate-en business blogs dicht ik een machtige toekomst toe.
    HTEK-blogs zullen het veld al binnen een jaar ruimen denk ik.

    Het HTEK-weblog:

    Ik had net als jullie in mijn middelbare schooltijd een agenda. Deze agenda plakte ik vol met foto's en tekeningen over idolen, merken, en mooie vrouwen, al noemde ik die toen nog anders. Daar werd veel op gereageerd, in die agenda. Maar het bijhouden ervan koste me veel tijd, en ik had al een vriendin...
    Zo stopte het bijhouden van mijn agenda

    geplaatst op
  • Ik vergelijk de hype en het communitygevoel meestal met de beginperiode van Flash...iedereen wilde ineens een Flashintro of een complete Flash site of het nu functioneel was of niet. Onder de designers hing een wereldwijd verspreid 'ons' gevoel.

    Flash is er nog steeds maar met mate en meestal afgetekend tegen de functionaliteit. Zo zie ik het ook met de weblogs gaan.

    De 'agenda' vergelijking van Evert Jan vind ik overigens ook zeer treffend.

    geplaatst op
  • @EJ: Vwb corporate- en businessblogs ben ik het met je eens, dat de huis-tuin-en-keuken blogs binnen een jaar het veld zullen ruimen, daar ben ik het zeker niet mee eens. Om bij je eigen metafoor te blijven, de agenda met foto's, tekeningen en dies meer, bestaat nog steeds. Alleen jij bent ouder geworden en hebt inmiddels andere interesses. De agenda heeft plaatsgemaakt voor iets anders. Dat zal ook gebeuren met de HTEK-blogs waardoor de groei er op termijn inderdaad uit zal zijn, maar het zal daarmee niet verdwijnen. En net als met de agenda waar er ook mensen zijn die hun hele leven een agenda zullen houden, zullen er ook altijd blogs blijven. Nu niet met foto's en tekeningen van hun idolen, maar wel met gedichten, ander foto's, adressen van vrienden en andere sociale zaken die hun bezig houdt. Zoals Anders Floor destijds al aangaf, zal de naam weblog tzt wel verdwijnen en zal ook de functionaliteit van de weblog zich gaan evalueren. Maar verdwijnen binnen en jaar? Volgens mij dus zeker niet!

    geplaatst op
  • ergo er komen steeds meer varianten bij. bij mijn oudste zoon op het vwo te noordwijk heeft men allemaal een weblogachtige pagina. iedereen schrijft daar iets over hobbys en hebben friendszone. sommige daarvan schieten door naar aardige open weblogs. Let op 13 jaar oud!
    http://www.xboxen.web-log.nl

    geplaatst op
  • Dit verhaal hebben we toch al honderd keer eerder gehoord?

    Recent voorbeeld is de 'ontdekking' van AJAX net zoals hierboven al Flash wordt genoemd. Prachtig idee, maar je moet het niet overdrijven. Als een concept wordt uitgewrongen dan gaat het altijd de verkeerde kant op, zo ook met weblogs of welke andere hype dan ook. "Gebruik met mate" zullen we maar zeggen.

    Maar dit kun je van alles zeggen. Ik heb dit altijd al van de gamesindustrie geroepen, en als dat niet meer "deel is van onze dagelijkse werkzaamheden" dan weet ik het ook niet meer...

    geplaatst op
  • @Marco &@Albert: terechte nuance. Overigens noemt Albert niet toevallig juist een uitbreiding in de schoolomgeving (vandaar mijn metafoor albert)
    Met HTEK-blogs heb ik een het echter over impulsblogs: blogs ontstaan uit minimale betrokkenheid met thema, minimaal redactioneel vermogen, minimale inspanning en maximaal 'mode-bejag'
    Dan hebben we het wel over een enorm percentage (Marco, cijfers? ;-) van de blogosfeer. Die overgrote groep is straks weg.
    Dit is wél de groep die verantwoordelijk is voor de enorme media-aandacht voor weblogs. Niet de MF's en de Molblogs zoals je wellicht zou verwachten.


    geplaatst op
  • De Radiant Marketing Group heeft naar aanleiding van het artikel in USA Today de benefits van weblogs nog eens op een rijtje gezet.

    geplaatst op
  • Het moge duidelijk zijn dat mijn metafoor van 'agenda op school' al een verwijzing is naar de niche die voor particuliere weblogs zal zijn weggelegd. Want nee, HTEK-blogs zullen niet allemaal verdwijnen, de hype echter wel.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.