Waarom iedereen naar het festival OFFF moet gaan in 2018

14 april 2017, 10:24

Begin April kreeg ik de kans om samen met mijn collega’s naar het creatieve festival OFFF te gaan in Barcelona. De reputatie die het festival afgelopen 17 jaar heeft opgebouwd hebben ze meer dan waard gemaakt. Je zintuigen krijgen een overdosis aan prikkels en je inspiratie krijgt een enorme boost. In deze blog geef ik je drie redenen om volgend jaar ook naar het OFFF festival te gaan.

1: De line-up van thought-leaders

Dat het OFFF festival alweer de 17e editie achter de rug heeft is zeker af te lezen aan de indrukwekkende line-up aan thought leaders. Zo deelden onder andere creatieve bureaus Stink Studios, Cash Studios en Claus Studios hun creatieve projecten en portfolio’s van de afgelopen jaren. Van alle indrukwekkende sprekers wil ik er graag vier met je delen:

  • Imaginary Forces maken fans gek met hun werk en hebben een indrukwekkend spoor aan projecten achtergelaten. De directors Karin en Michelle namen ons mee in het proces achter de populaire Netflix introfilms van de series Stranger Things en Black Sails, een commercial voor de videogame God of War en introfilm van de HBO serie Boardwalk Empire.
  • Anton & Irene, een energiek Nederlands duo met een creatief bureau in New York. Ze inspireren mensen over de hele wereld met hun werk en passie. Hun passie laten ze vooral zien door een reeks aan toffe persoonlijke projecten waaronder een documentaire.

  • Lance Wyman sloot het festival af in stijl. Lance is een 80 jarige grafische designer en staat o.a. bekend om het logo design van de Olympische spelen in Mexico (1968). Miljoenen mensen maken gebruik van zijn grafische ontwerpen (in o.a. metro’s en dierentuinen) en zijn tot op de dag van vandaag nog steeds relevant.

  • Gmunk liet zien dat er in het huidige tijdperk geen vakgebieden meer zijn. Hij maakt o.a. gebruik van video, animatie, hologrammen, drones, lazers, licht, 3d objecten, data om zijn verhalen te vertellen voor grote merken zoals Audi of de film Tron. Daarnaast verbetert hij zijn skills door veel persoonlijke projecten uit te voeren. Zijn porfolio spreekt voor zich…

2: Het creatieproces

Je krijgt niet elke dag de kans om het creatieproces te zien van tientallen verschillende bureaus en rond de honderd uiteenlopende projecten. Daarnaast vertellen de directors en designers over hun technieken die ze hebben overwonnen van 3d printen tot animaties op Times Square displays. Wat vele sprekers benadrukten is dat ze een groot deel van hun nieuwe technieken leerden tijdens persoonlijke projecten. Ik ben ervan overtuigd dat als (online) marketeer het zeker loont om je horizon te verbreden door je bijvoorbeeld in creatie te gaan verdiepen, ook al ligt het niet altijd even voordehand. Een data analist die kan 3d printen of een online marketeer met een oog voor film kan zeker unieke projecten op de wereld zetten!

3 Inspiratie boost

Iedereen kan zeker leren van de passie die de sprekers hadden voor hun werk. Elke dag leren ze nieuwe dingen (zelfs Lance leert nog bij op 80 jarige leeftijd) en als ze een vakgebied beheersen, gaan ze naar een compleet nieuw vakgebied. Daarnaast viel mij ook op dat alle sprekers enorm veel tijd investeren in persoonlijke projecten om nieuwe technieken beter onder controle te krijgen of simpelweg om hun honger naar creativiteit te stillen. Voor mij heeft OFFF zeker voor een creatieve boost gezorgd!

Vincent Gill
Growth Marketeer bij Storm Digital

Als growth marketeer wil ik elke dag nieuwe mogelijkheden vinden om waarde te creëren voor eindgebruikers en bedrijven. Dit doe ik door Data, Strategie, UX en online marketing met elkaar te combineren.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!