Je bekijkt een artikel van BBP
partner

‘Waarom aarzelen Belgen zo lang om een bestelling te plaatsen?’ #spon

BBP
24 december 2021, 09:59

Wist je dat 95 procent van de Nederlandse bedrijven die actief worden op de Belgische markt een copy-paste-strategie en website voeren? En dat zij hier heel wat kansen laten liggen? Eric Lippens kan het weten: hij vraagt elk kwartaal aan 100 Belgen hoe Nederlandse bedrijven zaken met hen zouden moeten doen. Daarmee helpt hij ondernemingen om typische ‘Nederlandse fouten’ te vermijden. Lezers van Twinkle kunnen prangende vragen insturen die hij hier zal beantwoorden. Dit keer:

Waarom aarzelen Belgen zo lang om een bestelling te plaatsen?

Wist je dat Belgen gemiddeld negentien keer op een website terugkomen alvorens ze iets kopen? Dit blijkt uit een Google-onderzoek van 2019. Van de Belgische bevolking doet gemiddeld 7/10 een online aankoop; in Nederland is dat gemiddeld 9/10. Ook al lijkt het niet zo simpel, toch zijn er verschillende manieren om de Belg te overtuigen.

Informeer

Belgen houden van zekerheid. Eerst willen ze meer weten over het product of de dienst. Daarna verlaten ze de website en zullen ze nog een aantal keer terugkeren, ze gaan producten en diensten vergelijken. Pas als ze zeker zijn gaan ze over tot aankoop.

Vertel

Belgen houden niet van die typische verkooppraatjes. Dit gedrag is te pusherig voor ons. Doe daarom aan storytelling, vertel waarom jouw product of dienst het beste is. En welke behoeften van de klant dit kan bevredigen.

Geef vertrouwen

Vertrouwen opwekken bij de Belg doe je niet in één dag. Hier zijn vaak meerdere contactmomenten voor nodig. Maar wanneer het vertrouwen er is, dan is de Belg een waardevolle klant. Hoe werkt dit dan online? Zorg er vooral voor dat je een veilige website hebt zodat de gegevens altijd beschermd zijn. Tip: zet op de website reviews van andere klanten, dit creëert vertrouwen.

Zorg voor structuur

Zorg ervoor dat structuur van je website logisch en makkelijk te begrijpen is. Als de Belg 100 keer moet zoeken op een website alvorens hij iets vindt dan zal hij deze website niet snel opnieuw bezoeken.

Clickpaths & flows

Maak je clickpaths op een correcte manier. In Nederland neemt men liever de kortste weg naar het salesgebeuren, terwijl je in België soms een stapje terug moet nemen of een extra pagina moet toevoegen om het concept uit te leggen en Belgen te overtuigen; zeker bij een totaal nieuw concept. Pas je flows aan de structuur van je website aan. Wat als een Belgische consument klikt op deze pagina? Welke andere pagina’s moeten dan volgen?

Stel je vraag!

Eric Lippens is oprichter van Vraaghetdebelg.nl. Heb je een vraag over Google Ads, SEO, conversiepaden of online advertising in België? Stel ’m hieronder.

Wij zijn een onafhankelijk B2B-mediabedrijf en al ruim 10 jaar gespecialiseerd in het bieden van relevante vakinformatie. Via crossmediale platforms richten wij ons op ondernemers en professionals in de Nederlandse marketingsector, de e-commerce sector en in customer contact centers. Daarnaast is BBP Media internationaal actief als informatieleverancier in de e-commerce markt. Inmiddels heeft de organisatie met een leidend global congres en een drietalige website een aanzienlijke internationale positie opgebouwd. Samenwerking met branchepartijen zoals verenigingen en associaties, is een kerncompetentie van BBP Media.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief