Vraag eens een kerstboom voor Sinterklaas
Hoe zorg je ervoor dat je respectvol omgaat met het Sinterklaasfeest terwijl je eigenlijk kerstbomen wilt verkopen? Praxis laat zien hoe je dat doet.
Credits
Concept: Alfred & Freddy
Regisseur: Albert Jan van Rees
Edit: MRTN
Camera : Joris Kerbosch
Art: Florian Legters
Muziek: Djurre de Haan
Postproductie: Freddy, De Grot
Mediastrategie: UM
Social campaign: Monkeys & Bananas
Verantwoordelijk bij Praxis: Miranda Smit, Floor Barger, Emily van Waardenburg
Doelstelling
Meer kerstbomen verkopen, eventueel als Sinterklaascadeau.
Uitwerking
Volgens Praxis halen steeds meer mensen al in november een kerstboom in huis. Al voordat Sinterklaas zijn cadeaus heeft gebracht, wordt er online veel gezocht naar kerstbomen en ook de verkoopcijfers tonen de vervroeging aan. Daar speelt het merk op in met de nieuwe commercial.
In de tv-commercial zien we dat de zoon van het Praxis-gezin op zijn verlanglijstje voor Sinterklaas een kerstboom zet. Dat levert kolderieke scènes op bij het regelen van dit cadeau. De campagne wordt op televisie en in online video uitgerold. Binnenkort volgt een ‘social activatie’, waarbij ouders en kinderen zelf een kerstboom aan de Sint kunnen vragen.
Oordeel
Ik vind het echt enorm knap hoe de makers erin geslaagd zijn om de focus te leggen op de kerstbomen die Praxis in grote aantallen verkoopt, maar er tóch alle respect is voor het Sinterklaasfeest. Dit is immers de grote spagaat waar je mee te maken hebt als je ‘iedereen’ als doelgroep hebt in een massamediale campagne. Nu zullen er hooguit mensen zijn die het nog steeds niet oké vinden om voor 5 december al met een kerstboom bezig te zijn, maar ze zullen ook beseffen dat Sinterklaas alom aanwezig is in deze campagne. Hulde daarvoor.
De gedachte dat Sinterklaas daadwerkelijk naar Praxis gaat om een kerstboom te halen en hoe dat er vervolgens uit zou zien, vormt de basis voor de grapjes in deze commercial. Leuk gedaan. Kindvriendelijk ook, want de Sint valt nergens uit zijn rol. En zo wordt het Sinterklaasfeest gecombineerd met het kopen van een kerstboom. Waarbij het leukste grapje aan het einde zit: papa krijgt pleisters, want aan het begin van de commercial zien we dat hij die goed kan gebruiken.
Vanuit overkoepelend oogpunt past deze commercial prima in het bestaande concept. Hoewel ‘Voor de Makers’ in dit geval alleen slaat op (de duim van) de vader en niet op de klusideeën die je normaal ziet. Het is duidelijk een seizoensgebonden themacommercial en die mag altijd iets afwijken van de rest.