Voor het eerst daling in consumentenbestedingen internetcontent

9 maart 2003, 09:45

De uitgaven aan betaalde internetcontent in de VS laten in het laatste kwartaal van 2002 voor het eerst een daling zien. Dat meldt de Amerikaanse brancheorganisatie voor online uitgevers OPA.

Over heel 2002 werd een verdubbeling van de omzet geboekt tot 1,3 miljard dollar. In het derde kwartaal groeiden de bestedingen nog met 16%, om in het vierde met 6% te dalen. De verwachte seizoenseffecten (feestmaand) bleven volledig uit. De groei van het afgelopen jaar vond plaats bij contactadvertenties, zakelijke nieuwssites en entertainment. De gemiddelde uitgaven per gebruiker groeiden met 4% bij een toename van het aantal gebruikers van maar liefst 43%. De meeste omzet (302,1 miljoen dollar, een verviervoudiging) werd gegenereerd door sites met contactadvertenties. Sites met zakelijk nieuws zagen hun inkomsten 36% groeien tot 292 miljoen, en sites in de entertainment- en lifestylecategorie verdubbelden hun inkomsten tot 227,5 miljoen. Marktleider is Yahoo, gevolgd door Match.com, Real Networks, Classmates.com en de Wall Street Journal Online.

Bron: www.internetnews.com, 1,1 p.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!