Volkswagen en Facebook brengen vrienden bij elkaar

29 april 2013, 08:59

DDMA’s Social Marketing Dialoog over de ‘Volkswagen Fanwagen’

Volkswagen begon aan haar grote Facebook-avontuur met de succesvolle campagne Volkswagen Fanwagen. Het geliefde automerk creëerde engagement op het sociale netwerk door de fans te laten stemmen en mee te laten bouwen aan de eenmalige herintroductie van een van de twee meest iconische Volkswagen-uitvoeringen: de T1 en Kever. Het model dat als eerste 20.000 stemmen kreeg, werd in fysieke vorm herbouwd. Binnen slechts 9 dagen werd de T1 als grote favoriet gekozen, waarna de fans de ontwikkeling van de Fanwagen op de voet konden volgen.

In deze aflevering van de Social Marketing Dialoog spreekt Mark Damman van de DDMA Commissie Social Marketing met Noam Erlich en Francis Langenberg van communicatiebureau ACHTUNG! over de opzet, doelstellingen en behaalde social mediaresultaten van deze campagne.

Let op: alle video's zijn ook direct achter elkaar afspeelbaar via de afspeellijst onderaan deze blogpost.

Aflevering 1: De case

Waarom leent juist Facebook zich als het perfecte sociale medium voor Volkswagen om zich te profileren? En hoe zorg je voor fysieke merkbeleving binnen dit virtuele platform zonder de consistentie te verliezen? In de eerste uitzending geeft ACHTUNG! uitleg over de ontwikkelde strategie en invulling van de campagne.

Aflevering 2: De organisatie

Een campagne die bestaat uit zowel een innovatief digitaal platform als de ontwikkeling van een fysieke auto vergt een goede organisatie. Welke aanpak hanteer je bij een complexe campagne die uit veel verschillende elementen bestaat?

Aflevering 3: De tools

Hoe belangrijk is de creatieve invulling bij een Facebook-campagne en wat zijn de voordelen ten opzichte van een standaard 'like & win'-campagne? Hoe bepaal je de doelstellingen en hoe meet je de resultaten? In deze uitzending kijken we naar de resultaten en de wijze waarop de doelstellingen zijn bepaald.

Aflevering 4: De toekomst

Wat zijn de voornaamste leerpunten die Volkswagen heeft opgedaan tijdens en na de Fanwagen-campagne en welke invloed heeft dit op toekomstige Facebook-campagnes?

Aflevering 5: De tip

Met de ervaring die Noam Erlich en Francis Langenberg de afgelopen jaren hebben opgedaan op het gebied van social media geven zij de volgende tips.

Volledige afspeellijst

Geen zin om alle delen afzonderlijk te bekijken? Bekijk hier dan de volledige uitzending:

Sheila Klein Schiphorst
Owner bij SHE PR & MARKETING

Sinds 2004 ben ik actief in de communicatie- en marketingbranche. Door mijn jarenlange ervaring in diverse branches ben ik in staat om over ieder mogelijk onderwerp te schrijven of advies uit te brengen over de communicatiestrategie van ieder type organisatie. Mijn persoonlijke schrijfstijl kun je het beste kenmerken als no-nonsense. Met SHE PR & MARKETING ondersteun ik sinds 2010 mijn opdrachtgevers op het gebied van PR, communicatie, marketing en events. Van copywriting tot het beheer en onderhoud van websites.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!