Vlog: waarom het Van Gogh Museum nu kunst gaat uitlenen

Hoofd Marketing Lilly van Empel in HelloMasters at Home over hoe je als museum in coronatijd het hoofd boven water houdt

Vlog: waarom het Van Gogh Museum nu kunst gaat uitlenen

Welkom bij de vierde HelloMasters at Home-vlog! HelloMasters is de podcast, nu tijdelijk als vlog, van HelloMaaS, waarin founder Louise Doorn spreekt met de huidige en toekomstige leiders in de Nederlandse marketing- en mediascene. Deze keer met Lilly van Empel, hoofd Marketing bij het Van Gogh Museum.

Van 2,1 miljoen bezoekers naar nul binnen een dag. Als een van de meest geliefde musea in de wereld, en met de meeste bezoekers per vierkante meter, is het nu de uitdaging voor het Van Gogh Museum om de collectie en inspiratie online te brengen.

Crisisaanpak

We spraken met Lilly van Empel, hoofd Marketing bij het Van Gogh Museum. Zij neemt ons in deze uitzending mee in de crisisaanpak van een uitverkocht museum dat noodgedwongen de deuren moest sluiten.

Haar team ging direct remote en werkt agile. Nieuwsbrieven eruit naar alle bezoekers, teams virtueel bij elkaar brengen met Microsoft Team en het lanceren van de nieuwe campagne, maar dan online, en dit allemaal vanuit huis. Na een virtuele museumtour is het nu tijd voor iets groters, want het museum gaat die geliefde bloemen bij mensen in huis brengen. Van Empel: “Mensen halen er heel veel troost uit.”

Ook speciale kansen

Een museum in de 1,5-metereconomie biedt ook speciale kansen. Misschien sta je binnenkort wel helemaal alleen voor de zonnebloemen of de aardappeleters? Van Empels collega’s in Duitsland gaan haar alvast voor met het openen van de deuren. We volgen hen op de voet totdat Nederland volgt op 1 juni.

Tune in voor de vierde HelloMasters at Home!

Credits afbeelding: Van Gogh Museum (Vincent van Gogh Stichting), licentie: Alle rechten voorbehouden

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.