Vlog: waarom het Van Gogh Museum nu kunst gaat uitlenen

14 mei 2020, 09:00

Hoofd Marketing Lilly van Empel in HelloMasters at Home over hoe je als museum in coronatijd het hoofd boven water houdt

Welkom bij de vierde HelloMasters at Home-vlog! HelloMasters is de podcast, nu tijdelijk als vlog, van HelloMaaS, waarin founder Louise Doorn spreekt met de huidige en toekomstige leiders in de Nederlandse marketing- en mediascene. Deze keer met Lilly van Empel, hoofd Marketing bij het Van Gogh Museum.

Van 2,1 miljoen bezoekers naar nul binnen een dag. Als een van de meest geliefde musea in de wereld, en met de meeste bezoekers per vierkante meter, is het nu de uitdaging voor het Van Gogh Museum om de collectie en inspiratie online te brengen.

Crisisaanpak

We spraken met Lilly van Empel, hoofd Marketing bij het Van Gogh Museum. Zij neemt ons in deze uitzending mee in de crisisaanpak van een uitverkocht museum dat noodgedwongen de deuren moest sluiten.

Haar team ging direct remote en werkt agile. Nieuwsbrieven eruit naar alle bezoekers, teams virtueel bij elkaar brengen met Microsoft Team en het lanceren van de nieuwe campagne, maar dan online, en dit allemaal vanuit huis. Na een virtuele museumtour is het nu tijd voor iets groters, want het museum gaat die geliefde bloemen bij mensen in huis brengen. Van Empel: “Mensen halen er heel veel troost uit.”

Ook speciale kansen

Een museum in de 1,5-metereconomie biedt ook speciale kansen. Misschien sta je binnenkort wel helemaal alleen voor de zonnebloemen of de aardappeleters? Van Empels collega’s in Duitsland gaan haar alvast voor met het openen van de deuren. We volgen hen op de voet totdat Nederland volgt op 1 juni.

Tune in voor de vierde HelloMasters at Home!

Louise Doorn
Founder en CEO bij HelloMaaS

Ik ben Louise Doorn, founder en CEO van HelloMaaS. Met de HelloMasters-podcast wil ik de kennis en meningen van prominente marketingspecialisten in Nederland naar voren brengen door met hen te spreken over actualiteiten, stellingen en uitdagende vraagstukken.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief