Viral Friday Week 16/2008

17 april 2008, 08:10

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Nike: Kobe Bryant


Ter promotie van de nieuwe lichtgewicht (368 gram) Nike Hyperdunk basketbal schoenen heeft Nike een viral video opgenomen, waarin Kobe Bryant met zijn ultralichte schoenen pronkt. In het filmpje verbluft hij teamgenoot Ronny Turiaf door over een aanstormende Aston Martin convertible te springen met zijn nieuwe kicks. Op YouTube en Break werd het filmpje afgelopen week meer dan 5 miljoen keer bekeken!

In een interview een dag later, wordt Kobe gevraagd om een reactie. Zijn antwoord: “It’s Hollywood Baby – What Can I Say”. Wanneer het filmpje vertraagd wordt afgespeeld is duidelijk te zien, dat het ‘fake’ is. Ondanks het verzoek de stunt niet thuis te proberen, konden een aantal wannabe’s het toch niet laten, zelfs een station wagen word niet geschuwd. Ook zijn er diverse spoofs op internet te vinden, waar Kobe alsnog word aangereden of meteen word geraakt. (Bron: Autoblog)

Sony: Foam City


Na de nodige buzz vooraf op Flickr, YouTube, Technorati en Twitter lanceerde Fallon London afgelopen week de nieuwe Bravia commercial, Foam City, ter promotie van de nieuwe Sony Alpha digitale spiegelreflexcamera’s. Na de spotjes stuiterende ballen, Paint en Play-doh was het Sony er alles aan gelegen om wederom een spraakmakende commercial te creëren. Voor het filmpje werd de grootste schuimmachine ter wereld ingezet, die Miami onder een flinke laag schuim bedekte. 1.000 liter water was nodig voor 2.000.000 liter schuim per minuut. En in totaal werd 460 miljoen liter schuim gebruikt. Meer dan 250 blogs plaatste het YouTube of hoge resolutie filmpje op hun site of weblog. (Bron: Marketingfacts)

Mario Theme Played with RC Car and Bottles


Een Remote Control auto, bierflesjes en de tune van Super Mario, dat zijn de ingrediënten van de viral van de Chinese entertainmentsite Excitechina.com.cn, die gebruikers meer inzicht en tips wil geven voor een meer opwindend leven. De video lijkt voornamelijk geïnspireerd op het filmpje van Michel Lauzière’s “Mozart on Rollerblades“, die later ook het concept vormde voor de Audi S3 commercial. Het filmpje werd in een paar dagen tijd 1,2 miljoen keer bekeken op YouTube en Break. En op Digg werd de video met 3600 stemmen naar homepage van de populaire sociale nieuws site gestemd.

M&M: Cru with a U BATTLES


Miley Cyrus, dochter van countryster Billy Ray Cyrus, en haar vriendin Mandy Jiroux hebben samen een eigen kanaal op Youtube genaamd “The Miley And Mandy Show“. Met bijna 90.000 abonnees en een notering in de Top 20 Most Subscribed lijst zijn de twee meiden razend populair op YouTube. De muziekvideo “M&M: Cru with a U BATTLES”, een cover-versie van Madonna’s laatste video ‘4 Minutes‘ met Justin Timberlake, is een video reactie op de online dance battle challenge van Step Up 2 director Jon Chu en star Adam Sevani. In slechts 5 dagen behaalde hun video meer dan anderhalf miljoen views op YouTube en werd de video op diverse gossip blogs gepost, o.a. The Hollywood Gossip, Hollywood.com en People.com.

Internal Microsoft Vista SP1


Een interne corporate video van Microsoft om sales medewerkers te stimuleren meer Vista te verkopen, is afgelopen week door diverse gezaghebbende blogs en nieuws sites massaal afgekraakt. Engadget, Gizmodo, TechCrunch, Microsoft Watch en News.com hadden geen goed woord over voor de muziekvideo “Rocking Our Sales” van “Bruce ServicePack and the Vista Street Band” die vorige week donderdag op YouTube belandde. Het filmpje lijkt authentiek te zijn, daar Microsoft’s COO Kevin Turner in de video duidelijk te herkennen is. Ondanks de massale kritiek is het filmpje toch een succes met zo’n half miljoen views in een week tijd. In een reactie laat een woordvoerder van Microsoft het volgende weten: “This video was a spoof (believe it or not)”.

Erbert and Gerbert’s Candle Cannon


De Amerikaanse sandwich keten Erbert & Gerbert’s, die eerder scoorde met de viral Human Flipbook, bestaat 20 jaar! Om deze bijzondere mijlpaal te vieren bouwde het bedrijf de Candle Cannon, het grootste en krachtigste lucht kanon ter wereld, om kaarsjes uit te blazen van een afstand van 50 meter.

Ads vs Reality


Het Duitse Pundo3000.com kocht voor het inititatief “Werbung gegen realität” honderd producten in de supermarkt in Duitsland, en vergeleek de inhoud met de foto op de verpakking. Van elk product maakten de makers een foto van de verpakking en van het daadwerkelijke product. In veel gevallen blijkt het werkelijke product behoorlijk af te wijken van het voorgespiegelde plaatje op de verpakking, zie bijvoorbeeld Nadler krabsalade of Müller Milch Reis. Het doel van het project is om kritisch te kijken naar middelen die voor reclame-uitingen gebruikt worden en niet om producten in deskrediet te brengen of een slechte naam te bezorgen. (Bron: Photofacts, Bright)

Audi RS6 2008


Een aantal autoproducenten creëerden al eens eerder stijlvolle en artistieke spotjes, om hun auto’s te promoten zoals de Powered by You commercial van Ford en Hyundai’s Santa Fé spotje met Pilobolus. Ook de Duitse autofabrikant Audi gaat op de artistieke tour met de de Audi RS6, de sportiefste versie van de populaire Audi A6, en schakelde Bartle Bogle Hegarty UK voor de creatie in. (Bron: Wikipedia)

BMW Rampenfest


Ter promotie van de BMW 135i maakte regisseur Jeff Schultz een documentaire van een half uur over springschans The Ramp (454 meter) in het fictieve Duitse dorp Oberpfaffelbachen. Middels een YouTube kanaal, eigen blog, Facebook profiel, Flickr account, website van het Beierse Oberpfaffelbachen en Facebook fanpage probeert de Duitse automaker de internetter op het verkeerde been te zetten. (Bron: Appelogen, Bright)

TBS in Lego


Sinds begin april zijn de inschrijvingen voor de derde editie van het Nederlands Online Film Festival (NOFF) gestart. Op NOFF.nl kan men een eigengemaakte film aanmelden voor de categorieën drama, documentaire, experimenteel of animatie. Tijdens het Nederlands Film Festival, dat dit jaar plaatsvindt van 24 september tot en met 3 oktober, zullen een jury- en publieksprijs worden uitgereikt. Aan beide prijzen is een bedrag van € 2.500 verbonden. Ter promotie van het NOFF werd het bovenstaande filmpje gemaakt: een scène uit de film TBS, nagespeeld met Lego. (Bron: Film Totaal)

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!