Virale spotjes van Ford

Virale spotjes van Ford
,

Virale spotjes van FordFord België blijft innovatief en entertaining bezig, al zeggen we het zelf. Want natuurlijk ben ik als betrokken partij een beetje bevooroordeeld.

Na de interactieve tv-spot en de sprekende affiche eerder deze maand, lanceerde Ford nu een virale site met een aantal spotjes die niet op TV zullen te zien zijn (een primeur voor Ford België). Je kan de filmpjes bekijken en/of downloaden op lookingforamiracle.be. De viral site is een verlengstuk van de Ford doet mirakels-campagne.

De vraag is natuurlijk:

Wanneer kunnen dergelijke virale marketingacties succesvol genoemd worden? Als er al correct gemeten wordt, welke downloadcijfers moeten we kunnen voorleggen? Of zijn er andere maatstaven die we kunnen hanteren zoals bvb. het aantal blog posts over de filmpjes, het aantal reacties hierop, de aard ervan (positief/negatief), etc.?

Enkele “benchmarks” of voorbeelden uit het recente verleden in België: het 69-filmpje van Eurostar behaalde ongeveer 35.000 downloads, terwijl Bubbleclub’s virtuele bloedtest meer dan 100.000 downloads op de teller heeft staan.  Eurostar’s resultaten zijn pover ? Die van Bubbleclub zijn goed ?

De niet-commerciële Big Ad spoof van Studio Muscle haalde meer dan 40.000 downloads op een paar weken, maar deze ging dan weer fel internationaal.

Heeft iemand andere “benchmarks”?

Trouwens, over de sprekende affiche van Ford kan ik nog naar 2 filmpjes verwijzen die de case duidelijk illustreren :
- een Duitse toerist die interageert met de affiche vind je hier (3 Mb)
- Eddy Wally, the Voice of Europe, die in een TV-programma met de sprekende affiche wordt geconfronteerd - een hilarisch filmpje vind je hier (+13Mb!).


Delen



Er zijn 2 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.