Viral Friday Week 23/2016: Nike & CR7, Old Spice mutanten en Google 360

10 juni 2016, 13:00

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week Nike & CR7, Old Spice mutanten en Google 360. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

1. Nike Football Presents – The Switch a Spark Brilliance Production – NIKE

Wij Nederlanders zijn pijnlijk genoeg helemaal niet bezig met het gegeven dat vandaag het EK voetbal begint, maar de rest van Europa wel. NIKE trekt vanzelfsprekend alles uit de kast rond dit sportevent, dit keer met wellicht de langste ad/video die het sportmerk ooit gemaakt heeft. De hoofdrol is voor de allergrootste, meest geliefde en meest gehate speler van het toernooi, Ronaldo. Natuurlijk maken NIKE, Ronaldo, de overige spelers en het momentum dat iedereen de video wilt zien, maar dan doen we tekort aan de video zelf. Er is briljant gekeken naar de wens en het gevoel dat bij elke jonge voetbalfan leeft en dat vertaalt in een spectaculaire video die inmiddels al 7.5 miljoen keer bekeken is (en nog langs niet klaar is).

2. Heineken | The Cliché

Video’s met een hoog verassinggehalte en een mooie prank doen het vrijwel altijd goed. Heineken claimt hun sponsorships van de Champions League vaak met video’s waarin zij mannen verassen met een voetbalwedstrijd, maar zet dit keer slim de vrouwelijke doelgroep in hun kracht, want vrouwen houden ook van bier en voetbal. De video is wat gescript en niet heel authentiek, maar desalniettemin sympathiek en het merk Heineken komt op een mooie manier terug. De video werd 1.7 miljoen keer bekeken op YouTube.

3. 360 Google Spotlight Story: Pearl – Google

Deze video unbranded 360-gradenvideo van Google is een pure showcase van wat hun afdeling Google Spotlights kan. Naast dat het een technisch hoogstandje is, is deze bijna zes minuten durende video het toonbeeld van storytelling en bewijst dat wanneer digitale content sterk is, het niet altijd kort en vluchtig hoeft te zijn. De video werd tot nu 500.000 keer bekeken op YouTube, maar ik ben vooral nieuwsgierig naar het uitkijkpercentage.

4. Horrifying Mutant Nightmare Abomination (Remix) – Old Spice

Old Spice staat bekend om hun hysterische virals, maar het merk heeft hun oude helden ingeruild voor een nieuw concept. Het is nog maffer en nog meer over top. Persoonlijk vind ik het wat minder gevat en staat het verder van het product zelf af, waardoor ik een klein beetje teleurgesteld ben. Weliswaar nog steeds een vermakelijk video, maar niet een viral met miljoenen views als voorheen. De video werd meer dan 200.000 keer bekeken op YouTube.

5. Do You See Her – Women’s Aid

Goede doelen weten steeds beter hoe zij middels video hun verhaal kunnen vertellen en daarmee een podium kunnen creëren voor hun boodschap. Het Engelse goede doel Women’s Aid heeft op haar beurt een pijnlijk goede video dat er geen doekjes omwindt en dat is precies de reden waarom de video zo sterk is. De video is pas 35.000 keer bekeken op YouTube, maar relevant tot ver buiten de U.K. dus hopelijk bereikt deze video nog veel meer mensen.

Ward Cuiper
Manager Content Marketing bij Mindshare

Hi I'm manager Content Marketing at Mindshare Netherlands. All I talk about is: | Content | Social | Digital | Influencer marketing | Advertising | and geeky stuff

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!